آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
با سلام خدمت علاقه مندان عزیز امروز می خایم درباره رسیدگی به اسناد کارفرمایان و دفاتر قانونی شرکتهایی که دارای پرونده در تأمین اجتماعی هستند و کد کارگاهی دارند توسط سازمان حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی مرود بررسی قرار می گیرند و از ابتدای پیدایش سازمان تامین اجتماعی تا نحوه تهیه و مدارک و مستندات بحث می کنیم در این نوع حسابرسی، اسنادمالی کارگاهها که مرتبط با حسابهای هزینهای هستند مورد بررسی قرار میگیرند تا از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مطمئن شوند.
حسابرسی بیمه معمولاً در دورههای چند ساله انجام میگیرد و تمرد از آن طبق قانون مجازاتی را به همراه خواهد داشت.
تاریخچه سازمان تامین اجتماعی آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
فعالیت بیمه های اجتماعی در ایران با تشکیل صندوق احتیاط کارگران شبکه راه آهن کشور در سال ۱۳۱۰ پایه ریزی شد گسترش شمول حمایت های بیمه ای منجر به تصویب لایحه بیمه کارگران در ۲۹ آبان ماه ۱۳۲۲ وسپس تصویب لایحه بیمه های اجتماعی کارگران در سال ۱۳۳۲ و آغاز به کار سازمان بیمه های اجتماعی کارگران شد.
سازمان بیمه های اجتماعی گارگران در سال ۱۳۴۲ بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و تایید هیات وزیران وقت به سازمان بیمه های اجتماعی تغییر نام یافت ودر نهایت در تیرماه ۱۳۵۴ با گسترش یافتن دامنه پوشش و شمول تعهدات آن و ادغام برخی سازمان های بیمه تامین اجتماعی دیگر سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد.
حمایت های سازمان تامین اجتماعی
مهمترین تعهدات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی به قرار زیر است:
۱- حمایت در برابر حوادث ، بیماری ها و ایام بارداری
۲- مستمری بازنشستگی
۳- مستمری از کار افتادگی
۴- مستمری بازماندگان
۵- مقرری بیمه بیکاری
۶- غرامت دستمزد ایام بیماری
۷- کمک هزینه کفن و دفن
۸- کمک هزینه ازدواج و…
خدمات های سازمان تامین اجتماعی
مهمترین خدمات های سازمان تامین اجتماعی به قرار زیر است:
۱- حق عائله مندی ، حق اولاد، حق مسکن و بن مستمری دیگران آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
۲- کمک هزینه زنان سرپرست خانوار مکفل فرزند
۳- ارائه تسهیلات مالی به بیمه شدگان شامل وام ضروری ، وام احداث مسکن، وام خرید مسکن
منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی به صورت یک دستگاه عمومی غیر دولتی با هویت اجتماعی و اقتصادی متکی بر ساز و کار های بیمه های اجتماعی با استقلال اداری و مالی اداره می شود. و مصارف سازمان به بخش های زیر تقسم می شود:
۱- تعهدات بلندمدت شامل مستمری بازنشستگی و کار افتادگی و بازماندگان
۲- تعهدات کوتاه مدت شامل کمک هزینه ازدواج و…
۳-هزینه خدمات درمانی
۴-پرداخت مقرری بیمه بیکاری
۵- هزینه اداری و تشکیلاتی
تشکیلات سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی دارای وظایف عمده در دو بخش بیمه ای و درمانی می باشد و تشکیلات آن به صورت زیر می باشد:
۱- معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
۲- معاونت حقوقی و امور مجلس
۳- معاونت فنی و درآمد
۴- معاونت اداری و مالی
۵- معاونت امور درمان
۶-اداره کل امور استانها
۷- اداره کل تامین اجتماعی استانها
۸- مدیریت درمان استان
سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی
فعالیت شرکت ها و موسسه وابسته با تحت مالکیت سازمان به شرح زیر می باشد:
۱- شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی
۲- شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران
۳- بانک رفاه کارگران
۴- شرکت کار و تامین
۵- شرکت پزشکی حکمت
۶- شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی
۷- شرکت مشاور مدیریت و خدمات تامین
۸- موسسه املاک و مستغلات تامین اجتماعی
