مزایا و محدودیت ها در حسابداری و شاخه های حسابداری

مزایا و محدودیت ها در حسابداری و شاخه های حسابداری

مزایا و محدودیت ها در حسابداری و شاخه های حسابداری

حسابداری پایه و سیر تکاملی حسابداری مزایا و محدودیت ها در حسابداری

آیا بین دفترداری و حسابداری وجه تمایزی وجود دارد ؟
فرآیند حسابداری به چه صورت است؟
توضیح شاخه های حسابداری  به  چه چیزهایی اطلاق می شود؟
آیا محدودیت ها و مزایایی در حسابداری وجود دارد ؟

در بخش قبلی درباره حسابداری و مباحث نگهداری دفاتر و دفتر داری توضیح مختصری داده ایم در اینجا می خواهیم حسابداری و وجه حائز اهمیت بودن اطلاعات آن در شیوه های موجود در نحوه نگهداری سوابق حسابداری را شرح می دهد. و در بعد بزرگتر حسابداری برای نگهداری سوابق درآمدی خزانه دولت استفاده می شود ، همچنین وجوه تمایز میان حسابداری و دفترداری  را تشریح میکنیم و در ادامه با ما همراه باشید تا درباره شاخه های حسابداری نیز بحث کنیم.

فرآیند حسابداری را می توان به این صورت خلاصه کرد :

تفاوت بین دفترداری و حسابداری:
دفترداری و حسابداری را می توان بر اساس ماهیت، هدف، عملکرد، مبنا، سطح دانش و غیره متمایز کرد.

شاخه ها و اهداف حسابداری
شاخه های حسابداری
تغییر الزامات کسب و کار در طول قرن ها باعث ایجاد شاخه های تخصصی حسابداری شده است که عبارتند از:
حسابداری مالی
مربوط به ثبت معاملات با خصوصیات مالی، خلاصه و تفسیر آنها و ابلاغ نتایج به استفاده کنندگان است. سود به دست آمده یا زیان ناشی از یک دوره (معمولاً یک سال به عنوان سال حسابداری) و وضعیت مالی در تاریخ پایان دوره حسابداری را تعیین می کند. می تواند اطلاعات مالی مورد نیاز مدیریت و سایر طرف ها را ارائه دهد. کلمه حسابداری و حسابداری مالی به جای یکدیگر استفاده می شود. در حال حاضر ما فقط به حسابداری مالی می پردازیم.
حسابداری هزینه ( حسابداری بهای تمام شده )
این هزینه ها را تجزیه و تحلیل می کند تا بهای تمام شده محصولات مختلف تولید شده توسط شرکت را مشخص کند و قیمت ها را ثابت کند. همچنین به کنترل هزینه ها و ارائه اطلاعات هزینه یابی لازم به مدیریت برای تصمیم گیری کمک می کند.
حسابداری مدیریت
این به تولید اطلاعات مربوط به وجوه، هزینه و سود و غیره مربوط می شود. این امر مدیریت را در تصمیم گیری قادر می سازد. اساساً منظور کمک به مدیریت در اتخاذ تصمیمات خط مشی منطقی و ارزیابی تأثیر تصمیمات و اقدامات آن و عملکرد بخش های مختلف است.
حسابداری مالیاتی
این شاخه از حسابداری در پاسخ به قوانین مالیاتی دشوار مانند مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش و غیره رشد کرده است. یک حسابدار باید از قوانین مالیاتی مختلف آگاهی کامل داشته باشد.
حسابداری اجتماعی
این شاخه از حسابداری به عنوان گزارشگری اجتماعی یا حسابداری مسئولیت اجتماعی نیز شناخته می شود. مزایای اجتماعی ایجاد شده و هزینه های متحمل شده توسط شرکت را افشا می کند. مزایای اجتماعی شامل امکاناتی مانند پزشکی، مسکن، آموزش، غذاخوری، صندوق تأمین و غیره است، در حالی که هزینه های اجتماعی ممکن است شامل مواردی مانند استثمار کارکنان، منافع صنعتی، آلودگی محیط زیست، اخراج غیر معقول، آسیب های اجتماعی ناشی از راه اندازی صنایع و غیره باشد.

