اطلاعات نامتقارن چیست ، چه مشکلاتی ایجاد می کند و چه عواملی می توانند آن را کاهش یا افزایش دهند؟
اطلاعات نامتقارن ، که به آن “شکست اطلاعات” نیز می گویند ، هنگامی اتفاق می افتد که یک طرف در یک معامله اقتصادی دانش مادی بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد. این امر معمولاً زمانی نمایان می شود که فروشنده کالا یا خدمات دانش بیشتری نسبت به خریدار داشته باشد. با این حال ، پویایی معکوس نیز ممکن است. تقریباً تمام معاملات اقتصادی شامل عدم تقارن اطلاعاتی است.
در معاملات خاص , فروشندهها میتوانند از خریداران سود ببرند زیرا اطلاعات نامتقارن وجود دارد که در آن فروشنده اطلاعات بیشتری از فروش خوب به جای خریدار دارد . معکوس نیز میتواند صادق باشد .
خطرات ناشی از عدم تقارن اطلاعات
انتخاب جانبی نامطلوب قبل از انجام معامله رخ می دهد. در صورت عدم تعهد ، وام دهندگان و بیمه ها بدترین خطرات را به خود جلب می کنند.
خطر اخلاقی پس از انجام معامله رخ می دهد. در صورت عدم تعهد ، وام گیرندگان و بیمه از وام دهندگان و بیمه ها استفاده می کنند.
درک اطلاعات نامتقارن
امور مالی نیز از یک مشکل خاص رنج میبرند که به راحتی توسط هر کسی برطرف نمیشود. بدون شک ، شما قبلاً با مفهوم هزینه فرصت روبرو شده اید ، این واقعیت ناخوشایند است که برای به دست آوردن X باید Y را رها کنید ، این است که شما نمیتوانید کیک خود را داشته باشید و آن را نیز بخورید. ممکن است شما از اطلاعات نامتقارن دیگری خبر نداشته باشید, یک واقعیت زننده دیگر که زندگی را پیچیدهتر میکند. اطلاعات نامتقارن در ذات, و شیطان مجسم میشود.
بیش از حد مبالغه است. زمانی که یک فروشنده (وامگیرنده, فروشنده اوراق بهادار) بیش از یک خریدار (وامدهنده یا سرمایهگذار, خریدار اوراققرضه) میداند, تنها مشکل میتواند منجر شود. این شیطان دو سر زشت بزرگ دارد, انتخاب مخالف, که کین را قبل از اینکه قرارداد امضا شود و خطر اخلاقی را که شامل گناه پس از پایان قرارداد است, بالا میبرد .
اطلاعات نامتقارن در معاملات خاصی با فروشنده و خریدار وجود دارد که به موجب آن یک طرف قادر است از دیگری بهره ببرد . این معمولا ً در فروش یک مورد است . به عنوان مثال ، اگر صاحبخانه میخواست خانه آنها را بفروشد ، اطلاعات بیشتری درباره خانه به جای خریدار پیدا میکرد . آنها ممکن است بدانند که یک کفپوش چوبی غژغژ کننده است ، خانه در زمستان خیلی سرد میشود ، یا اینکه همسایهها خیلی بلند هستند ؛ اطلاعاتی که خریدار تا بعد از خرید خانه نمیداند . پس خریدار ممکن است احساس کند که برای خانه بیش از اندازه پول پرداخت میکنند یا اگر قبلا ً این اطلاعات را داشتند آن را خریده بودند .
یکی از اصلی ترین کارکردهای سیستم مالی درهم آمیختن با آن نا متقارن اطلاعاتی است. این عدم تقارن را هرگز از بین نمی برد ، اما معمولاً به اندازه کافی از نفوذ آن می کاهد تا به کسب و کارها و سایر وام گیرندگان کمک کند وجوه کافی را به دست آورند تا به آنها امکان رشد ، کارآیی بیشتر ، نوآوری ، اختراع و گسترش به بازارهای جدید را بدهد. با ارائه اشکال نسبتاً ارزان مالی خارجی ، سیستم های مالی این امکان را برای کارآفرینان و سایر شرکت ها فراهم می کنند تا ایده های خود را در بازار آزمایش کنند.
آنها این کار را با حذف یا حداقل کاهش دو محدودیت عمده در نقدینگی و سرمایه یا نیاز به پول نقد کوتاه مدت و وجوه اختصاصی بلند مدت انجام می دهند. این محدودیت ها را از دو طریق عمده کاهش می دهند: مستقیماً (هرچند غالباً با کمک تسهیل گران) از طریق بازارهای مستقیم و غیر مستقیم از طریق واسطه ها. راه دیگر برای اندیشیدن در مورد آن ، درک این نکته است که سیستم مالی تجارت بین زمانی یا به مرور زمان را آسان می کند. شرکت ها می توانند به جای پرداخت فوری هزینه های نقدی لوازم خود ، آنچه را که امروز به آنها احتیاج دارند بدست آورند و فردا ، هفته آینده ، ماه آینده یا سال آینده هزینه آن را پرداخت کنند و به آنها فرصت تولید و توزیع محصولات خود را می دهند.
اطلاعات نامتقارن به عنوان یک نتیجه مطلوب از اقتصاد بازار سالم از نظر نیروی کار ماهر ، جایی که کارگران در یک تجارت تخصص دارند ، فعالتر میشوند و ارزش بیشتری را برای کارگران در معاملات دیگر فراهم میکنند .