۹- موسسه خدمات اجتماعی
۱۰- موسسه فرهنگی – هنری آهنگ آتیه
۱۱- موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی در سال ۱۳۷۲ تاسیس و پس از انجام برخی مراحل مقرراتی و تشریفات ثبتی بصورت موسسه غیر تجاری انتفاعی در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است . مرکز اصلی موسسه در تهران و۲۱ دفتر نمایندگی آن در مراکز استانها واقع گردیده اند. آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
فعالیت اصلی موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
موضوع فعالیت موسسه عبارتست از ؛تامین نیازهای اساسی سازمان تامین اجتماعی اعم از بخشها و واحدهای تابعه در زمینه بازرسی ،حسابرسی داخلی و ارائه خدمات مالی و مشاوره مدیریت و همچنین تدوین و تعمیم اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی مورد نیاز آنها ، شامل امور مالی و حسابداری، امور مشاوره مالیاتی، مدیریت و بیمه ای ، رسیدگیهای ویژه،طراحی نظامهای اطلاعاتی مدیریت،انجام مطالعات و تحقیقات در امور مالی،اقتصادی و سرمایه گذاری،انجام امور انحلال و تصفیه،نظارت بر شرکتها،انجام حسابرسی در امور بیمه ای و….
وظایف و اختیارات موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
وظایف و اختیارات موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به شرح زیر می باشد:
۱- انجام وظایف بازرسی و امور حسابرسی بخشها و واحدهای تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی
۲- ارائه خدمات و مشاوره در زمینه های مالی و مدیریت و طرح و استقرار سیستمهادر بخشها و شرکتها اجتماعی و…
۳- انجام حسابرسی و خدمات مالی و مدیریت موردی و ارجاعی از سوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی
۴- انجام تحقیقات و مطالعات لازم به منظور کسب آخرین اطلاعات در زمینه حسابداری و حسابرسی
حسابرسی بیمه چیست؟ کاربرگ های بیمه چه نقشی در حسابرسی دارند؟
موسسه حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی وظیفه دارد از کارفرمایان، شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی که کد کارگاهی بیمه دارند (به استثنای شرکتهای پیمانکاری) بازرسی دفاتر قانونی را به عمل بیاورد و تمامی اسناد و مدارکی که مربوط به تمامی پرداختها و کلیه سرفصلهایی که احتمال دارد حقوق و مزایا و یا سایر هزینههای مشمول حق بیمه در آنها مستتر باشد مورد رسیدگی قرار دهد و از پرداخت حق بیمه کارکنان آنها نیز مطمئن شوند. به این ترتیب حسابرسی بیمه یک نوع سند رسمی بیمهای به حساب میآید و یکی از روشهای مهمی که در حسابرسی توسط کارشناسان تأمین اجتماعی بررسی میشود کاربرگهای بیمه است.
تمامی اسناد مشمول یا غیر مشمول بیمه باید در کاربرگهای طراحی شده توسط موسسه حسابرسی ثبت شوند تا در زمان مقرر از آنها استفاده کنند. به همین دلیل یکی از موارد مهمی که در آموزش حقوق و دستمزد به آن پرداخته میشود مسئله نحوه پرکردن کاربرگهای بیمه مربوط به پرداختیهای حق بیمه کارکنان شرکتها است.
کاربرگ های حسابرسی بیمه چیست؟ اهمیت تکمیل کاربرگ های بیمه
کاربرگهای حسابرسی بیمه در دسته کاربرگهای محاسباتی قرار میگیرند و انواع مختلفی دارد که از آنها معمولاً برای تأیید و اثبات صحت و درستی محاسبه حق بیمه در حسابها استفاده میشود. کاربرگهای حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی، در حقیقت اطلاعات به هم پیوسته به شکل فایلهای اکسل مخصوص هستند که توسط موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی طراحی شده است و نهایتا فایل اسکن شده آن در اختیار شرکتها قرار میگیرد. شرکتها و اشخاصی که دارای کد کارگاهی هستند موظف هستند اسناد و مدارک پرداختیهای خود را برای تکمیل کاربرگهای بیمه در اختیار سازمان قرار دهند. در این کاربرگها سه ستون اصلی وجود دارد و نرخهای مختلفی برای هر یک از این ستونها در نظر گرفته شده است.
کارشناسان حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی با استفاده از فرمولها و نرخهای تعیین شده، با توجه به بخشنامههای موجود مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را از کارفرما محاسبه میکنند. آشنایی با نحوه پرکردن کاربرگهای بیمه آنجایی اهمیت پیدا میکند که عدم وارد کردن اطلاعات به شکل صحیح، مشکلات مهمی را در زمان حسابرسی ایجاد میکند. استفاده از نرم افزار محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی به شما کمک میکند تا کاربرگها را با اطلاعات درست تکمیل کنید.
آشنایی با نرخ حسابرسی بیمه و نحوه پرکردن کاربرگ های بیمه
همانطور که اشاره کردیم، سه ستون اصلی در فرم کاربرگ بیمه تأمین اجتماعی قرار داده شده است که به دقت باید اطلاعات مالی شرکت در آنها ثبت شود. هر سر فصل مربوط به ماده ۴۷ براساس ماهیت آن در این ستونها قرار میگیرد. در ادامه با نرخهای بیمه مربوط به هر ستون آشنا میشویم:
- ستون اول: این ستون در واقع ستون حقوق و دستمزد مزایای کارکنان اصلی شرکت است. نرخ بیمه این ستون همان نرخ مطالبه بیمهای ۳۰ درصدی است با رعایت سقف حقوق .
- ستون دوم: ستون دوم مربوط به خدمات و یا قراردادهای حق الزحمهای یا دستمزدی است. در اینجا باید اطلاعات مربوط به اجرتی که بابت انجام کار یا تواناییهای آنها، پرداخت میشود را ثبت کنید. نرخ بیمه در ستون دوم کاربرگ حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی، ۱۶.۶۷ درصد است. البته شرط در نظر گرفتن این نرخ، عدم دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی است. در اینجا مصالح بر عهده کارفرما است و تنها دستمزد کار توسط کارفرما پرداخت میشود.
- ستون سوم: این ستون مربوط به خدمات و قراردادهایی است که در آن دستمزد به همراه هزینه مصالح پرداخت میشوند. نرخ بیمه در این ستون از کاربرگ بیمهای، ۷.۸ درصد است.
این ستونها، کار را برای تفکیک هزینهها بسیار سادهتر میکنند. به این ترتیب در هنگام حسابرسی بیمه، کارشناسان تأمین اجتماعی به راحتی میتوانند حق الزحمهها را مشخص کنند و حق بیمه را از آنها مطالبه نمایند.
سرفصلهای رسیدگی شده در کاربرگ های بیمه؛ قانون ۴۷ بیمه تأمین اجتماعی و بخشنامه ۱۱
ماده ۴۷ قانون بیمه تامین اجتماعی، کارفرمایان را مکلف میکند تا صورت مزد و حقوق و مزایای بیمه شدگان همچنین دفاتر و مدارک لازم را در موقع مراجعه در اختیار سازمان قرار دهند. سازمان با استفاده از بخشنامه ۱۱ اجرای قانون ۴۷ و سر فصلهای آن را تعیین کرده است. در هنگام تکمیل کاربرگهای بیمه و حسابرسی بیمه این سرفصلها رسیدگی میشوند:
- حق الزحمهها، مزد، کارمزد
- سند افتتاحیه
- دارایی ثابت و داراییهای در جریان تکمیل
- فعالیتهای فنی و مهندسی
- انواع فعالیتهای کامپیوتری
- انجام فعالیتهای خدماتی
- انواع فعالیتهای گازرسانی، انتقال نیرو
- تهیه، خرید و کارکرد ماشین آلات
- حمل و نقل
- فعالیتهای تبلیغاتی
- انواع فعالیتهای فرهنگی و هنری
- انجام فعالیتهای کشاورزی مکانیزه
در زمان پرکردن اظهارنامه مالیاتی نیز سرفصلهای مهمی مورد رسیدگی قرار میگیرند.
