هزینه درآمد و سود

هزینه درآمد و سود

هزینه درآمد  چیست؟

اصطلاح هزینه درآمد به کل هزینه تولید و ارائه یک محصول یا خدمات به مصرف کنندگان اشاره دارد. اطلاعات هزینه درآمد در صورت سود و زیان شرکت یافت می شود. برای نشان دادن هزینه های مستقیم مرتبط با کالاها و خدماتی که شرکت ارائه می دهد طراحی شده است. صنعت خدمات اغلب استفاده از معیارهای هزینه درآمد را ترجیح می دهد زیرا این یک حساب جامع تر از هزینه های مختلف مرتبط با فروش یک کالا یا خدمات است.

تعریف هزینه درآمد

هزینه درآمد عبارت است از مجموع هزینه های تولید و ارائه یک محصول یا خدمات به مصرف کنندگان که اطلاعات مربوط به بهای تمام شده درآمد در صورت سود و زیان شرکت را نشان می دهد. این معیار مورد علاقه صنعت خدمات است زیرا یک حساب جامع تر از هزینه های مرتبط با فروش یک کالا یا خدمات است.
هزینه درآمد با بهای تمام شده کالای فروخته شده متفاوت است زیرا اولی شامل تولید خارجی مانند توزیع و بازاریابی نیز می شود.

هزینه درآمد در مقابل بهای تمام شده کالای فروخته شده

هزینه درآمد با بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) متفاوت است زیرا اولی شامل هزینه های خارج از تولید نیز می شود، مانند توزیع و بازاریابی. هزینه درآمد بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) یا هزینه خدمات ارائه شده به اضافه هر گونه هزینه اضافی را که برای ایجاد فروش انجام می شود در نظر می گیرد.
اگرچه هزینه درآمد در بسیاری از هزینه های مرتبط با فروش فاکتور دارد، اما هزینه های غیرمستقیم مانند حقوق پرداختی به مدیران را در نظر نمی گیرد. هزینه هایی که به عنوان بخشی از هزینه درآمد در نظر گرفته می شود شامل موارد زیادی مانند هزینه کار، کمیسیون، مواد و تخفیف های فروش است.
هنگام مقایسه معیارهای سود با استفاده از فرمول استاندارد برای حاشیه سود مانند موارد ذکر شده در صورت سود و زیان، ایجاد یک اندازه گیری حاشیه سود بر اساس هزینه درآمد، ارزش کمتری نسبت به آنچه که معمولاً توسط شرکت ها برای گزارش دهی فصلی استفاده می شود، ایجاد می کند. به این دلیل که شامل COGS یا هزینه خدمات و سایر هزینه های مستقیم می شود.
حاشیه مشارکت شامل کل هزینه های متغیر است و حاشیه ناخالص فقط شامل COGS یا هزینه خدمات می شود. شرکتی با هزینه کم درآمد نسبت به درصد درآمد کل نشان می دهد که از سلامت مالی پایدار برخوردار است و ممکن است فروش بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید  صورت سود و زیان + اقلام تشکیل دهنده

هزینه درآمد اطلاعاتی است که در حساب های درآمدی شرکت ها قرار میگیرد و نشان دهنده ی هزینه های مستقیمی است که شرکت در رابطه با خدمات و اجناس ارائه میدهد.

سود

سود را می توان منفعت مالی به دست آمده از یک فعالیت تجاری، البته بعد از کسر تمام هزینه های انجام شده در طول دوره مالی تعریف نمود. سود حاصل از فعالیت تجاری متعلق به صاحبان آن کسب و کار است و تصمیم گیری برای تخصیص این سود به عهده آنها است.
به خاطر داشته باشید که در محاسبه سود برای یک دوره مالی باید تمام هزینه های مربوط به آن دوره در نظر گرفته شود، چه این هزینه ها پرداخت شده باشند و چه پرداخت آنها به دوره مالی بعدی موکول شده باشد.
آنچه در حسابداری به عنوان تعریف سود گزارش می شود، یعنی همان اختلاف بین درآمدهای حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات با تمام هزینه های انجام شده در طول دوره را می توان به سه نوع سود عملیاتی، سود ناخالص و سود خالص تقسیم نمود.

