مثلث تقلب در حسابرسی

مثلث تقلب در حسابداری

مثلث تقلب در حسابرسی

مثلث تقلب در حسابرسی چارچوبی که برای توضیح انگیزه پشت تصمیم یک فرد برای ارتکاب تقلب استفاده می شود.

تقلب چیست؟

مثلث تقلب در حسابرسی برای توضیح دلیل کلاهبرداری استفاده می شود. با این حال، تقلب دقیقا چیست؟

کلاهبرداری به فریبکاری اطلاق می شود که عمدی است و توسط یک کارمند یا سازمان برای منافع شخصی ایجاد می شود. به عبارت دیگر، کلاهبرداری یک فعالیت فریبکارانه است که برای کسب مزیت یا ایجاد سود غیرقانونی استفاده می شود. همچنین عمل غیرقانونی به نفع مرتکب بوده و به سایر طرف های دخیل ضرر می رساند.

به عنوان مثال، کارمندی که از دفتر ثبت شرکت پول نقد به جیب می‌زند، مرتکب کلاهبرداری می‌شود. کارمند از دریافت پول نقد اضافی به هزینه شرکت سود می برد.

مثلث تقلب در حسابرسی چیست؟

یک مثلث تقلب در حسابرسی به معنای یک روش غیرقانونی برای تغییر اطلاعات مالی است که ممکن است توسط یک شرکت یا فرد در حسابرسی استفاده شود. این عمل می تواند منجر به ارائه اطلاعات نادرست و ناصحیح در مورد وضعیت مالی یک شرکت شود و می تواند منجر به تخریب اعتماد عمومی و اعتبار شرکت گردد. بنابراین، مثلث تقلب در حسابرسی بسیار مهم است و باید به دقت بررسی شود تا از وقوع آن جلوگیری شود.

اجزای مثلث تقلب

مثلث تقلب چارچوبی است که معمولاً در حسابرسی برای توضیح دلیل تصمیم یک فرد برای ارتکاب تقلب استفاده می شود.
مثلث تقلب سه مؤلفه را تشریح می کند که به افزایش خطر تقلب کمک می کند:

  1. فرصت،
  2. انگیزه
  3. منطقی سازی.

فرصت

فرصت به شرایطی اشاره دارد که امکان وقوع تقلب را فراهم می کند. در مثلث تقلب، این تنها مؤلفه ای است که یک شرکت کنترل کاملی بر آن اعمال می کند. نمونه هایی که فرصت هایی را برای ارتکاب کلاهبرداری فراهم می کنند عبارتند از:

  1. کنترل های داخلی ضعیف
    کنترل های داخلی فرآیندها و رویه هایی هستند که برای اطمینان از یکپارچگی اطلاعات حسابداری و مالی اجرا می شوند. کنترل های داخلی ضعیف مانند تفکیک ضعیف وظایف، فقدان نظارت و مستندسازی ضعیف فرآیندها فرصت هایی را برای تقلب ایجاد می کند.
  2. لحن ضعیف در بالا
    لحن در بالا به تعهد مدیریت ارشد و هیئت مدیره به اخلاقی بودن، صداقت و صداقت بودن اشاره دارد – لحن ضعیف در بالا منجر به شرکتی می شود که بیشتر مستعد تقلب است.
  3. سیاست های حسابداری نامناسب
    سیاست های حسابداری به نحوه ثبت اقلام صورت های مالی اشاره دارد. سیاست های حسابداری ضعیف (ناکافی) ممکن است فرصتی را برای کارکنان فراهم کند تا اعداد را دستکاری کنند.

انگیزه

انگیزه که به طور جایگزین فشار نامیده می شود، به طرز فکر کارمند نسبت به ارتکاب کلاهبرداری اشاره دارد. نمونه هایی از مواردی که مشوق هایی را برای ارتکاب کلاهبرداری فراهم می کند عبارتند از:

  1. جوایز بر اساس معیارهای مالی
    معیارهای مالی رایج مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد یک کارمند درآمد و درآمد خالص است. جوایزی که بر اساس معیارهای مالی است، فشاری را برای کارکنان به منظور دستیابی به اهداف ایجاد می‌کند، که به نوبه خود ممکن است باعث شود که آنها برای دستیابی به هدف مرتکب تقلب شوند.
  2. انتظارات سرمایه گذار و تحلیلگر
    نیاز به برآورده شدن یا فراتر از انتظارات سرمایه گذاران و تحلیلگران برای اطمینان از حفظ یا افزایش قیمت سهام می تواند فشاری برای ارتکاب تقلب ایجاد کند.
  3. انگیزه های شخصی
    انگیزه های شخصی ممکن است شامل تمایل به کسب درآمد بیشتر، نیاز به پرداخت قبوض شخصی، اعتیاد به قمار و غیره باشد.

منطقی سازی

منطقی سازی به توجیه فرد برای ارتکاب کلاهبرداری اشاره دارد. نمونه هایی از منطقی سازی های رایج که مرتکبان کلاهبرداری استفاده می کنند عبارتند از:

  1. “آنها با من بد رفتار کردند”
    یک فرد ممکن است نسبت به مدیر یا کارفرمای خود کینه توز باشد و معتقد باشد که ارتکاب کلاهبرداری راهی برای بازپرداخت است.
  2. “مدیریت بالا نیز این کار را انجام می دهد”
    یک لحن ضعیف در بالای صفحه ممکن است باعث شود که یک فرد از افراد بالاتر در سلسله مراتب شرکت پیروی کند.
  3. “راه حل دیگری وجود ندارد”
    ممکن است فردی باور داشته باشد که ممکن است همه چیز را از دست بدهد (مثلاً از دست دادن شغل) مگر اینکه مرتکب تقلب شود.

نتیجه گیری

مثلث تقلب در حسابرسی چارچوبی است که برای توضیح دلیل تصمیم یک فرد برای ارتکاب کلاهبرداری استفاده می شود.
مثلث تقلب از سه جزء تشکیل شده است: (۱) فرصت، (۲) انگیزه و (۳) منطقی سازی.
کلاهبرداری به فریبکاری اطلاق می شود که عمدی است و توسط یک کارمند یا سازمان برای منافع شخصی ایجاد می شود. که در این مقاله درباره این موضوع بحث کردیم . با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری و حسابرسی صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید