رویه حسابداری چیست؟
رویه حسابداری به عنوان فرآیندی با ماهیت استاندارد تعریف شده است که یک عملکرد حسابداری خاص را انجام می دهد که برای ترکیب سیاست های مدیریت ریسک بهتر طراحی شده است تا این عملکردها با بهره وری و کارآمدی تکمیل شوند. بخش حسابداری وظایف مختلفی را انجام می دهد، مانند صورتحساب برای مشتریان خود، ارائه صورتحساب به تامین کنندگان، و انجام تطبیق بانکی. از این رو چنین وظایفی معمولاً نیازمند رویههای جامع و کارآمد هستند.
ویژگی های رویه حسابداری
شماره ۱ – مجموعه اطلاعات مالی
با جمع آوری اسناد مالی شروع می شود. اطلاعات جمع آوری شده ممکن است از طریق حالت های فیزیکی یا الکتریکی ثبت و نگهداری شود. نوارهای صندوق، قبوض دریافتی، رسید، سوابق حقوق، رسید سفر، فرم ها و فاکتورها نمونه هایی از اسناد مالی هستند.
شماره ۲ – تطبیق و تأیید حساب
حسابداران پس از ورود به سیستم، اطلاعات مالی را با شواهد موجود تأیید می کنند. تطبیق حساب ها و گزارش های داخلی و خارجی طبق رویه های حسابداری تعیین شده انجام می شود. این رویه ها باید طوری طراحی و ساخته شوند که اطلاعات معتبر، عینی و دقیق را ثبت کند. علاوه بر این، رویه ها باید سازگار و قابل مقایسه باشند.
نمونه هایی از رویه های حسابداری
مثال شماره ۱
بهترین مثال برای توصیف نکته فوق، ارزش گذاری موجودی است. هنگامی که مشخص شد که موجودی ها باید با استفاده از روش موجودی اولین بار ثبت و ارزش گذاری شوند، نباید به هیچ روش ارزش گذاری جایگزینی مانند روش موجودی LIFO یا روش میانگین موزون تغییر داده شود.
مثال شماره ۲
مثال دیگر می تواند رویه های صورتحساب باشد که در آن فاکتورها به طور کلی برای مشتریان صادر می شود. این شامل سه وظیفه گسترده است: جمع آوری اطلاعات برای فاکتورها، ایجاد فاکتورها و بازگرداندن آنها به مشتریان. برای مثال، افرادی که مسئول فرآیند صورتحساب هستند، ممکن است اطلاعات صورتحساب روزانه را بررسی کرده و قیمتها را برای پردازش سفارش بررسی کنند. هنگامی که فعالیت بازبینی کامل شد، ممکن است از سیستم بخواهد که فاکتورها را به صورت دسته ای چاپ کند و در آنجا چنین فاکتورهای چاپ شده به آدرس صورتحساب ارسال می شود.
مثال شماره ۳
تعیین حقوق و دستمزد کارکنان نمونه دیگری است. مجری حقوق و دستمزد ممکن است اطلاعات زیر را جمعآوری کند، مانند جدول زمانی که در آن میتواند برگههای زمانی را برای ثبت ساعات صرف شده توسط کارکنانی که برای انجام وظیفه مذکور صرف میکنند، بررسی و تأیید کند. برای وظایف انجام شده، نرخ دستمزد مربوطه اعمال می شود و این به نوبه خود برای تعیین دستمزد ناخالص و خالص پرداخت پس از کسر مالیات استفاده می شود.
مثال شماره ۴
محاسبه استهلاک دارایی های ثابت مثال دیگری است. بر اساس الزامات گزارشگری بر روی مالیات یا برای اهداف حسابداری، اتخاذ روش استهلاک روش نزولی یا روش استهلاک خط مستقیم می تواند برای تعیین هزینه استهلاک دارایی مورد توجه قرار گیرد.
مزایای رویه حسابداری
- فناوری اطلاعات به فرآیند تصمیمگیری کمک میکند زیرا چارچوبی را فراهم میکند و همچنین یک تقسیم کار مؤثر بین بخشهای حسابداری را فراهم میکند.
- رویه های مختلف حسابداری نیاز به سطوح مختلف تخصص و مهارت برای ثبت اطلاعات در سیستم های حسابداری دارند.
- به ثبت اطلاعات با ماهیت مالی و غیر مالی کمک می کند.
- این اطمینان را ایجاد می کند که اطلاعات ثبت شده قابل تأیید متقابل است. این کمک می کند تا صورت های مالی یکنواخت و ماهیت یکنواخت داشته باشند و می توانند برای تجزیه و تحلیل صنعت مورد استفاده قرار گیرند.
- بکارگیری رویه های حسابداری صحیح، کارایی و صرفه جویی در زمان را در ثبت اطلاعات در سیستم تضمین می کند.
- این رویه ها تضمین می کند که سوابق تجاری به ترتیب زمانی نگهداری می شوند.
- این رویه ها تضمین می کند که کسب و کار با تمام قوانین و مقررات مطابقت دارد.
معایب رویه های حسابدرای
- حسابهای نگهداری و تشکیلشده طبق رویههای حسابداری را میتوان به آسانی دستکاری کرد، اگر فرآیندها مطابق دستورالعملهای اجرایی فعلی که مطابق با استانداردهای حسابداری و انطباق قانونی تجویز شده است، تجدید نظر نشوند.
- اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و تهیه شده از طریق رویه های اتخاذ شده ممکن است به دلیل اشتباهات و قضاوت های انسانی مغرضانه باشد.
- عدم رعایت اصول حسابداری در رویه ها ممکن است منجر به ثبت نادرست اطلاعات شود.
- به تقسیم کار بین بخش های مختلف کمک می کند. با این حال، سیلوهای غیرضروری نیز ایجاد می کند که به نوبه خود در فرآیند تطبیق اطلاعات مالی مشکل ایجاد می کند.
نتیجه گیری
در این مقاله به نکاتی درباره رویه حسابداری در سازمانها و شرکت ها و یک سری موارد مرتبط با کار حسابداری توضیح دهیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. با ما همراه باشید.
اشتراک ها: اصل افشاء در حسابداری: اهمیت و تأثیر آن بر دقت و شفافیت گزارشهای مالی - فرتاک حساب