چطوری به آسانی مفاهیم اساسی حسابداری یاد بگیریم ؟

چطوری به آسانی مفاهیم اساسی حسابداری یاد بگیریم ؟

چطوری به آسانی مفاهیم اساسی حسابداری یاد بگیریم ؟

با سلام خدمت همراهان عزیز که دربخش قبل با موضوع نحوه بهره مندی صاحبان کسب و کار از شرایط و ضوابط حسابداری ؟ درباره معنی و ماهیت معاملات تجاری و اهداف حسابداری مالی بحث نمودیم ، به منظور حفظ یکنواختی و  در تهیه و نگهداری دفاتر، قوانین یا اصول خاصی تدوین شده است. این قوانین/اصول به عنوان مفاهیم و قراردادها طبقه بندی می شوند. اینها پایه های تهیه و نگهداری سوابق حسابداری هستند. در این مقاله با مفاهیم مختلف حسابداری، معنی و اهمیت آنها آشنا می شویم. با ما همراه باشید. مفاهیم اساسی حسابداری

مفاهیم حسابداری به چه مواردی اطلاق می شود ؟
معنی و اهمیت مفاهیم مختلف حسابداری را تشریح نمایید ؟ 

معنی مفهوم حسابداری

قوانین خاصی وجود دارد که یک حسابدار باید هنگام ثبت معاملات تجاری و تهیه حساب ها از آنها پیروی کند. اینها ممکن است به عنوان مفاهیم حسابداری نامیده شوند. مفاهیم اساسی حسابداری

بنابراین می توان گفت که:

مفاهیم حسابداری به مفروضات، قواعد و اصول اساسی اشاره دارد که به عنوان مبنایی برای ثبت معاملات تجاری و تهیه حساب ها عمل می کند.

هدف اصلی حفظ یکنواختی و ثبات در سوابق حسابداری است. این مفاهیم اساس حسابداری را تشکیل می دهند. همه مفاهیم در طول سال ها از تجربه توسعه یافته اند و بنابراین، آنها قوانین پذیرفته شده جهانی هستند. در زیر مفاهیم مختلف حسابداری که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند آورده شده است.
بخش های زیر:

  • تفکیک شخصیت تجاری یا شخصیت تجاری ؟
  • اندازه گیری پول یا واحد اندازه گیری ؟
  •  فعالیت دائمی یا تداوم فعالیت ؟
  •  دوره حسابداری یا دوره مالی ؟
  •  مفهوم هزینه یا بهای تمام شده ؟
  •  مفهوم جنبه دوگانه در حسابداری ؟
  • مفهوم تحقق درآمد ؟
  •  مفهوم تعهدی ؟
  •  مفهوم تطابق هزینه ها با درآمدها ؟

تفکیک شخصیت تجاری یا شخصیت تجاری

این مفهوم فرض می کند که برای اهداف حسابداری، شرکت تجاری و صاحبان آن دو واحد مستقل مجزا هستند. بنابراین، معاملات تجاری و شخصی صاحب آن جدا است. مفاهیم اساسی حسابداری

به عنوان مثال، زمانی که مالک پولی را در کسب و کار سرمایه گذاری می کند، به عنوان بدهی کسب و کار در قبال مالک ثبت می شود. به همین ترتیب، هنگامی که مالک وجه نقد/کالاهای تجاری را برای استفاده شخصی خود می برد، به عنوان هزینه تجاری تلقی نمی شود. به این ترتیب سوابق حسابداری از نظر واحد تجاری و نه شخص صاحب کسب و کار در دفاتر ثبت می شود. این مفهوم اساس حسابداری است.

نکات زیر اهمیت مفهوم نهاد تجاری را برجسته می کند:

  • این مفهوم به تعیین سود کسب و کار کمک می کند زیرا فقط هزینه ها و درآمدهای تجاری ثبت می شود و تمام هزینه های شخصی و شخصی نادیده گرفته می شود.
  • این مفهوم حسابداران را از ثبت معاملات خصوصی/شخصی مالک باز می دارد.
  • همچنین ثبت و گزارش معاملات تجاری را از نقطه نظر تجاری تسهیل می کند.
  • این اساس مفاهیم، قراردادها و اصول حسابداری است.

مفهوم واحد اندازه گیری یا پول

این مفهوم فرض می کند که تمام معاملات تجاری باید بر حسب پول باشد، یعنی به واحد پول یک کشور. در کشور ما چنین معاملاتی بر حسب روپیه است.

نکات زیر اهمیت مفهوم اندازه گیری پول را برجسته می کند:

  • این مفهوم حسابداران را راهنمایی می کند که چه چیزی را ثبت کنند و چه چیزی را ثبت نکنند.
  • به ثبت یکنواخت معاملات تجاری کمک می کند.
  • اگر تمام معاملات تجاری به صورت پولی بیان شود، درک حساب های تهیه شده توسط شرکت تجاری آسان خواهد بود.
  • مقایسه عملکرد تجاری دو دوره مختلف از یک شرکت یا دو شرکت متفاوت برای یک دوره را تسهیل می کند.

مفهوم دوره حسابداری یا دوره مالی

کلیه معاملات با این فرض که سود حاصل از این معاملات برای یک دوره معین مشخص شود، در دفاتر ثبت می شود. این به عنوان مفهوم دوره حسابداری شناخته می شود. بنابراین، این مفهوم مستلزم آن است که ترازنامه و حساب سود و زیان باید در فواصل زمانی منظم تهیه شود. این برای اهداف مختلفی مانند محاسبه سود، تعیین وضعیت مالی، محاسبه مالیات و غیره ضروری است. مفاهیم اساسی حسابداری

علاوه بر این، این مفهوم فرض می کند که عمر نامحدود کسب و کار به بخش هایی تقسیم می شود. این قسمت ها به عنوان دوره حسابداری شناخته می شوند. ممکن است یک سال، شش ماه، سه ماه، یک ماه و غیره باشد. اما معمولا یک سال است.

طبق مفهوم دوره حسابداری، کلیه معاملات برای یک دوره زمانی معین در دفاتر ثبت می شود. از این رو، کالاهای خریداری شده و فروخته شده در طول دوره، اجاره، حقوق و غیره پرداخت شده برای دوره فقط در مقابل آن دوره حساب می شود.

نکات زیر مفهوم دوره حسابداری را برجسته می کند:

  • این به پیش بینی چشم انداز آینده کسب و کار کمک می کند.
  • این به محاسبه مالیات بر درآمد کسب و کار محاسبه شده برای یک دوره زمانی خاص کمک می کند.
  • همچنین به بانک ها، مؤسسات مالی، اعتباردهندگان و غیره کمک می کند تا عملکرد کسب و کار را برای یک دوره خاص ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند.
  • همچنین به شرکت های تجاری کمک می کند تا درآمد خود را در فواصل منظم به عنوان سود تقسیم کنند.

بیشتر بخوانید  هزینه درآمد و سود

مفهوم تداوم فعالیت

این مفهوم بیان می کند که یک شرکت تجاری برای مدت نامحدودی به فعالیت خود ادامه می دهد. به عبارت ساده، به این معنی است که هر واحد تجاری تداوم حیات دارد. بنابراین در آینده نزدیک منحل نخواهد شد. این یک فرض مهم حسابداری است، زیرا مبنایی را برای نشان دادن ارزش دارایی ها در ترازنامه فراهم می کند. مفاهیم اساسی حسابداری

به عنوان مثال، یک شرکت یک کارخانه و ماشین آلات ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال را خریداری می کند و طول عمر آن ۱۰ سال است. بر اساس این مفهوم هر سال مقداری به عنوان هزینه و مقدار مانده به عنوان دارایی نشان داده می شود. بنابراین، اگر مبلغی صرف کالایی شود که برای سالیان متمادی در تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرفتن آن از درآمدهای سالی که کالا در آن به دست می‌آید، کار درستی نخواهد بود. فقط بخشی از ارزش به عنوان هزینه در سال خرید و باقی مانده به عنوان دارایی نشان داده می شود.

نکات زیر اهمیت مفهوم تداوم فعالیت را برجسته می کند:

  • این مفهوم تهیه صورت های مالی را تسهیل می کند.
  • بر اساس این مفهوم، استهلاک دارایی های ثابت محاسبه می شود.
  • این کمک بزرگی به سرمایه گذاران می کند، زیرا به آنها اطمینان می دهد که به درآمد حاصل از سرمایه گذاری خود ادامه خواهند داد.
  • در صورت عدم وجود این مفهوم، بهای تمام شده دارایی ثابت به عنوان هزینه در سال خرید آن تلقی می شود.
  • یک کسب و کار به دلیل ظرفیت آن برای کسب سود در آینده مورد قضاوت قرار می گیرد.

