نسبت آنی در مدیریت مالی

نسبت آنی

آیا کسب و کار شما دارایی های نقدی کافی برای پوشش بدهی های کوتاه مدت دارد؟ برای فهمیدن، می توانید از نسبت آنی استفاده کنید. به خواندن ادامه دهید تا تعریف نسبت آنی ، نحوه محاسبه نسبت خود و موارد دیگر را بیاموزید.

تعریف

نسبت آنی (با نام مستعار نسبت نقدینگی یا نسبت تست اسید) نقدینگی را اندازه گیری می کند و ارزیابی می کند که آیا کسب و کار شما دارایی های نقدی کافی دارد که بتوانید آن را به پول نقد برای پرداخت بدهی های کوتاه مدت تبدیل کنید.

به عبارتی نسبت آنی کمی سخت‌گیرانه‌تر محاسبه می‌شود. این نسبت فهرست دارایی هایی که به اندازه پول نقد و مشابه های آن نقد شوندگی کمتری دارند، نظیر ملزومات و موجودی کالا، از دارایی های جاری کسر می‌کند.

نسبت آنی یا (Quick Ratio)، یکی از نسبت‌های نقدینگی شرکت‌هاست. این نسبت از تقسیم دارایی‌های جاری، بدون در نظر گرفتن موجودی کالا، پیش پرداخت ها، سپرده و سفارشات، بر بدهی‌های جاری حاصل می‌گردد.

اگر نسبت سریع نزدیک به یک باشد، نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت است. اگر این نسبت کمتر از یک باشد امکان بروز مشکلات مالی برای شرکت وجود خواهد داشت. چرا که این حالت به معنای عدم توانایی شرکت در بازپرداخت آنی بدهی‌هاست.

این نسبت شامل “دارایی های آنی ” است که می توانید به سرعت آنها را به پول نقد تبدیل کنید، مانند:

– پول نقد و معادل
– حساب های دریافتنی (به عنوان مثال، مبالغ بدهی به کسب و کار)
– اوراق بهادار قابل فروش (به عنوان مثال، سهام و اوراق قرضه)
نسبت شما می تواند به شما بگوید که کسب و کار شما چقدر می تواند بدهی های کوتاه مدت خود را با داشتن دارایی هایی که به راحتی به پول نقد تبدیل می شوند، پرداخت کند.

نسبت آنی در مقابل نسبت فعلی

آیا تا به حال در مورد نسبت فعلی چیزی شنیده اید؟ اگر چنین است، ممکن است تعجب کنید که چگونه با نسبت سریع تفاوت دارد.

نسبت جاری رابطه دارایی های جاری شما را با بدهی های جاری به شما می گوید. این نسبت به انواع بیشتری از دارایی ها نسبت به نسبت آنی نگاه می کند و می تواند شامل موجودی و هزینه های پیش پرداخت شده باشد.

نسبت سریع فقط شامل دارایی های بسیار نقدشونده یا معادل های نقدی به عنوان دارایی های جاری می شود. شامل سایر دارایی های جاری مانند موجودی نمی شود.

هر دو نسبت آنی و جاری نقدینگی کوتاه مدت شرکت شما را اندازه گیری می کنند. با این حال، آنها فرمول های یکسانی ندارند و همه دارایی های یکسان را شامل نمی شوند.

بیشتر بخوانید  آیا حسابداری یک صنعت است ؟

نحوه محاسبه نسبت سریع

برای یادگیری نحوه یافتن نسبت سریع آماده اید؟ اگر چنین است، باید فرمول نسبت سریع را یاد بگیرید. برای محاسبه نسبت شرکت خود، از یکی از فرمول های زیر استفاده کنید:

بدهی های جاری/(حساب های دریافتنی + سرمایه گذاری های کوتاه مدت+ پول نقد و مشابه های پول نقد) = نسبت آنی

یک نوع از نسبت آنی به سادگی فهرست موجودی را از دارایی های جاری کم می‌کند و آن را از نسخه‌ای که در بالا به آن اشاره شد اندکی بخشنده‌تر نشان می‌دهد.

بدهی های جاری / (دارایی های جاری – موجودی – هزینه های پیش پرداخت)  = نسبت آنی

یا

دارایی های آنی / بدهی های جاری = نسبت آنی

به خاطر داشته باشید که دارایی های آنی شامل پول نقد، اوراق بهادار قابل فروش و حساب های دریافتنی است. بدهی های جاری می تواند شامل حساب های پرداختنی، بدهی های کوتاه مدت و یادداشت های پرداختنی باشد.

مثال نسبت سریع
فرض کنید کسب و کار شما دارای موارد زیر است:

– نقدی: ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال
– حساب های دریافتنی: ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال
– اوراق بهادار قابل فروش: ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال
– حساب های پرداختنی: ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال
– بدهی کوتاه مدت: ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال

 

برای یافتن نسبت سریع شرکت خود، ابتدا پول نقد، حساب های دریافتنی و اوراق بهادار قابل بازار را با هم جمع کنید تا دارایی های آنی خود را پیدا کنید. حساب های پرداختنی و بدهی های کوتاه مدت خود را با هم جمع کنید تا بدهی های جاری را بیابید. سپس، دارایی های آنی خود را بر بدهی های جاری تقسیم کنید تا نسبت سریع خود را پیدا کنید.

نسبت سریع = (۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال + ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال + ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال) / ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال

نسبت سریع = ۳

نسبت سریع کسب و کار شما سه است (۵۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال / ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال). این بدان معناست که شرکت شما نقدینگی است و می تواند به سرعت پول نقد تولید کند. اما، یک نسبت آنی خوب چگونه به نظر می رسد؟

نسبت آنی خوب چیست؟

وقتی صحبت از نسبت سریع به میان می آید، به طور کلی هر چه بیشتر باشد، بهتر است. به عنوان یک کسب و کار، باید نسبتی را هدف گذاری کنید که بزرگتر یا مساوی یک باشد.

نسبت ۱ یا بیشتر نشان می دهد که شرکت شما دارایی های نقدی کافی برای انجام تعهدات کوتاه مدت خود دارد. نسبت کمتر از یک نشان می دهد که یک کسب و کار دارایی های نقدی کافی برای پوشش بدهی های جاری خود در یک دوره کوتاه را ندارد. اگرچه می‌خواهید نسبت شما بالا باشد، اما نمی‌خواهید خیلی بالا باشد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به نکاتی درباره نسبت آنی در مدیریت مالی  توضیح دادیم. یک نسبت سریع که خیلی زیاد است می تواند به این معنی باشد که کسب و کار شما پول نقد زیادی دارد و به اندازه کافی سرمایه گذاری نمی کند یا رشد نمی کند. به خاطر داشته باشید که صنعت، موقعیت مکانی، بازارها و غیره نیز می توانند در نسبت سریع خوب نقش داشته باشند. برخی از صنایع ممکن است نسبت سریع بالاتر یا کمتری نسبت به سایرین داشته باشند. تحقیق خود را انجام دهید تا متوجه شوید که کسب و کار شما باید چه نسبتی را هدف قرار دهد. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید  تامین مالی فروشنده

 

1 دیدگاه برای “نسبت آنی در مدیریت مالی

  1. اشتراک‌ها: آموزش تحلیل فاندامنتال به صورت ساده + کامل و 0 تا 100 📈

دیدگاهتان را بنویسید