نکاتی که در نحوه پرکردن کاربرگ های بیمه باید به آن توجه کنید
کاربرگهای بیمه از چند کاربرگ مختلف تشکیل میشوند. کاربرگ ۱ در واقع همان لیستهای ارسالی شرکت به سازمان است. کارشناسان تأمین اجتماعی، خلاصهای دوازده ماهه از جمع حقوق و مزایای ارسال شده به سازمان تهیه میکنند. در اینجا نکته اساسی در دست داشتن رسید دریافت لیست از طریق اینترنت است و شرکتهایی که هنوز به صورت دیسکت لیست حقوق و مزایا را ارسال سازمان ارسال میکنند خلاصه لیست به پرفراژ را باید نگهداری نمایند. این رسید، شامل اطلاعات مهمی مانند عدد دقیق حقوق و مزایای مشمول، تاریخ ارسال، شماره اظهارنامه و مواردی از این دست است که در اختیار داشتن آن در زمان حسابرسی بیمه اجباری است.
نکته دیگری که در نحو پرکردن کاربرگهای بیمه باید به آن توجه شود، آنالیز غیر مشمول و ارائه عدد غیر مشمول به حسابرس سازمان است. در صورتی که اینکار به درستی انجام نگیرد، لیست غیر مشمول عیناً به کاربرگ دوم منتقل شده و موجب جریمه ۳۰ درصدی میشود.
نحوه پرکردن کاربرگ حسابرسی بیمه بدون در اختیار داشتن لیستهای ارسالی و رسید آن
یکی از سؤالات پرتکراری که بسیاری از شرکتها در نحوه پرکردن کاربرگهای بیمهای با آن مواجه میشوند، عدم در دست داشتن رسید یا اصل لیستهای ارسالی است که کاربرگ ۱ براساس آنها پر میشود. در چنین شرایطی حسابرس، از شما میخواهد تا نتایج فنی لیست براساس جمع ماهانه که توسط شعبه ارائه میشود، را برای حسابرس ارسال کنید.. حسابرس نتایج فنی و ریاضی لیست را وارد کاربرگ ۱ میکند. در اینجا نیز شما موظف هستید تا عدد غیر مشمول را اعلام کنید.
کاربرگ ۲ حسابرسی بیمه چیست؟ نحوه پر کردن کاربرگ بیمه حقوق و مزایای ارسال نشده
کاربرگ ۲ مهمترین کاربرگ حسابرسی بیمه به حساب میآید. در حسابرسی بیمه، کاربرگ ۲ در واقع لیست حقوق و مزایایی است که به سازمان ارسال نشده است. بنابراین تمام سرفصلهای ثبت شده در کاربرگ ۲ به عنوان حقوق و مزایا در نظر گرفته میشوند. در این کاربرگ نیز مانند سایر کاربرگهای حسابرسی بیمه ۳ ستون اصلی وجود دارد.
ستون اول مربوط به حقوق و مزایایی است که در دفاتر اعلام شده است اما حق بیمه آنها ارسال نشده یا در آن اختلاف وجود دارد. ستون دو، شامل مواردی میشود که ماهیت دستمزدی داشته باشند اما انفرادی نیستند و مربوط به اشخاص حقوقی هی شوند. در اینجا وجود یا عدم وجود قرار داد تاثیری در وارد شدن دستمزدها به این ستون ندارد. هر گونه پرداختی مربوط به فعالیتهای مکانیزه که توسط اشخاص حقوقی و حقیقی صورت میگیرد در این ستون قرار خواهد گرفت.آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
کاربرگ ۳ حسابرسی بیمه چیست؟ نحوه پر کردن کاربرگ بیمه قراردادهایی که ردیف پیمان دارند
کاربرگ ۳ مرتبط است با ریز اسناد حسابداری مربوط به قراردادهای مقاطعه کاری (پیمانکاری) که واگذارندگان کار مطابق ماده ۳۸ قانون و تبصره الحاقی به آن کسر سپرده بیمه و اخذ ردیف پیمان شدهاند. توضیح بیشتر این است که در خصوص اسناد حسابداری مربوط به قراردادهای مقاطعه کاری که واگذارندگان کار مطابق ماده ۳۸ قانون نسبت به کسر و نگهداری %۵ هر صورت وضعیت یا صورتحساب و آخرین قسط مقاطع کار و نیز ملزم نمودن مقاطعه کار به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ماهانه مقرر در قانون، همچنین ارسال یک نمونه از قرارداد منعقده در دوره انجام عملیات پیمان به شعبه مربوطه اقدام نمودهاند و عملا لزومی به ثبت اقلام مذکور در کاربرگ شماره ۲ نیست و حسابرس مکلف است این اسناد را که حق بیمه آن از طریق پرونده مقاطع کاری محاسبه و مطالبه میگردد در کاربرگ ۳ ثبت نماید.
