مراحل ثبت پایانه فروش دستگاه کارتخوان در پرونده مالیاتی

مراحل ثبت پایانه فروش دستگاه کارتخوان در پرونده مالیاتی

مراحل ثبت پایانه فروش دستگاه کارتخوان

با سلام خدمت علاقه مندان به فراگیری مباحث مالیاتی در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه ثبت پایانه فروش دستگاه کارتخوان در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور  آشنا کنیم با ما همراه باشید .

با مطالعه قانون پایانه های فروشگاهی و لزوم ساماندهی درگاه های پرداخت اینترنتی و دستگاهای کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی و یا دارای پرونده مالیاتی که کدپستی ثبت شده آنان با کد پستی اعلامی به بانک مطابقت ندارد، پیامک های ذیل از سوی بانک مرکزی ارسال گردیده و در صورتی که دارنده درگاه یا دستگاه هیچ اقدامی در این مورد انجام ندهد حداکثر پس از ۵ روز اطلاعات جهت تشکیل پرونده به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد.

پیام اول ارسال شده از اداره امور مالیاتی پیام

پیام دوم پاسخ استعلام داشتن پایانه فروش فعال

بعد از ارسال اطلاعات پایانه یا دستگاه کارتخوان فاقد پرونده و اطلاعات صاحبان آنها، توسط بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی؛ سازمان رأساً نسبت به تشکیل پرونده و پیش ثبت نام کد اقتصادی با وضعیت ۲۵ برای هر کدپستی به صورت مجزا اقدام نموده و از طریق پیامک ذیل  به شخص اطلاع رسانی می نماید.

همچنین در صورتی که شماره همراه دریافت شده از بانک مرکزی دارای تائیدیه شاهکار باشد (شخص، صاحب سند شماره همراه باشد) نام کاربری و کلمه عبور برای شخص از طریق پیامک ارسال می گردد و پیش ثبت نام در وضعیت ۳۰ قرار می گیرد.

همانطور که در تصاویر فوق  مشاهده می شود پس از دریافت این پیامکها دارندگان پایانه یا دستگاه کارتخوان باید اقدام به ثبت آن در پرونده مالیاتی (جدید و یا قبلی) خود در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.

چنانچه افراد قبل از ارسال پیامک های فوق، ثبت نام و پرونده مالیاتی نداشته باشند باید نسبت به تکمیل پیش ثبت نام انجام شده توسط سازمان و تایید پایانه یا دستگاه کارتخوان در آن ثبت نام اقدام نمایند؛ همچنین در صورتی که افراد قبلاً(قبل از پیامک های فوق) دارای ثبت نام و پرونده مالیاتی بوده اند باید نسبت به تعیین و تکلیف (غیر فعال سازی یا جابه جایی) پایانه یا دستگاه کارتخوان خود در پرونده یا پرونده های مالیاتی اقدام نمایند.

ثبت نام در درگاه مالیاتی

در مرحله اول مودی باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس مراجعه و وارد این درگاه گردید :

پس از فشردن دکمه ثبت نام و در صورت صحیح بودن اطلاعات وارد شده یک پیامک به شرح ذیل حاوی کد تائیدیه ۶ رقمی به شماره همراه شخص ارسال می گردد.

پیامک تأیید

لازم به ذکر است این نام کاربری و کلمه عبور مختص به هر فرد و جهت ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک می باشد که می تواند با آن از کلیه خدمات سازمان امور مالیاتی شامل اطلاع از پرونده های مالیاتی(انفرادی و مشارکتی) ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی، پایانه های فروش، ارائه انواع اظهارنامه، ارائه درخواست های مالیاتی, مشاهده سوابق مالیاتی و… استفاده نماید.

توصیه می گردد تمامی اشخاص تنها از این درگاه برای دریافت کلیه خدمات مالیاتی استفاده نمایند و در صورت نیاز جهت ورود به سامانه های دیگر سازمان امور مالیاتی از جمله ثبت نام کد اقتصادی، سامانه ارزش افزوده و… با انتخاب گزینه مربوط، به آن سامانه وارد شده و لزومی به وارد کردن مجدد نام کاربری و کلمه عبور نمی باشد.

