شاخص قیمت چیست

شاخص قیمت

شاخص قیمت

در علم سرمایه گذاری و مباحث مالی شاخص های زیادی برای تحلیل و تصمیم های سرمایه گذاری وجود دارند که بکارگیری هرکدام در زمان و مکان درست باعث دریافت نتیجه مورد انتظار میشود. در اینجا به شاخص قیمت مصرف کننده که یک شاخص تورمی است که توسط سیاستگذاران و بازارهای مالی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. یک معیار CPI مرتبط برای محاسبه تعدیل هزینه زندگی استفاده می شود و پرکاربردترین معیار سنجش تورم است که سیاست گذاران، بازارهای مالی، مشاغل و مصرف کنندگان از نزدیک دنبال می کنند. شاخص قیمت مصرف کننده یا سی پی آی (CPI) ابزار مهمی است که هدف آن نشان دادن تغییرات بهای تمام شده کالاها و خدمات به مرور زمان است. نرخ تورم رسمی محاسبه تغییرات شاخص بهای مصرف کننده در یک دوره زمانی مشخص است. اگرچه CPI ممکن است مانند بیشتر داده‌های اقتصادی پیچیده به نظر برسد، اما به طرق مختلف از جمله تعیین قدرت خرید افراد جامعه بر مصرف کنندگان تأثیر می‌گذارد. CPI سلامت کلی اقتصاد کشورها را می‌سنجد و یکی از پرکاربردترین شاخص‌های اقتصادی است که افراد از آن برای پی بردن به میزان افزایش یا کاهش قیمت‌ها استفاده می‌کنند. بحث می کنیم.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) consumer price index definition

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) تغییرات ماهانه در قیمت های پرداخت شده توسط مصرف کنندگان را اندازه گیری می کند. همچنین آن را به عنوان میانگین وزنی قیمت ها برای سبدی از کالاها و خدمات که نماینده کل هزینه مصرف کننده محاسبه می شود.

این شاخص یکی از محبوب ترین معیارهای تورم و کاهش تورم است. گزارش CPI از روش نظرسنجی، نمونه‌های قیمت و وزن‌های شاخص متفاوتی نسبت به شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) استفاده می‌کند که تغییرات قیمت‌های دریافتی توسط تولیدکنندگان کالا و خدمات  را اندازه‌گیری می‌کند. شاخص قیمت مصرف کننده تغییر کلی در قیمت های مصرف کننده را بر اساس یک سبد نمایندگی کالا و خدمات در طول زمان اندازه گیری می کند.

شاخص های هزینه را می توان برای تخمین کلی و عمومی به کار برد ولی هیچ شاخصی نمی تواند همه عوامل را از قبیل پیشرفت های تکنولوژیکی خاص یا شرایط مقطعی محاسبه کند.

بیشتر اطلاعاتی که در برآورد مقدماتی یا طراحی اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند تنها در همان زمان جمع آوری اطلاعات معتبر هستند. به دلیل تغییرات قابل ملاحظه ای که با گذشت زمان به واسطه تغییر شرایط اقتصادی در قیمت ها به وجود می آید، برای استفاده از اطلاعات تهیه شده در زمان گذشته باید آنها را با روش های مناسب به روز کرد تا بیانگر قیمت واقعی در زمان های آینده شوند. این کار با استفاده از شاخص هزینه انجام می گیرد.

شاخص های هزینه را می توان برای تخمین کلی و عمومی به کار برد ولی هیچ شاخصی نمی تواند همه عوامل را از قبیل پیشرفت های تکنولوژیکی خاص یا شرایط مقطعی محاسبه کند. اگر تفاوت زمانی کمتر از ۱۰ سال باشد شاخص های معمول برآوردهای نسبتاً دقیقی به دست می دهند. شاخص ها غالباً به منظور برون یابی قیمت ها برای آینده نزدیک به کار می روند.

برای مثال، ممکن است تخمین قیمت در زمان مطالعه تا زمان پیش بینی شده برای راه اندازی کارخانه انجام گیرد. این پیشنهادها با استفاده از مقادیر برون یابی شده یک شاخص و یا بر مبنای نرخ تورم پیش بینی شده صورت می پذیرد.

انواع زیادی از شاخص های هزینه به طور منظم منتشر می شوند. بعضی از آنها را می توان برای تخمین قیمت دستگاه ها به کار برد و انواع دیگر را برای تخمین هزینه نیروی کار، ساخت و ساز، مواد و سایر زمینه های خاص متداول ترین این شاخص ها شاخص Marshall and swift برای کل صنایع و شاخص هایNelson- farrar refinery Engineering News- Record construction± , construction chemical engineering plant برای تجهیزات صنایع فرآیندی است. جدول زیر فهرستی از مقادیر انواع شاخص ها در ۱۵ سال اخیر را نشان می دهد.

کاربرد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

CPI یک شاخص اقتصادی است. این شاخص یکی از گسترده‌ترین روش‌های محاسبه تورم و همچنین سنجش میزان مؤثر بودن سیاست‌های اقتصادی دولت است. این شاخص در واقع یک دیدگاه کلی درباره تغییرات قیمت در اختیار دولت، صاحبان کسب‌وکارها و مردم قرار می‌دهد و لذا می‌تواند به عنوان یک راهنما به هنگام اتخاذ تصمیمات اقتصادی عمل کند.