دفتردار حسابداری

اهداف و وظایف حسابداری مالی

اهداف اصلی حسابداری مالی

یک : پیدا کردن تعادل های مختلف
ثبت سیستماتیک تراکنش های تجاری اطلاعات حیاتی در مورد موجودی های مختلف مانند موجودی نقدی، موجودی بانکی و غیره را فراهم می کند.
دو : ارائه دانش معاملات
نگهداری سیستماتیک دفاتر جزئیات هر معامله را ارائه می دهد.
سه : تعیین سود یا زیان خالص
خلاصه سازی در قالب حساب سود و زیان درآمد کسب و کار را در یک دوره زمانی فراهم می کند.
چهار : نشان دادن موقعیت مالی
ترازنامه برای نشان دادن وضعیت مالی کسب و کار به معنای آنچه که کسب و کار در اختیار دارد و آنچه به دیگران بدهکار است، تهیه شده است.
پنج : اطلاعات به همه کاربران علاقه مند و استفاده کنندگان
پس از تجزیه و تحلیل و تفسیر، عملکرد و موقعیت کسب و کار به اطلاع کاربران علاقه مند می رسد.
شش : انجام تعهدات قانونی
اطلاعات حیاتی حسابداری به انجام تعهدات قانونی کمک می کند. مالیات بر فروش، مالیات بر درآمد و غیره

بیشتر بخوانید  اطلاعات مالی نامتقارن ( عدم تقارن اطلاعات ): شر واقعی

وظایف حسابداری مزایا و محدودیت ها در حسابداری

کارکرد حسابداری ارائه اطلاعات کمی عمدتاً ماهیت مالی در مورد واحدهای اقتصادی است که در تصمیم گیری اقتصادی مفید است.

وظایف عمده حسابداری مالی

نگهداری سوابق سیستماتیک
تراکنش های تجاری به درستی ثبت می شوند، تحت حساب های مناسب طبقه بندی می شوند و در صورت های مالی خلاصه می شوند.

گزارشگری و اطلاع رسانی نتایج مالی
برای انتقال اطلاعات مالی در رابطه با سود خالص (یا زیان)، دارایی ها، بدهی ها و غیره به طرف های ذینفع استفاده می شود.

رعایت الزامات قانونی
مفاد قوانین مختلف مانند قانون شرکت‌ها ، قانون تجارت ، قوانین مالیات بر درآمد و مالیات بر فروش/ مالیات بر ارزش افزوده ، مستلزم ارائه صورت‌های مختلف از جمله حساب‌های سالانه، اظهارنامه مالیات بر درآمد، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و غیره است.

رفع مسئولیت
این مبحث به محاسبه سود بخش های مختلف یک شرکت کمک می کند. این امر تثبیت مسئولیت روسای شرکت را تسهیل می کند.

تصمیم گیری
داده‌های مربوطه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند تصمیمات مناسبی را در رابطه با سرمایه‌گذاری در سرمایه شرکت تجاری یا عرضه نسیه کالا یا وام دادن پول و غیره اتخاذ کنند.

مزایای حسابداری

  1.  اطلاعات مالی در مورد تجارت: عملکرد مالی در طول دوره حسابداری یعنی سود یا زیان و همچنین وضعیت مالی در پایان دوره حسابداری از طریق حسابداری مشخص می شود.
  2. کمک به مدیریت: مدیریت بر اساس اطلاعات حسابداری برنامه های تجاری را تنظیم می کند، تصمیم می گیرد و کنترل امور را اعمال می کند.
     