همچنین اطلاعات نامتقارن را می توان به عنوان تخصص و تقسیم دانش ، همانطور که برای هر گونه تجارت اقتصادی بکار میرود ، مشاهده کرد . به عنوان مثال ، پزشکان معمولا ً بیشتر در مورد روشهای پزشکی نسبت به بیماران خود آگاهی دارند . بعد از همه ، پزشکان سوابق تحصیلی زیادی دارند که بیماران آنها عموما ً دارند .
این اصل به همان اندازه برای معماران ، معلمان ، افسران پلیس ، وکلا ، مهندسین ، اساتید تناسب اندام و دیگر متخصصان آموزشدیده بکار گرفته میشود . بنابراین ، اطلاعات نامتقارن اغلب برای اقتصاد و جامعه در افزایش کارایی مفید است .
مزایا و معایب اطلاعات نامتقارن
مزایا
اطلاعات نامتقارن ضرورتا ً چیز بدی هستند . در واقع , افزایش اطلاعات نامتقارن نتیجه مطلوب یک اقتصاد بازار سالم است . همان طور که کارگران تلاش میکنند که به طور فزایندهای در حوزههای انتخابی خود تخصص پیدا کنند , مفیدتر میشوند و در نتیجه میتوانند ارزش بیشتری برای کارگران در زمینههای دیگر فراهم کنند .
به عنوان مثال ، دانش یک کارگزار سهام برای یک متخصص غیر سرمایه گذاری ، مانند یک کشاورز ، که ممکن است علاقه مند باشد با اعتماد به نفس سهام را معامله کند تا برای بازنشستگی آماده شود ، ارزش بیشتری دارد. از طرف دیگر ، کارگزار سهام نیازی به دانستن نحوه پرورش محصولات یا تمایل به دام برای تغذیه خود ندارد ، بلکه می تواند اقلام را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کند که توسط کشاورز تهیه می شود.
در هر یک از مشاغل مربوطه ، هر دو کشاورز و کارگزار سهام از دانش بالاتری نسبت به دیگری برخوردار هستند ، اما هر دو از تجارت و تقسیم کار بهره مند می شوند.
یکی از گزینه های جایگزینی برای گسترش نامتقارن ، این است که کارگران همه رشته ها را مطالعه کنند ، نه اینکه در زمینه هایی که می توانند بیشترین ارزش را داشته باشند ، تخصص داشته باشند. با این حال ، این یک راه حل غیرعملی است ، با هزینه فرصت بالا و بالقوه خروجی کل ، که باعث پایین آمدن سطح زندگی می شود.
معایب
در برخی شرایط ، اطلاعات نامتقارن ممکن است عواقب کلاهبرداری داشته باشد ، مانند انتخاب نامطلوب ، که پدیده ای را توصیف می کند که در آن یک شرکت بیمه به دلیل ریسکی که در زمان فروش بیمه نامه افشا نشده است ، با احتمال ضرر شدید مواجه می شود.
- در مدلهای اطلاعاتی نامتقارن ، یک طرف میتواند برای نقض قرارداد مقابلهبهمثل کند ، در حالی که طرف مقابل نمیتواند .
به عنوان مثال ، اگر بیمه شدگان این واقعیت را پنهان کنند که سیگاری زیادی هستند و مرتباً مشغول فعالیتهای تفریحی خطرناک هستند ، این جریان نامتقارن اطلاعات انتخاب نامطلوبی است و می تواند حق بیمه را برای همه مشتریان افزایش دهد و افراد سالم را مجبور به کناره گیری کند. راه حل این است که ارائه دهندگان بیمه عمر کار حسابرسی کاملی را انجام دهند و غربالگری های دقیق بهداشتی را انجام دهند و سپس حق بیمه های مختلف را بر اساس پروفایل های صادقانه ریسک آنها به مشتریان تحویل دهند.
روش های پیشگری از وقوع پدیده عدم تقارن اطلاعات
برای جلوگیری از سوء استفاده متخصصان امور مالی از مشتریان یا مشتریان ، بازارهای مالی اغلب به مکانیسم های شهرت متکی هستند. مشاوران مالی و شرکت های صندوق که ثابت می کنند صادقانه ترین و موثرترین متصدیان دارایی های مشتریانشان هستند ، تمایل به جلب مشتری دارند ، در حالی که نمایندگان غیر صادق یا ناکارآمد مشتریان خود را از دست می دهند ، با خسارات قانونی روبرو می شوند یا هر دو.
نتیجه گیری
در نتیجه میتوان نتیجه گرفت که عدم تقارن اطلاعات به حالتی اطلاق میشود که یکی از طرفین مبادله کننده کمتر از طرف دیگر در مورد کالا یا وضعیت بازار، اطلاعات داشته باشد، به عبارت دیگر توزیع اطلاعات بین کلیه استفاده کنندگان از اطلاعات، ناهمسان باشد. طبق نظر نورس دوگلاس هر قدر از جامعه سنتی به طرف جامعه مدرن حرکت میکنیم، میزان عدم تقارن اطلاعات افزایش مییابد، زیرا هر قدر یک جامعه پیشرفتهتر باشد، تقسیم کار و تخصص نیز بیشتر خواهد شد. تنوع تولیدات و افزایش تخصص و تقسیم کار، عدم تقارن اطلاعات (داشتن اطلاعات توسط متخصصین و نداشتن این اطلاعات توسط دیگران) را افزایش میدهد.
در صورت عدم تقارن اطلاعات نه تنها آگاهی یکی از طرفین مبادله در مقایسه با طرف دیگر درباره برخی صفات بااهمیت بیشتر خواهد بود، بلکه احتمال دارد که او از پنهان کردن این اطلاعات سود هم ببرد.
منابع :