مفهوم هزینه حسابداری

مفهوم هزینه حسابداری بیان می کند که کلیه دارایی ها به قیمت خرید خود در دفاتر ثبت می شوند که شامل هزینه تحصیل، حمل و نصب و نه به قیمت بازار آن می شود. یعنی دارایی های ثابت مانند ساختمان، کارخانه و ماشین آلات، اثاثیه و غیره به بهایی پرداخت شده در دفاتر ثبت می شود. مفاهیم اساسی حسابداری

علاوه بر این، ممکن است توضیح داده شود که بهای تمام شده فقط برای دارایی های جدید به معنای بهای اولیه یا بهای اکتسابی است و برای دارایی های مستعمل، بهای تمام شده به معنای بهای تمام شده اولیه منهای استهلاک است. مفهوم هزینه به مفهوم هزینه تاریخی نیز معروف است. تأثیر مفهوم بهای تمام شده این است که اگر واحد تجاری برای تحصیل دارایی چیزی پرداخت نکند، این مورد در دفاتر ثبت نمی شود. بنابراین مثلا سرقفلی تنها در صورتی در حساب ها ظاهر می شود که واحد تجاری این دارایی نامشهود را به قیمتی خریداری کرده باشد. مفاهیم اساسی حسابداری

نکات زیر اهمیت مفهوم هزینه حسابداری را برجسته می کند:

  • این مفهوم مستلزم آن است که دارایی به قیمتی که به دست آمده است نشان داده شود، که می توان از اسناد پشتیبان تأیید کرد.
  • این به محاسبه استهلاک دارایی های ثابت کمک می کند.
  • تأثیر مفهوم هزینه این است که اگر واحد تجاری برای یک دارایی چیزی پرداخت نکند، این مورد در دفاتر نشان داده نمی شود.

مفهوم  دو وجهی یا حسابداری دوبل

جنبه دوگانه اساس یا اصل اساسی حسابداری است. اساس ثبت معاملات تجاری در دفاتر را فراهم می کند. این مفهوم فرض می کند که هر تراکنش دارای اثر دوگانه است، یعنی بر دو حساب در طرف مقابل آنها تأثیر می گذارد. بنابراین، معامله باید در دو مکان ثبت شود. یعنی هر دو جنبه معامله باید در دفاتر ثبت شود. مفاهیم اساسی حسابداری

به عنوان مثال، کالایی که به صورت نقدی خریداری می شود دارای دو جنبه است که عبارتند از: (الف) دادن وجه نقد (ب) دریافت کالا. این دو جنبه باید ثبت شود.

بنابراین، مفهوم دوگانگی معمولاً در قالب معادله اساسی حسابداری بیان می شود:

دارایی = بدهی + سرمایه

معادله حسابداری فوق بیان می‌کند که دارایی‌های یک کسب‌وکار همیشه با ادعای مالک/مالک و افراد خارجی برابر است. این ادعا همچنین به عنوان سرمایه یا حقوق صاحبان سهام و ادعای افراد خارجی به عنوان بدهی یا حقوق بستانکاران نامیده می شود.
دانش دو جنبه به شناسایی دو جنبه یک معامله کمک می کند که به اعمال قوانین ثبت معاملات در دفاتر کمک می کند. مفهوم مفهوم دو جنبه این است که هر معامله تأثیر یکسانی بر دارایی ها و بدهی ها دارد به گونه ای که کل دارایی ها همیشه با کل بدهی ها برابر است.

اجازه دهید برخی تراکنش های تجاری دیگر را از نظر جنبه دوگانه آنها تجزیه و تحلیل کنیم:

سرمایه وارد شده توسط صاحب کسب و کار دو جنبه در این معامله عبارتند از:
(۱) دریافت وجه نقد
(۲) افزایش سرمایه (صاحب صاحبان سهام)

خرید ماشین آلات با چک دو جنبه در معامله می باشد
(۱) کاهش در موجودی بانک
(۲) مالکیت ماشین آلات

کالاهایی که به صورت نقدی فروخته می شوند این دو جنبه عبارتند از
(۱) دریافت وجه نقد
(۲) تحویل کالا به مشتری

اجاره به صورت نقدی به صاحبخانه پرداخت می شود این دو جنبه هستند
(۱) پرداخت نقدی
(۲) اجاره (هزینه های انجام شده).

هنگامی که دو جنبه یک معامله شناخته شد، به کارگیری قوانین حسابداری و نگهداری صحیح سوابق در دفاتر آسان می شود.
تفسیر مفهوم جنبه دوگانه این است که هر معامله تأثیر یکسانی بر دارایی ها و بدهی ها دارد به گونه ای که مجموع دارایی ها همیشه با کل بدهی های کسب و کار برابر است.