بیشتر بخوانید  مالیات وظیفه اجتماعی برای عموم

پس از ورود به سامانه، اشخاص می توانند اطلاعات مختلف مالیاتی مربوط به خود از قبیل تعداد پایانه فروش(کارتخوان) تعداد پرونده ها، تعداد برگه های ابلاغ الکترونیک و… را مشاهده نمایند. دراین بخش در صورت فعال نبودن ابلاغ الکترونیک متقاضی می بایست نسبت به فعال سازی این خدمت با استفاده از کلیک روی دکمه فعال سازی(دایره مشخص شده) اقدام نماید.

ثبت یا تکمیل پرونده مالیاتی:

ابتدا مؤدی (شخص ثبت نام شده در سازمان امور مالیاتی) باید از صحت پرونده و یا پرونده های مالیاتی خود و تکمیل آن وضعیت ثبت نام کداقتصادی پرونده باید بالای ۴۰ باشد اقدام نماید. لذا باید روی تعداد پرونده های انفرادی یا مشارکتی کلیک نموده و وارد صفحه پرونده های درآمد خود شود. (از طریق منوی پرونده های مالیاتی پرونده های درآمد هم می توان وارد این صفحه شد).

در صفحه فوق کلیه ثبت نام های انفرادی و مشارکتی مؤدی در سامانه مؤدیان سازمان، چه فعال و چه غیر فعال قابل مشاهده می باشد. مواردی که در این قسمت مؤدیان باید حتما توجه نمایند؛ کدپستی مؤدی که باید کدپستی مکان فعلی مؤدی باشد (در صورت مغایرت حتما باید از بخش ایجاد پرونده مالیات بر درآمد، مؤدی ثبت نام جدیدی مطابق ثبت نام پرونده مالیاتی که در ادامه شرح می دهیم برای کدپستی صحیح انجام دهد)

مورد بعدی شماره وضعیت در قسمت مشخص شده که باید  عدد داخل دایره بالای ۴۰ باشد اگر شماره وضعیت از ۴۰ پائین تر بود باید بر روی جزئیات پرونده کلیک کرده تا ثبت نام را 
تکمیل نمائید. در نهایت وضعیت پرونده هم باید فعال باشد. در صورت صحت کلیه موارد فوق  از فایل راهنما صرف نظر نموده و به بخش ثبت پایانده فروشگاهی(دستگاه کارتخوان) مراجعه نمائید.

تکمیل ثبت نام در جریان

در صورتی که کدپستی ثبت نام پرونده مالیاتی با مکان فعدی مؤدی مطابقت داشته و وضعیت پرونده نیز فعال باشد ولی فرایند ثبت نام کد اقتصادی تکمیل نباشد شماره وضعیت آن زیر ۴۰ باشد، مؤدی جهت تکمیل ثبت نام وارد صفحه جزئیات پرونده می گردد. در این صفحه تمامی اطلاعات ثبت نام ، قابل مشاهده می باشد.

با کلیک روی دکمه ورود و ویرایش وارد پرتال ثبت نام و صفحه ویرایش پرونده خواهید شد (لازم به ذکر است برای ورود به این صفحه نیازی به وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور نیست).

پس از ورود نسبت به تکمیل موارد بخش نیازمندیها اقدام نموده و کلیه اطلاعات را تا انتهای تکمیل ثبت نام وارد نمایید به طوری که در بخش نیازمندیها هیچ مورد قرمز رنگی باقی نماند.

پس از تکمیل موارد دکمه تائید نهایی را زده و از صفحه ویرایش پرونده و پرتال ثبت نام خارج شوید. و در ادامه به بخش ثبت پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) فایل راهنما در ادامه توجه نمائید.