بعلاوه از این شاخص به منظور ارزش‌گذاری پول مردم یک کشور و تعیین قدرت خرید آن‌ها نیز استفاده می‌شود. بطور کلی، قدرت خرید یک واحد از ارز یک کشور با افزایش کلی سطح قیمت‌ها، کاهش پیدا می‌کند و برعکس.جدایی از اینکه شما در بازار فارکس تحلیل گر تکنیکال هستید یا فاندامنتال بهتر است از شاخص های اقتصادی مهم و زمان اعلام آن ها مطلع باشید CPI یکی از شاخص های مهم اقتصادی است که بهتر است در ابتدای حرفه معامله گر خود در زمان اعلام آن در تایم فریم های کوتاه مدت ترید نزنید چرا که ممکن است به صورت کوتاه مدت و هیجانی در حرکات جفت ارزها تاثیرگذار باشد .

نحوه محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده CPI

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) هر ماه قیمت یا هزینه حدود ۸۰ هزار مورد کالا و خدمات را از طریق مراجعه به فروشگاه‌ها، شرکت‌های تأمین‌کننده انرژی، خطوط هوایی و … در سراسر کشور ثبت می‌کند تا بتواند شاخص CPI را تا حد ممکن دقیق محاسبه کند.

فرمولی که از آن برای محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده برای یک قلم کالا یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد، بصورت زیر است:

انواع شاخص شاخص قیمت مصرف کننده CPI

شاخص قیمت مصرف کننده پرکاربردترین شاخص سنجش اندازه تورم است. همچنین از این شاخص می‌توان برای سنجش اثربخشی سیاست‌های اقتصادی دولت و حکومت استفاده کرد. برخی از کشورها دو نوع شاخص CPI برای محاسبه دارند. CPI-W شاخص تغییرات قیمت برای مصرف کنندگانی است که جزو شاغلین و دارندگان کسب‌وکار محسوب می‌شوند و CPI-U معیاری برای با افرادی است که فقط مصرف‌کننده هستند.

متغیرهای شاخص قیمت مصرف کننده

معمولا افراد کارمند، خود اشتغال، بیکار، بی‌بضاعت و بازنشسته جزو جامعه آماری فاکتور قیمت مصرف کننده محاسبه می‌شوند. در زمان تعیین این افراد حتما محل سکونت آن‌ها مد نظر قرار می‌گیرد. معمولا سبد کالای مناطق محروم تفاوت بسیار زیادی با مناطق شهری و توسعه‌یافته دارد. از همین رو افزودن بخش محروم و دورافتاده سبب کاهش شاخص مصرف کننده می‌شود. این کار به نوعی خود فریبی است.

کالاها و خدمات مختلفی در محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده منظور می‌شوند. هر کشوری سبد کالای خاصی را برای محاسبه این معیار در نظر می‌گیرد اما طبق عرف بین‌المللی می‌توان هشت گروه کالا و خدمت را برای تعیین فاکتور قیمت مصرف کننده مد نظر قرار دارد.

مسکن، پوشاک، حمل و نقل، آموزش و ارتباطات، تفریح، خدمات پزشکی، غذا و نوشیدنی و سرویس‌های رفاهی جزو گروه‌های تعیین کننده در شاخص قیمت مصرف کننده هستند. جزئیات هر شاخص معمولا توس سازمان‌های آماری مشخص می‌شود. 

اهمیت شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در سهام 

شاخص CPI نرخ تورم و همچنین بعضاً سرعت رشد و یا بازگشایی اقتصادی پس از دوران رکود را نشان می‌دهد. در یک سناریوی فرضی بالاتر رفتن CPI در یک کشور می‌تواند باعث شود که بخشی از صاحبان سهام در شرکت‌های آن کشور نگران کاهش ارزش دارایی خود شوند. در نتیجه سهام خود را بفروشند و سهام کشورهایی را بخرند که تورم کمتری دارند. این امر می‌تواند باعث کاهش ارزش سهام در کشور شود. اما همان‌طور که گفتیم در سناریویی دیگر ممکن است این افزایش CPI همراه با افزایش رشد و فعالیت‌های اقتصادی باشد. در این صورت اغلب سهامداران به شکل بالا رفتار نخواهند کرد. همچنین افزایش CPI یک کشور ممکن است باعث شود که عده‌ای از صاحبان ارز آن کشور نگران کاهش ارزش پول خود شوند. در نتیجه پول نقد را به دارایی‌هایی مانند فلزات (مثلاً طلا و نقره) و یا سهام تبدیل کنند. این امر می‌تواند باعث افزایش ارزش فلزاتی مانند طلا و برخی سهام شود. همین اتفاق می‌تواند برای کریپتو یا همان ارز دیجیتال بیفتد. اگر شاخص CPI عده‌ای را متقاعد کند که قرار است ارزش پولشان کمتر شود ممکن است تصمیم بگیرند با پول خود نوعی کریپتو بخرند که فکر می‌کنند قرار است دچار کاهش ارزش نشود. مثلاً در این شرایط افرادی که فکر کنند قرار است با افزایش CPI در آمریکا و اروپا ارزش دلار و یورو هر دو پایین بیاید ممکن است مقداری از دلار و یورو خود را بفروشند و بیت کوین یا کریپتویی دیگر بخرند.

 

 

اصول حسابرسی عملیاتی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره شاخص قیمت بحث کردیم . با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری و حسابرسی صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید   اصل افشاء در حسابداری: اهمیت و تأثیر آن بر دقت و شفافیت گزارش‌های مالی

منابع :

investopedia

دیدگاهتان را بنویسید