نکات زیر اهمیت مفهوم دو وجهی یا حسابداری دوبل را برجسته می کند:

  • این مفهوم به حسابدار در تشخیص خطا کمک می کند.
  • این حسابدار را تشویق می کند که هر ورودی را در طرف مقابل دو حساب تحت تأثیر قرار دهد.

مفهوم تحقق درآمدها

این مفهوم بیان می کند که درآمد حاصل از هر معامله تجاری تنها زمانی باید در سوابق حسابداری لحاظ شود که محقق شود. اصطلاح تحقق به معنای ایجاد حق قانونی برای دریافت وجه است. فروش کالا تحقق است، دریافت سفارش نه. مفاهیم اساسی حسابداری

به عبارت دیگر می توان گفت:
گفته می شود که درآمد زمانی محقق می شود که وجه نقد دریافت شده باشد یا حق دریافت وجه نقد از فروش کالا یا خدمات یا هر دو ایجاد شده باشد.

مفهوم تحقق درآمد بیان می کند که درآمد در زمانی تحقق می یابد که کالا یا خدمات واقعاً تحویل داده شود.

به طور خلاصه، تحقق درآمد زمانی اتفاق می افتد که کالاها و خدمات به صورت نقدی یا نسیه فروخته شده باشند. همچنین به جریان ورودی دارایی ها در قالب مطالبات اشاره دارد.

نکات زیر اهمیت مفهوم تحقق درآمد را برجسته می کند:

  • این به عینی تر کردن اطلاعات حسابداری کمک می کند.
  • این مقرر می‌دارد که معاملات فقط زمانی ثبت شود که کالا به خریدار تحویل داده شود.

مفهوم تعهدی

منظور از تعهدی چیزی است که سررسید می شود به ویژه مبلغی که هنوز در پایان دوره حسابداری پرداخت یا دریافت نشده است. به این معنی که درآمدها زمانی شناسایی می شوند که قابل دریافت شوند. اگرچه وجه نقد دریافت شده یا دریافت نشده است و هزینه ها زمانی شناسایی می شوند که قابل پرداخت شوند، در حالی که وجه نقد پرداخت شده یا پرداخت نشده است.

هر دو معامله در دوره حسابداری که به آن مربوط می شود ثبت می شود. بنابراین، مفهوم تعهدی بین دریافت تعهدی وجه نقد و حق دریافت وجه نقد از نظر درآمد و پرداخت واقعی وجه نقد و تعهد به پرداخت وجه نقد از نظر هزینه ها تمایز قائل می شود.

به طور خلاصه، مفهوم تعهدی مستلزم آن است که درآمد زمانی شناسایی شود و هزینه ها بدون توجه به زمان دریافت نقدی یا پرداخت نقدی، زمانی که سررسید و قابل پرداخت شوند، شناسایی شوند.

نکات زیر اهمیت مفهوم تعهدی را برجسته می کند:

  • این به دانستن هزینه های واقعی و درآمد واقعی در یک دوره زمانی خاص کمک می کند.
  • این به محاسبه سود خالص کسب و کار کمک می کند.

مفهوم تطابق

مفهوم تطابق بیان می کند که درآمد و هزینه های انجام شده برای کسب درآمد باید متعلق به یک دوره حسابداری باشد. بنابراین پس از تحقق درآمد، مرحله بعدی تخصیص آن به دوره حسابداری مربوطه است. این را می توان با کمک مفهوم تعهدی انجام داد.

بنابراین، مفهوم تطابق حاکی از آن است که تمام درآمدهای به دست آمده در طول یک سال حسابداری، اعم از دریافت/عدم دریافت در آن سال و تمام هزینه های متحمل شده، اعم از پرداخت یا پرداخت نشده در طول سال، باید هنگام تعیین سود یا زیان آن سال در نظر گرفته شود. مفاهیم اساسی حسابداری

نکات زیر اهمیت مفهوم تطابق را برجسته می کند:

  • راهنمایی می کند که چگونه هزینه ها باید با درآمد برای تعیین سود یا زیان دقیق برای یک دوره خاص تطبیق داده شود.
  • دانستن میزان دقیق سود یا زیان کسب و کار برای سرمایه گذاران/سهامداران بسیار مفید است.
بیشتر بخوانید  هزینه های فروش ، عمومی و اداری

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.