آیا با رویکرد اقتصادی حسابداری مدیریت آشنا هستید ؟
با سلام و درود خدمت همراهان گرامی در ادامه مبحث قبل ( مدیریت استراتژی و اهمیت حسابداری مدیریت بر تصمیم گیری ها ) در اینجا به مبحث استفاده از حسابداری برای تصمیمگیری های اقتصادی مدیریت و درک روشنی که هزینهها و درآمدهای مربوطه که انتظار میرود بین گزینههای در نظر گرفته شده در آینده متفاوت باشند. درک این نکته برای حسابداران ضروری است با ما همراه باشید تا بیشتر با این مطالب اشنا شوید. رویکرد اقتصادی حسابداری مدیریت
تجزیه و تحلیل هزینه های مرتبط
حسابداری مدیریت از اصطلاحات اقتصاد استفاده می کند:
هزینه ها:
منابعی که برای دستیابی به یک هدف خاص قربانی می شوند، مانند تولید یک محصول خاص، یا ارائه خدمات خاص به مشتری.
هزینه های غرق شده:
هزینه هایی هستند که در گذشته متحمل شده اند. هزینه های غرق شده برای تصمیم گیری ها بی اهمیت هستند، زیرا نمی توان آنها را تغییر داد.
هزینه فرصت:
سودی که با انتخاب یک جایگزین نسبت به دیگری از بین می رود. این بازده خالص است که در صورت استفاده از یک منبع برای بهترین استفاده بعدی، می تواند محقق شود. این “آنچه ما از “راهی که طی نشده است رها می کنیم” است.
هزینه های مرتبط:
هزینه هایی هستند که با توجه به یک تصمیم خاص مرتبط هستند. هزینه مربوط به یک تصمیم خاص هزینه ای است که در صورت اتخاذ یک اقدام جایگزین تغییر می کند. هزینه های مربوطه را هزینه های تفاضلی نیز می گویند.
در ادامه بحث به تشریح تعاریف هر اصطلاح می پردازد:
هزینه ها:
هزینه ها با مخارج متفاوت است. هزینه ها منابعی هستند که برای دستیابی به یک هدف قربانی می شوند. مخارج عبارت است از هزینه هایی که در برابر درآمد در یک دوره حسابداری مشخص می شود. از این رو، “هزینه” یک مفهوم اقتصادی است، در حالی که “هزینه” اصطلاحی است که در حوزه حسابداری قرار می گیرد. سود به عنوان درآمد منهای هزینه ها محاسبه می شود و از این رو، سود به طور کلی تابعی از قراردادها و انتخاب های مختلف حسابداری است. سود را می توان برای سازمان به عنوان یک کل یا برای بخشی از سازمان مانند یک بخش، خط تولید یا محصول جداگانه محاسبه کرد.
هزینه ها را می توان بر اساس ابعاد عملکردی زیر طبقه بندی کرد:
- زنجیره ارزش. زنجیره ارزش، توالی زمانی فعالیتهایی است که به ارزش یک شرکت میافزاید. به عنوان مثال، برای یک شرکت تولیدی، زنجیره ارزش ممکن است شامل تحقیق و توسعه، طراحی، ساخت، بازاریابی و توزیع باشد.
- بخش یا بخش تجاری: به عنوان مثال، ایران خودرو ، سایپا
- موقعیت جغرافیایی.
طبقه بندی هزینه ها بر اساس زنجیره ارزش رویکرد اقتصادی حسابداری مدیریت
طبقه بندی هزینه ها بر اساس زنجیره ارزش به ویژه برای اهداف گزارشگری مالی مهم است، زیرا برای گزارشگری خارجی، تنها هزینه های تولید در ارزیابی موجودی در ترازنامه لحاظ می شود. هزینه های غیر تولیدی به عنوان هزینه های دوره تلقی می شود. تا حدودی، سیستم های حسابداری مدیریت سنتی تحت تأثیر الزامات گزارشگری خارجی قرار گرفته اند و در نتیجه، سیستم های هزینه یابی معمولاً این تمایز بین هزینه های تولیدی و غیر تولیدی را منعکس می کنند.
هزینه ی مصرف شده رفته یا هزینه های غرق شده:
هزینه هایی هستند که در گذشته متحمل شده اند. مخارج تعهد شده هزینه هایی هستند که در آینده رخ خواهند داد، اما قابل تغییر نیستند. به عنوان یک موضوع عملی، هزینه های غرق شده و مخارج تعهد شده با توجه به ارتباط تصمیم گیری آنها معادل هستند. هیچکدام با هیچ تصمیمی مرتبط نیستند، زیرا هیچ کدام قابل تغییر نیستند. گاهی اوقات، حسابداران از اصطلاح “هزینه های مصرف شده” برای در نظر گرفتن هزینه های متعهد نیز استفاده می کنند.
تحقیقات انجام شده است که موقعیتهایی را مشخص میکند که در آن افراد، از جمله مدیران حرفهای، هزینههای غرقشده را در تصمیمگیریهای خود لحاظ میکنند. یک مثال رایج از کسب و کار این است که یک مدیر اغلب به حمایت از پروژه ای که مدیر آن را آغاز کرده است، ادامه می دهد، مدت ها پس از هر بررسی عینی پروژه به نظر می رسد نشان می دهد که بهترین اقدام، رها کردن آن است. توضیح احتمالی برای اینکه چرا مدیران این رفتار را از خود نشان می دهند این است که ممکن است پیامدهای منفی برای تصمیمات ضعیف داشته باشد و مدیر ممکن است ترجیح دهد تلاش کند تا پروژه را موفق جلوه دهد تا اینکه به اشتباه خود اعتراف کند. رویکرد اقتصادی حسابداری مدیریت
به نظر میرسد برخی از ما تمایل داریم که در بسیاری از موقعیتهای شخصی هزینههای کاهشیافته را در نظر بگیریم، اگرچه تئوری اقتصادی روشن است که انجام این کار غیرمنطقی است. به عنوان مثال، اگر بلیط غیرقابل استرداد کنسرتی را خریداری کرده اید و احساس بیماری می کنید، ممکن است به هر حال در کنسرت شرکت کنید زیرا نمی خواهید بلیت هدر برود. با این حال، پولی که برای خرید بلیط صرف می شود، غرق می شود و هزینه بلیط کاملاً بی ربط است، خواه ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد یا ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال. تنها نکته مهم این است که آیا از شرکت در سفر سیاحتی لذت بیشتری می برید یا در خانه ماندن در عصر سیاحت .
هزینه فرصت:
همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه فرصت سودی است که با انتخاب یک جایگزین نسبت به دیگری از بین می رود. هزینه های فرصت برای بسیاری از تصمیمات مرتبط هستند، اما گاهی اوقات شناسایی و تعیین کمیت آنها دشوار است و به ندرت در سیستم حسابداری سازمان ثبت می شود.
یک نوع رایج و بسیار مهم هزینه فرصت که در همه بخش های اقتصاد به وجود می آید، هزینه فرصت مرتبط با ظرفیت محدود یک دارایی است. دارایی ممکن است یک دارایی مشهود مانند ماشین یا کارخانه باشد، یا ممکن است دارایی نامشهودی باشد که ممکن است در سوابق حسابداری ثبت شود یا نباشد، مانند سرمایه انسانی. به عنوان مثال، در یک دوره زمانی معین مانند یک روز یا یک ماه، یک ماشین می تواند تنها چند ساعت کار کند، یک کارخانه می تواند تنها تعداد زیادی واحد تولید کند، و یک کارمند می تواند فقط چند ساعت کار کند. روش مناسب برای تجزیه و تحلیل تصمیم در مورد پذیرش مشتری جدید یا سفارش فروش، یا تولید نوع جدیدی از محصول، اساساً به این بستگی دارد که آیا سازمان ظرفیت ارائه خدمات به مشتری جدید، تکمیل سفارش فروش یا ایجاد محصول جدید، بدون جابجایی مشتریان، سفارشات یا محصولات موجود. اگر مشتری جدید، سفارش فروش یا محصول بدون جابجایی مشتریان، سفارشها یا محصولات موجود قابل پذیرش باشد، سازمان به عنوان دارای ظرفیت مازاد کافی توصیف میشود، در حالی که اگر مشتری جدید، سفارش فروش یا محصول جایگزین مشتریان، سفارشها یا محصولات موجود میشود. ، سازمان به عنوان دارای محدودیت ظرفیت توصیف می شود. اگر سازمان دارای محدودیت ظرفیت باشد، تصمیم گیری در مورد پذیرش مشتری یا سفارش جدید یا تولید محصول جدید، باید هزینه فرصت مشتریان، سفارش ها یا محصولاتی را که جابجا می شوند در نظر بگیرد. اگر سازمان ظرفیت مازاد داشته باشد، تصمیم معمولاً سادهتر است: هیچ هزینه فرصت ناشی از محدودیت ظرفیت وجود ندارد، بنابراین تصمیم مناسب فقط به هزینههای نهایی و درآمدهای مشتری، سفارش یا محصول جدید بستگی دارد.
اصطلاح هزینه فرصت گاهی اوقات به معنای زیر مبهم است. گاهی اوقات برای اشاره به سود از دست رفته از بهترین جایگزین بعدی استفاده می شود و گاهی اوقات برای اشاره به تفاوت بین سود حاصل از اقدام انجام شده و سود از بین رفته از بهترین جایگزین بعدی استفاده می شود. رویکرد اقتصادی حسابداری مدیریت
هزینه های مربوطه:
هزینه های مربوطه هزینه هایی هستند که با توجه به یک تصمیم خاص تغییر می کنند. هزینه های غرق شده هرگز مرتبط نیستند. هزینه های آینده ممکن است مرتبط باشند یا نباشند. اگر هزینههای آتی صرفنظر از تصمیمی که گرفته میشود متحمل شوند، آن هزینهها مرتبط نیستند. هزینه های تعهد شده هزینه های آتی هستند که مرتبط نیستند. حتی اگر هزینههای آتی متعهد نباشند، اگر بدون توجه به تصمیمی که میگیریم، متحمل آن هزینهها را پیشبینی کنیم، آن هزینهها مرتبط نیستند. تنها هزینههایی که مرتبط هستند هزینههایی هستند که در بین گزینههای در نظر گرفته شده متفاوت هستند.
گنجاندن هزینه های کاهش یافته در یک تصمیم می تواند منجر به انتخاب ضعیف شود. با این حال، شامل هزینه های نامربوط آتی به طور کلی منجر به انتخاب ضعیف نخواهد شد. این فقط تحلیل را پیچیده می کند.
اشتراک ها: چکیده ای از حسابداری صنعتی و بهای تمام شده - فرتاک حساب