سود ناخالص = میزان فروش – هزینه تمام شده کالا

سود عملیاتی = سود ناخالص – هزینه های عملیاتی – هزینه های استهلاک

سود خالص = سود عملیاتی – هزینه های غیرعملیاتی + درآمدهای غیرعملیاتی – مالیات

انواع سود در حسابداری

سود حسابداری

سود حسابداری عایدی کل یک کسب و کار حاصل از فعالیت های تجاری است که براساس استانداردهای حسابداری محاسبه می شود.
سود محاسبه شده در حسابداری از عناصر اصلی صورت های مالی است که از ابتدا مورد توجه بوده است. در صورت سود و زیان انواع مختلف سود محاسبه می شود که انواع سود براساس نوع هزینه هایی که از درآمدها کسر می شود، تعیین می شود.
باید بگوییم هزینه هایی مانند هزینه حقوق و دستمزد، هزینه موجودی مورد در انبار، هزینه خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز، هزینه حمل و نقل محصولات و کالاها، هزینه های مربوط به بازاریابی و فروش و درنهایت هزینه های تولید و سربار را باید در محاسبه سود حسابداری در نظر گرفت.
با توجه به اینکه در محاسبه سود حسابداری محدودیت هایی وجود دارد، برخی معتقد هستند که سود اقتصادی در برخی موارد در مقایسه با سود حسابداری شاخص مناسب تری است.

بیشتر بخوانید  بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورتهای مالی شرکتها

سود اقتصادی

سود اقتصادی یک روش دیگر برای محاسبه سود است که اقتصاددانان از این روش استفاده می کنند. در سود اقتصادی علاوه بر در نظر داشتن هزینه های عملیاتی، هزینه های ضمنی نیز محاسبه می شوند.
سود اقتصادی را می توان در قالب یک مثال تعریف نمود. فرض کنید فردی برای راه اندازی کسب وکار خود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می کند و بعد از دوره مالی مشخص شده به ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰میلیون ریال درآمد می رسد. در سود حسابداری می توان گفت این فرد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال سود از این دوره مالی کسب کرده است.
لازم است در ادامه مقاله تعریف سود چیست؟ بگوییم در محاسبه سود اقتصادی موارد دیگری نیز در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال اگر این فرد به عنوان یک کارمند در شرکتی مشغول به کار می شد می توانست در همین دوره مالی حدود ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰میلیون ریالدرآمد داشته باشد. پس به عنوان هزینه فرصت در این بازه زمانی ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال ضرر کرده است.
همچنین اگر خود فرد مالک دفتری باشد که برای کسب وکار خود در نظر گرفته است، در این دوره مالی امکان اجاره دادن دفتر و دریافت اجاره بها را از دست داده است. بنابراین در محاسبه سود اقتصادی مبلغ اجاره بها را نیز به عنوان هزینه های فرد در نظر می گیرند.
با جمع تمام هزینه ها و کسر آن از درآمد فرد می توان سود اقتصادی را محاسبه نمود. در این مثال فرد با راه اندازی کسب وکار خود و در نظر گرفتن این هزینه ها سود اقتصادی نخواهد داشت.
سود اقتصادی بیشتر برای ارزیابی اقدامات جایگزینی است که می توان انجام داد، درنتیجه از سود اقتصادی برای اتخاذ تصمیمات بهتر می توان کمک گرفت. اما سود حسابداری آنچه را که در جریان کسب وکار اتفاق افتاده است را محاسبه و گزارش می دهد.
هزینه درآمد و سود

بیشتر بخوانید  درآمد و هزینه در حسابداری

نتیجه گیری

در این مقاله به هزینه درآمد و سود بحث شد با توجه به اینکه صورت های مالی اطلاعاتی در رابطه با وضعیت و عملکرد مالی شرکت ارائه می دهند که سود یکی از مهم ترین اجزاء در صورت های مالی است. اطلاعات حاصل از صورت های مالی به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا متناسب با وضعیت واقعی شرکت تصمیم های لازم را اتخاذ نمایند و این امر تنها با وجود دانستن و درست تهیه کردن اطلاعات و گزارشات مالی است . با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

1 دیدگاه برای “هزینه درآمد و سود

  1. اشتراک‌ها: مفروضات بنیادی حسابداری - فرتاک حساب

دیدگاهتان را بنویسید