استانداردهای حسابرسی بیمه تامین اجتماعی
استانداردهای حسابرسی بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر می باشد:
۱- استاندارد حسابرسی ۲۳۰- مستندسازی
هدف این استاندارد، ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم در ارتباط با مستند سازی است. فهرست سایر استانداردهای حاوی الزامات و راهنماییهای ویژه مستندسازی در پیوست ارائه شده است .
۲- استاندارد حسابرسی ۲۲۰- کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی
هدف این استاندارد، ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم درباره مسئولیتهای مشخص کارکنان موسسه حسابرسی در مورد روشهای کنترل کیفیت حسابرسی اطلاعات مالی تاریخی(شامل حسابرسی صورتهای مالی) است. این استاندارد لازم است با بخشهای الف و ب آیین رفتار حرفه ای (نشریه۱۲۳) مطالعه شود.
۳- استاندارد حسابرسی ۳۳۰- روشهای حسابرسی در برخورد با خطرهای برآوردی
هدف این استاندارد، ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم برای تعیین برخوردهای کلی و طراحی روشهای حسابرسی لازم برای مقابله با خطر برآوردی تحریف با اهمیت در سطح صورتهای مالی و سطح ادعا در حسابرسی صورتهای مالی است. شناخت حسابرس از واحد مورد رسیدگی و محیط آن ،شامل کنترلهای داخلی و برآورد خطر تحریف با اهمیت در استاندارد۳۱۵ توصیف شده است.
۴- استاندارد حسابرسی ۳۱۵- شناخت واحد مورد رسیدگی و محیط آن و برآورد خطرهای تحریف با اهمیت
هدف این استاندارد، ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم درباره کسب شناخت از واحد مورد رسیدگی و محیط آن شامل کنترلهای داخلی و برآورد خطرهای تحریف با اهمیت در حسابرسی صورتهای مالی است .الزامات و راهنماییهای این بخش لازم است که در سایر بخشها بکار گرفته شود.
۵- استاندارد حسابرسی ۲۰۰- هدف و اصول کلی حسابرسی صورتهای مالی
هدف حسابرسی صورتهای مالی این است که حسابرس بتوانددرباره این که آیا صورتهای مالی از تمام جنبه های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر ؟ اظهار نظر می کند.
۶- استاندارد حسابرسی ۲۴۰- مسئولیت حسابرس در ارتباط با تقلب و اشتباه در حسابرسی صورتهای مالی
هدف این استانداردها و راهنماییهای لازم درباره مسئولیت حسابرس در ارتباط با تقلب و اشتباه در حسابرسی صورتهای مالی است اگرچه محور این استاندارد مسئولیت حسابرس درباره تقلب و اشتباه است اما مسئولیت اصلی پیشگیری و کشف تقلب و اشتباه به عهده مدیریت واحد مورد رسیدگی می باشد.
۷- استاندارد حسابرسی ۵۰۰- شواهد حسابرسی
هدف این استاندارد ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم درباره انواع شواهد حسابرسی کمیت و کیفیت شواهد حسابرسی و روشهای کسب این گونه شواهد در حسابرسی صورتهای مالی است.
بخشنامه و دستورالعمل مختلف حسابرسی بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر می باشد:
۳- بخشنامه۱۴/۲ جدید درآمد- اصلاح دستورالعمل پیمانکاران و مهندسین مشاور
اشتراکها: حسابرسی بیمه تامین اجتماعی ایران: چالشها و راهکارها -