وظایف و توابع حسابداری در سازمان ها

وظایف و توابع حسابداری در سازمان ها

وظایف و توابع حسابداری چیست؟

وظایف و توابع حسابداری مجموعه‌ای از سیستم‌های مالی هستند که به حسابداری اطلاعات مالی در سازمان، تجزیه و تحلیل مالی، ایجاد خلاصه و گزارش معاملات کمک می‌کنند و به عنوان ستون فقرات تقریباً هر کسب‌وکاری عمل می‌کنند. حسابداری به عنوان یک سیستم سعی در شناسایی، ارزیابی و ثبت معاملات با ماهیت مالی در یک رویکرد بسیار سیستماتیک دارد.

وظایف و توابع حسابداری در سازمان ها
وظایف و توابع حسابداری در سازمان ها

وظایف و توابع حسابداری

۱- حسابداری به حفظ حسابداری و ثبت اسناد کمک می کند.
۲- حسابداری به جمع آوری و ذخیره اطلاعات مالی، تراکنش های انجام شده در سازمان و فعالیت های مالی در حال وقوع در سازمان کمک می کند.
۳- به ردیابی چندین اطلاعات مالی روزانه یا ماهانه کمک می کند.
۴- به ایجاد و مستندسازی تاریخچه مالی از روز تا آخرین دوره کمک می کند.
۵- به تدوین سیاست مالی جامع برای کسب و کار کمک می کند.
۶- در تهیه بودجه و پیش بینی های مالی نیز استفاده می شود.
۷- همچنین به تطبیق اطلاعات بین دو منبع سیستم مالی کمک می کند.
۸- اطلاعات حساب شده را می توان با هدف برنامه ریزی و رشد کسب و کار با ذینفعان خارجی به اشتراک گذاشت.
۹- حسابداری بر فعالیت های بودجه ریزی سرمایه ای تمرکز ندارد.
۱۰- همچنین به عملکرد حسابرسی کمک می کند و ضعف داخلی را مهار می کند زیرا سیستم ها را پاسخگو می کند.
۱۱- یک کسب و کار یا یک سازمان می تواند چندین ژورنال برای نگهداری حساب های مختلف تهیه و کار کند.
۱۲- سیستم جامع حسابداری تضمین می کند که حساب هزینه های شرکت با حساب های شخصی معاونان رئیس جمهور یا مدیران مخلوط نشود. چنین مواردی معمولاً به عنوان پرچم قرمز شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید  برای مدیریت کارآمد امور مالی در روابط یک شرکت چه پیش نیازهایی لازم است ؟
وظایف و توابع حسابداری
وظایف و توابع حسابداری

شماره ۱ – حسابداری مدیریت

  • این نوع حسابداری عملکرد یک کسب و کار را مشاهده می کند و فرصت هایی را برای بهبود سلامت مالی واحد تجاری شناسایی می کند. چنین سیستم یا عملکردی به مدیریت قیمتی را توصیه می کند که برای سودآوری کسب و کار تعیین کند.
  • مدیریت در تهیه گزارش های مدیریت داخلی کمک می کند. این به روندها، انتظارات در مورد فروش و هزینه های مرتبط نگاه می کند. همچنین به مدیریت در برنامه ریزی جامع نیروی کار کمک می کند.
  • به طور خلاصه، می توان استنباط کرد که به سازمان در تصمیم گیری مدیریت کمک می کند.

شماره ۲ – حسابداری مالی

این نوع حسابداری از معاملات حسابداری استفاده می کند و آنها را به صورت های مالی تلفیقی تبدیل می کند. اعتبار دهندگان و وام دهندگان می توانند از کاربران نتایج ارائه شده توسط دفترداری استفاده کنند، یعنی شناسایی، طبقه بندی، خلاصه و ثبت کلیه تراکنش های مالی در صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد. حتی شامل تجزیه و تحلیل این صورت های مالی نیز می شود.

شماره ۳ – حسابداری و حسابرسی داخلی

حسابداری داخلی کنترل ها و فرآیندهای اجرا شده در سازمان را برای کشف تقلب و ضعف در مدیریت و تیم ها نظارت و بررسی می کند.

شماره ۴ – حسابداری مالیاتی

اینها مالیات هایی است که توسط کسب و کار به مرجع درآمد پرداخت می شود. این سیستم تضمین می کند که بازده مالیات در مهلت مقرر پرداخت می شود. چنین سیستم هایی علاوه بر این برنامه ریزی مالیات ها را تسهیل می کنند.

بیشتر بخوانید  شناسایی درآمد در حسابداری: رویه‌ها و معیارهای موثر برای تعیین زمان شناسایی

شماره ۵ – حسابداری بهای تمام شده

این عملکرد حسابداری به سازمان کمک می کند تا در مورد میزان و نوع هزینه هایی که متحمل می شود تصمیم بگیرد. تمام اجزای هزینه‌هایی را که کسب‌وکار برای ارائه خدمات یا تولید کالاهای نهایی متحمل می‌شود، تفکیک و فهرست می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به وظایف و توابع حسابداری در سازمان ها پرداخت شد. دانش توابع حسابداری برای مدیریت جامع کسب و کار حیاتی است. به ثبت دقیق منابع سازمان کمک می کند که به نوبه خود انطباق در سازمان را تضمین می کند. وام دهندگان و سرمایه گذاران فقط در مشاغلی با شیوه های حسابداری صحیح وام می دهند و سرمایه گذاری می کنند. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

1 دیدگاه برای “وظایف و توابع حسابداری در سازمان ها

  1. اشتراک‌ها: سیستم‌های حسابداری: ابزاری برای بهبود مدیریت مالی و عملکرد سازمان - فرتاک حساب

دیدگاهتان را بنویسید