حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام (SE) چیست؟

اصطلاح حقوق صاحبان سهام (SE) به ارزش خالص شرکت یا کل مبلغ دلاری اشاره دارد که در صورت انحلال شرکت پس از پرداخت تمام بدهی ها به سهامداران آن بازگردانده می شود. به این ترتیب، SE باقیمانده ادعای مالکان از دارایی ها پس از برآورده شدن همه بدهی ها است. حقوق صاحبان سهام برابر است با کل دارایی های شرکت منهای کل بدهی های آن. سود انباشته مانند هر سرمایه ای که در شرکت سرمایه گذاری می شود، بخشی از حقوق صاحبان سهام است. این معیار به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا ارزش نسبت‌های مالی مرتبط با شرکت را تعیین کنند و ابزارهایی را در اختیار آنها بگذارند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتر و آگاهانه‌تری بگیرند.

اقلام کلیدی
– حقوق صاحبان سهام پس از کسر کل بدهی ها از کل دارایی ها، ادعای مالک است.
– می توانید حقوق صاحبان سهام را با جمع کردن همه دارایی ها و تمام بدهی ها از ترازنامه یک شرکت محاسبه کنید.
– ارزش حقوق صاحبان سهام مثبت به این معنی است که شرکت دارایی کافی برای پوشش بدهی های خود دارد، اما بدهی های شرکت در صورت منفی بودن از دارایی های آن بیشتر است.
– سود انباشته بخشی از حقوق صاحبان سهام است و درصدی از سود خالص است که به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت نشده است.
– حقوق صاحبان سهام تصویر روشنی از سلامت مالی یک شرکت به تحلیلگران و سرمایه گذاران می دهد.

درک حقوق صاحبان سهام (SE)

همانطور که در بالا ذکر شد، حقوق صاحبان سهام نشان دهنده کل سرمایه یک شرکت است که مستقیماً با صاحبان آن مرتبط است. این بدان معناست که این مبلغ کل پولی است که مالکان در آن سرمایه گذاری کرده اند. اگر شرکت نیاز به انحلال داشته باشد، SE مقدار پولی است که پس از پرداخت تمام بدهی های دیگر به این مالکان بازگردانده می شود.

تمام اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه حقوق صاحبان سهام شرکت در ترازنامه آن موجود است. با استفاده از فرمول زیر می توانید SE کل یک شرکت را محاسبه کنید:

حقوق صاحبان سهام = کل دارایی ها – کل بدهی ها

LiabilitiesShareholderEquity=TotalAssets–TotalLiabilities

این فرمول به عنوان معادله حسابداری یا معادله ترازنامه نیز شناخته می شود. ترازنامه مبنای معادله حسابداری را نگه می دارد. بنابراین، مراحل محاسبه حقوق صاحبان سهام به شرح زیر است:

۱- مجموع دارایی های شرکت را در ترازنامه دوره تعیین کنید.
۲- مجموع کلیه بدهی ها که باید درج جداگانه در ترازنامه باشد.
۳- کل حقوق صاحبان سهام را مشخص کنید و تعداد آن را به کل بدهی ها اضافه کنید.
۴- مجموع دارایی ها برابر با مجموع بدهی ها و کل حقوق صاحبان سهام خواهد بود.

کل دارایی ها شامل دارایی های جاری و غیرجاری است. دارایی‌های جاری را می‌توان ظرف یک سال به وجه نقد تبدیل کرد، مانند وجه نقد، حساب‌های دریافتنی، موجودی کالا و غیره. دارایی های بلندمدت دارایی هایی هستند که نمی توانند ظرف یک سال به وجه نقد تبدیل یا مصرف شوند. این دارایی ها شامل سرمایه گذاری است. اموال، ماشین آلات و تجهیزات (PPE) و اموال نامشهود مانند اختراعات.

کل بدهی ها شامل بدهی های جاری و بلند مدت است. بدهی های جاری بدهی هایی هستند که معمولاً باید ظرف یک سال بازپرداخت شوند. این شامل حساب های پرداختنی (AP) و هرگونه مالیات معوق می شود. بدهی های بلندمدت تعهداتی هستند که سررسید بازپرداخت آنها در دوره های بیش از یک سال است. شرکت ها ممکن است اوراق قرضه پرداختنی، اجاره نامه و تعهدات بازنشستگی تحت این دسته داشته باشند.

واقعیت سریع: حقوق صاحبان سهام به عنوان حقوق صاحبان سهام، حقوق صاحبان سهام یا حقوق صاحبان سهام نیز شناخته می شود.

ارزش ویژه سهامداران مثبت در مقابل ارزش ویژه سهامداران منفی

SE می تواند منفی یا مثبت باشد. SE منفی به این معنی است که بدهی های یک شرکت از دارایی های آن بیشتر است. اگر مثبت باشد، شرکت دارایی کافی برای پوشش بدهی های خود دارد. اگر ارزش حقوق صاحبان سهام شرکت منفی بماند، ورشکستگی ترازنامه محسوب می شود.