ثبت نام پرونده جدید

همانطور که در بخش قبل اشاره شد چنانچه کدپستی و آدرس پرونده با کدپستی و آدرس مکان فعلی مؤدی مطابقت ندارد با فشردن دکمه ایجاد پرونده مالیاتی بر درآمد جدید وارد سامانه پیش ثبت نام الکترونیک شوید و با وارد کردن اطلاعات مربوط به پیش ثبت نام و سپس تکمیل ثبت نام ثبت نام خود را تائید نهایی کرده و از پورتال ثبت نام خارج شوید. لازم به ذکر است در این مرحله وضعیت ثبت نام ابتدا ۴۰ خواهد بود که پس از احراز هویت توسط سازمان به ۴۴ تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  ارسال گزارش فصلی / صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169

ثبت پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان)

در این بخش مؤدی می بایست نسبت به تعیین وضعیت پایانه های فروش (کارتخوان)خود اقدام نماید. لذا باید در صفحه اصلی (داشبورد مالیاتی) بر روی قسمت تعداد پایانه های فروش کلیک نموده و وارد صفحه اطلاعات پایانه های فروش شود. (از طریق منوی ساماندهی پذیرنده های بانکی هم می توان وارد این صفحه شد)

در صفحه اطلاعات پایانه های فروش مؤدی می تواند کلیه درگاه های پرداخت از جمله کلیه کارتخوان های ثبت نام شده خود در سیستم شاپرک بانک مرکزی را مشاهده نماید.
مواردی که باید در این صفحه مورد توجه مؤدیان قرار بگیرد؛ شرکت پرداخت شماره پایانه و کد رهگیری ثبت نام پرونده مالیاتی می باشد.

غیرفعال سازی پایانه فروش(دستگاه کارتخوان)

چنانچه مؤدی می خواهد پایانه (کارتخوان) خود را غیر فعال نماید؛ می بایست بر روی دکمه درخواست غیرفعال سازی کلیک نماید. در صورت غیرفعال سازی، پایانه (کارتخوان) فوق دربخش دستگاههای کارتخوانی که درخواست غیر فعالسازی دارید قرار خواهد گرفت و پس از تائید نهایی، این درخواست به بانک مرکزی ارسال خواهد گردید و بعد از گذشت ۷۲ ساعت پایانه مورد نظر غیرفعال می گردد. همچنین در صورت انصراف از غیرفعال سازی باید در این بخش مجدداً دکمه فعال سازی را انتخاب کرد.

به این نکته توجه کنید که تعیین وضعیت تمامی پایانه های فروش(کارتخوان) برای مؤدی الزامی است و در صورت تائید نهایی امکان ویرایش و فعال سازی پایانه از طریق این درگاه مقدور نبوده و می بایست به شخص یا شرکت واگذار کننده کارتخوان خود مراجعه نماید.

الصاق به پرونده مالیاتی

چنانچه مؤدی بخواهد پایانه (کارتخوان) خود را فعال نگه دارد، باید حتماً نسبت به الصاق آن به یکی از پرونده های مالیاتی خود اقدام نماید. در غیر اینصورت به صورت خودکار پایانه فروش یا دستگاه کارتخوان توسط بانک مرکزی غیرفعال خواهد گردید.

جهت انجام این فرآیند، مؤدی باید بر روی دکمه الصاق پرونده کلیک نماید، پس از آن پنجره الصاق باز خواهد شد که حاوی اطلاعات پایانه (کارتخوان) به همراه شماره پایانه آن و همچنین لیست پرونده )یا پرونده های مالیاتی( و اطلاعات مربوط به آن از جمله کدرهگیری، کد پستی ، آدرس و نام کسب و کار می باشد. مؤدی پس از مطابقت اطلاعات پایانه (کارتخوان) با اطلاعات پرونده (خصوصاً کدپستی) نسبت به انتخاب پرونده صحیح و سپس کلیک بر روی دکمه الصاق اقدام نماید.

چنانچه اطلاعات پرونده (کدپستی) درج شده در پنجره فوق با اطلاعات فعلی مؤدی مطابقت ندارد، با استفاده از دکمه ثبت نام الکترونیک جدید مؤدی باید نسبت به ثبت نام جدید و تکمیل در سامانه و سپس الصاق پایانه (کارتخوان) به آن اقدام نماید.

پس از انجام الصاق، در بخش دستگاههای کارتخوان ویا درگاههای پرداخت الصاق شده، لیست دستگاه ها و درگاه های الصاق شده به پرونده بر اساس شماره پایانه و کد رهگیری قابل مشاهده است . در صورت مغایرت، با فشردن دکمه تغییر پرونده می توان نسبت به اصلاح آن اقدام نمود. پس از مشاهده لیست و عدم مغایرت اطلاعات، با زدن دکمه تائید نهایی نسبت به تائید کلیه موارد اقدام نماید.