  3. جایگزینی حافظه: ثبت منظم و به موقع تراکنش ها، ضرورت به خاطر سپردن تراکنش ها را از بین می برد. ثبت حسابداری این اطلاعات لازم را ارائه می دهد.
  4. مطالعه تطبیقی ​​را تسهیل می‌کند: یک سوابق سیستماتیک به تاجر این امکان را می‌دهد تا نتایج یک سال را با نتایج سال‌های دیگر مقایسه کند و در صورت وجود، عوامل مهمی را که منجر به تغییر می‌شود، بیابد.
  5.  تسویه بدهی های مالیاتی را تسهیل می کند: یک ثبت حسابداری سیستماتیک به تسویه بدهی های مالیات بر درآمد، مالیات فروش، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات غیر مستقیم کمک زیادی می کند زیرا دلیل خوبی بر صحت معاملات است.
  6.  تسهیلات وام ها: وام توسط بانک ها و موسسات مالی بر اساس پتانسیل رشد که توسط عملکرد پشتیبانی می شود اعطا می شود. حسابداری اطلاعات مربوط به عملکرد را در دسترس قرار می دهد.
  7. شواهد در دادگاه: ثبت سیستماتیک معاملات اغلب توسط دادگاه ها به عنوان مدرک خوب پذیرفته می شود.
  8. فروش تجارت را تسهیل می کند: اگر کسی بخواهد تجارت خود را بفروشد، حساب های نگهداری شده توسط او امکان اطمینان از قیمت خرید مناسب را فراهم می کند.
  9. کمک در صورت ورشکستگی: روند ورشکستگی شامل توضیح بسیاری از معاملاتی است که در گذشته انجام شده است. سوابق حسابداری سیستماتیک در چنین شرایطی کمک زیادی می کند.
  10. مفید در حسابهای مشارکت: در زمان پذیرش شریک، بازنشستگی یا فوت شریک و انحلال شرکت، سوابق حسابداری از اهمیت و استفاده حیاتی برخوردار است. به این دلیل است که چنین سوابقی زمینه را برای دستیابی به توافق فراهم می کند.

محدودیت های حسابداری مزایا و محدودیت ها در حسابداری

  1. اطلاعات حسابداری بر حسب پول بیان می شود: رویدادها یا معاملات غیر پولی به طور کامل حذف می شوند.
  2. دارایی های ثابت به بهای تمام شده اصلی در سوابق حسابداری ثبت می شود: مبلغ واقعی صرف شده برای دارایی ها مانند ساختمان، ماشین آلات، به علاوه کلیه هزینه های جانبی ثبت می شود. به این ترتیب اثر افزایش قیمت ها در نظر گرفته نمی شود. در نتیجه ترازنامه وضعیت مالی واقعی کسب و کار را نشان نمی دهد.
  3.  اطلاعات حسابداری گاهی اوقات بر اساس برآوردها است: برآوردها اغلب نادرست هستند. برای مثال، نمی توان عمر واقعی یک دارایی را به منظور استهلاک پیش بینی کرد.
  4. اطلاعات حسابداری را نمی توان به عنوان تنها آزمون عملکرد مدیریتی بر اساس سود صرف استفاده کرد: سود برای یک دوره یک ساله به راحتی می تواند با حذف برخی از هزینه ها مانند تبلیغات، تحقیق و توسعه، استهلاک و غیره مانند پنجره پانسمان دستکاری شود. ممکن است.
  5.  اطلاعات حسابداری خنثی یا بی طرفانه نیست: حسابداران درآمد را مازاد بر درآمد بر هزینه ها تشخیص می دهند. اما آنها درآمد و هزینه های انتخابی را برای محاسبه سود شرکت در نظر می گیرند. آنها همچنین شامل هزینه اقلامی مانند آب، صدا یا آلودگی هوا یعنی هزینه اجتماعی نمی شوند، همچنین ممکن است از روش های متفاوتی برای ارزیابی موجودی یا استهلاک استفاده کنند.
بیشتر بخوانید  اوراق بهادار با درآمد ثابت در حسابداری

One thought on “مزایا و محدودیت ها در حسابداری و شاخه های حسابداری

  1. اشتراک ها: روابط حسابداری با دفترداری - فرتاک حساب

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.