سود انباشته بخشی از حقوق صاحبان سهام است و درصدی از سود خالص است که به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت نمی شود. سود انباشته را نباید با پول نقد یا سایر دارایی های نقدی اشتباه گرفت. این به این دلیل است که سال ها سود انباشته می تواند برای هزینه ها یا هر نوع دارایی برای رشد کسب و کار استفاده شود. به خاطر داشته باشید که ارزش حقوق صاحبان سهام، با ارزش انحلال یکسان نیست. در انحلال، ارزش دارایی های فیزیکی کاهش می یابد و شرایط فوق العاده دیگری وجود دارد.

به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران، شرکت هایی را که دارای ارزش ویژه سهامداران منفی هستند، به عنوان سرمایه گذاری های مخاطره آمیز یا ناامن می بینند. ارزش حقوق صاحبان سهام به تنهایی یک شاخص قطعی از سلامت مالی یک شرکت نیست. اگر همراه با ابزارها و معیارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد، سرمایه گذار می تواند سلامت یک سازمان را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کند.

نکته:

سهام منتشر شده و موجودی برای اهداف خاص، مانند سود سهام و سود هر سهم (EPS) به جای حقوق صاحبان سهام، معیار مرتبط تری است. این اقدام شامل سهام خزانه داری نمی شود که نشان دهنده سهام متعلق به خود شرکت است.
نمونه ای از حقوق صاحبان سهام
در اینجا یک مثال فرضی برای نشان دادن نحوه عملکرد حقوق صاحبان سهام آورده شده است. بیایید فرض کنیم که شرکت الف دارای کل دارایی ۲.۶ میلیارد ریال و کل بدهی ها ۹۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است. در این مورد، حقوق صاحبان سهام شرکت الف ۱۶۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

 

حقوق صاحبان سهام چه چیزی می تواند به شما بگوید؟

حقوق صاحبان سهام به تعیین بازده تولید شده در مقابل کل مبلغ سرمایه گذاری شده توسط سرمایه گذاران کمک می کند. برای مثال، نسبت‌هایی مانند بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، که حاصل تقسیم سود خالص شرکت بر حقوق صاحبان سهام است، برای اندازه‌گیری میزان استفاده مدیریت شرکت از حقوق صاحبان سهام خود از سرمایه‌گذاران برای ایجاد سود استفاده می‌شود. ارزش ویژه سهامداران مثبت به این معنی است که شرکت دارایی کافی برای پوشش بدهی های خود دارد اما اگر منفی باشد، بدهی های شرکت از دارایی های آن بیشتر است. این موضوع باعث نگرانی است زیرا ارزش یک تجارت را پس از پرداخت به سرمایه گذاران و سهامداران به شما می گوید.

مولفه های حقوق صاحبان سهام چیست؟

به غیر از اجزای سهام (مشترک، ترجیحی و خزانه)، بیانیه SE همچنین شامل بخش هایی است که سود انباشته، سود و زیان تحقق نیافته و سرمایه مشارکتی (اضافی پرداخت شده) را گزارش می کند. بخش سود انباشته نشان دهنده درصد سود خالصی است که به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت نشده است و نباید با پول نقد یا سایر دارایی های نقد اشتباه گرفته شود.

حقوق صاحبان سهام چگونه محاسبه می شود؟

حقوق صاحبان سهام تفاوت بین کل دارایی های شرکت و کل بدهی ها است. این معادله به عنوان معادله ترازنامه شناخته می شود زیرا تمام اطلاعات مربوطه را می توان از ترازنامه به دست آورد. حقوق صاحبان سهام را در ابتدای دوره حسابداری بگیرید، هر گونه تزریق سهام را اضافه یا کم کنید (مانند اضافه کردن وجه نقد از سهام منتشر شده یا کم کردن وجه نقد استفاده شده برای خرید خزانه)، درآمد خالص را اضافه کنید، تمام سود نقدی پرداخت شده و زیان خالص را کم کنید، و آنچه برای شما باقی مانده است، حقوق صاحبان سهام برای آن دوره است.

نتیجه گیری

در این مقاله به نکاتی درباره حقوق صاحبان سهام و یک سری موارد مرتبط با کار حسابداری توضیح دهیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید  سهام چیست و سهامدار کیست؟

2 دیدگاه برای “حقوق صاحبان سهام

  1. اشتراک‌ها: سهام چیست و سهامدار کیست؟ - فرتاک حساب

  2. اشتراک‌ها: سرمایه اولیه شرکت : اهمیت و کاربرد استفاده از آن در تأسیس و راه اندازی کسب و کار - فرتاک حساب

دیدگاهتان را بنویسید