بیشتر بخوانید  شرط استفاده از نرخ صفر مالیاتی ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

پس از کلیک بر روی دکمه تائید نهایی پنجره اخطار حاوی اطمینان از صحت اطلاعات باز خواهد شد . لازم به ذکر است پس از تائید نهایی امکان هیچ گونه اصلاح و ویرایش از طریق درگاه حاضر، مقدور نبوده و مؤدی می بایست با دقت و پس از اطمینان کامل نسبت به تائید نهایی اقدام نماید.

پس از فشردن دکمه تائید اطلاعات کلیه اطلاعات مربوط به پایانه ها و کارتخوان ها و پرونده های مرتبط با آن ثبت گردیده و این درخواست برای اصلاح اطلاعات پایانه (کارتخوان) به سامانه شاپرک بانک مرکزی ارسال خواهد گردید و در پرونده مالیاتی مؤدی نیز درج می گردد. همچنین زین پس درصفحه اطلاعات پایانه های فروش این درگاه، اطلاعات فقط قابل مشاهده می باشدو مؤدی جهت هر گونه ویرایش باید به شرکت یا شخص ارائه دهنده پایانه(کارتخوان) خود مراجعه نماید.

حذف پرونده های بانک مرکزی

با توجه توضیحات ارائه شده ، ثبت نام هایی که توسط بانک مرکزی برای مودیان انجام گردیده و طبق مطالب این مقاله و پس از تعیین وضعیت تمامی پایانه ها باید نسبت به حذف ثبت نام های اضافی موجود اقدام نمود. بدین منظور در صورت تأیید نهایی نمودن اقدامات انجام گرفته در بخش ساماندهی پذیرنده های بانکی گزینه حذف پرونده های بانک مرکزی نمایش داده میشود.

با کلیک بر روی دکمه حذف پرونده های بانک مرکزی لیست ثبت نام های انجام شدده توسط بانک مرکزی در پنجره جدید به نمایش درآمده و با انتخاب ردیف ثبت نام اضافی مورد نظر، نسبت به حذف اقدام نمائید.

نتیجه گیری و خلاصه نکات مهم

با توجه به اینکه نظام مالیاتی در جهت تسهیل در کار فعالان اقتصادی  و صاحبان کسب و کار امکاناتی پیاده سازی شده که روز به روز با موارد جدید روبرو می شویم که در نحوه پیگیری این موارد که قسمتی از تکالیف مالیاتی است نیاز به دقت می باشد و ما در اینجا سعی میکنیم مطالب به روز و با استفاده از منابع معتبر جهت تسهیل در استفاده از این امکانات را در خدمت علاقه مندان قرار دهیم .

در ادامه موارد ذیل ضروری است با شخص و یا شرکت ارائه دهنده پایانه یا دستگاه کارتخوان خود تماس گرفته و از طریق شماره پایانه نسبت به پیگیری موارد اقدام فرمائید:

  1. هر گونه ابهام درخصوص تعداد دستگاه های کارتخوان (ثبت شده در سیستم شاپرک) قابل مشاهده در صفحه پورتال. 
  2. پایانه فروش یا کارتخوان هایی که در اختیار شما نمی باشد. 
  3.  پایانه فروش یا کارتخوان هایی که عودت داده شده ولی همچنان در صفحه پورتال خود مشاهده می نمائید.

در صورت داشتن هر گونه ابهام در مورد پرونده مالیاتی که در صفحه پورتال خود مشاهده می کنیدبه حوزه خدمات اداره مالیاتی مراجعه و نسبت به پیگیری آن اقدام فرمائید.

توصیه می شود مؤدیان مالیاتی به طور متناوب یا پس از دریافت هر نوع پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی کشور از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مؤدیان سازمان امور مالیاتی در جریان پرونده ها، اوراق مالیاتی و سایر موارد قرار گرفته و همچنین برای تسهیل امور و سرعت بیشتر پاسخگویی و خدمات بهتر، نسبت به ارسال هر گونه درخواست مالیاتی بصورت غیرحضوری از طریق این درگاه اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید