راه های معافیت مالیاتی

راه های معافیت مالیاتی

راه های معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت به بخشی از قانون  است اشاره به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می دهد از برخی مقررات معاف باشند، مشروط بر اینکه معیارهای خاصی را رعایت کنند. معافیت مالیاتی برخی از درآمد، درآمد یا حتی مالیات دهندگان را به طور کلی از مالیات خارج می کند.

شما به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی ممکن است از پرداخت مالیات بر روی انواع خاصی از درآمدی که دریافت می کنید معاف باشید. برای واجد شرایط بودن برای معافیت باید شرایط خاصی را داشته باشید. این معافیت تمام درآمد شما را از یک منبع مشخص یا تا مقدار مشخصی پوشش می دهد. معافیت هایی که می توانید درخواست کنید به وضعیت شخصی شما بستگی دارد. می توانید آنها را در بخش های مختلف تخفیف ها و معافیت های مالیاتی شخصی بیابید.

انواع معافیت مالیاتی

قانون مالیات های مستقیم در رابطه با اعطای معافیت‌های مالیاتی تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور شامل ۱۴ ماده‌قانونی است که به سبب آن‌ها افراد از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. در ادامه این موارد چهارده‌گانه به همراه تبصره‌های آن را به‌صورت دقیق بررسی می‌کنیم. اما اگر بخواهیم این معافیت‌ها را نام ببریم مشمول این موارد می‌شود:

  1. معافیت مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان
  2. معافیت هزینه های درمان
  3. معافیت مالیات جوایز علمی و پژوهشی
  4. معافیت اختراع و اکتشاف
  5. معافیت سپرده های بانکی
  6. معافیت جهیزیه و مهریه
  7. معافیت فعالیت های کشاورزی
  8. معافیت حقوق افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
  9. معافیت فعالیت های آموزشی
  10. معافیت فعالیت بخش های تعاونی
  11. معافیت بخش صادرات
  12. معافیت صنایع دستی
  13. معافیت فعالیت های تولیدی، معدنی و گردشگری
  14. معافیت سود حاصل از تامین مالی پروژه ها
  15. معافیت عبور ترانزیت کالاها
  16. معافیت فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی
  17. معافیت‌ مالیات فعالیت‌های فرهنگی و هنری

معافیت مالیاتی

معافیت‌ مالیاتی را می‌توان خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات محسوب کرد. این تصمیم در راستای سیاست‌های حمایتی حاکمان از مردم اتخاذ می‌شود. معافیت‌های مالیاتی در برخی موارد شامل سازمان و مؤسسات مختلف نظیر خیریه‌ها می‌شود. یکی از راه‌های کسب درآمد دولت گرفتن مالیات از مردم است. زمانی که برخی از افراد از پرداخت مالیات معاف شوند درآمد دریافتی دولت کاهش پیدا می‌کند.

اگر این امر برای سازمان و افراد بیشتر رخ دهد کاهش درآمد دولت به وقوع می‌پیوندد که در این صورت دولت به ناچار مجبور است نرخ مالیات را افزایش دهد و افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند. بدون تردید اجرای معافیت‌های مالیاتی به شکل گسترده باعث ضعف در نظام اجرایی می‌شود.

معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران مناطق کمتر توسعه‌یافته

ماده- ۱۳۲ درآمد ابرازی ناشی از فعالیت­های ‌تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف‌ وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای آن‌ها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستان­‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یادشده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذی­ربط برای آن‌ها پروانه بهره­برداری یا مجوز صادر می‌شود، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمترتوسعه‌یافته به مدت ده‌ سال با نرخ صفر مشمول مالیات است.

الف- منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور هستند و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، مالیات آن‌ها با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

ب- مالیات با نرخ صفر برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معافیت، هرسال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد (۵۰%) افزایش دهند، به ازای هر سال افزایش کارکنان یک‌سال اضافه می­‌شود.

تعداد نیروی کار شاغل و همچنین افزایش اشتغال نیروی کار در هر واحد با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارائه اسناد و مدارک مربوط به فهرست بیمه تأمین اجتماعی کارکنان محقق می­‌شود. در صورت کاهش نیروی کار از حداقل افزایش مذکور در سال بعد که از مشوق مالیاتی این بند استفاده کرده باشند، مالیات متعلق در سال کاهش، مطالبه و وصول می‌شود. افرادی که بازنشسته، بازخرید و مستعفی می‌شوند کاهش محسوب نمی‌گردد.

پ- دوره برخورداری محاسبه مالیات با نرخ صفر برای واحدهای اقتصادی مذکور موضوع این ماده واقع در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی به مدت دو سال و در صورت استقرار شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمترتوسعه‌یافته، به مدت سه‌سال افزایش می‌یابد.

ت- شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان طبق نمونه‌ای است که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه می‌شود.

نکته: اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد از تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهند بود و پس از انقضای پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیات وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. در ضمن ٨ منطقه شامل مناطق آزاد تجاری هستند : منطقه آزاد ماکو، منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد اروند، منطقه آزاد بندر انزلی، منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد سلفچگان

معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری و کشاورزی

ماده ۱۳۳- ‌صد درصد (۱۰۰%) درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها از مالیات‌معاف است.

تبصره – ‌دولت مکلف است معادل مالیات بردرآمد متعلق به آن قسمت از سود ابرازی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را که با تصویب مجمع‌ عمومی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تعاونی روستایی اختصاص داده می‌شود، پس از وصول و واریز آن به حساب درآمد عمومی کشور، از محل‌ اعتبار ردیف خاصی که به همین منظور در قانون بودجه کل کشور پیش‌ بینی می‌شود در وجه سازمان مذکور مسترد نماید.

معافیت مالیاتی مدارس خاص نگهداری معلولین ذهنی

ماده ۱۳۴ – درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیر انتفاعی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی‌غیر انتفاعی و مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها و درآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط‌ هستند همچنین درآمد باشگاه‌­ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت­‌های منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات معاف‌ است. آیین‌نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

معافیت‌های مالیاتی بیمه عمر در قانون

ماده ۱۳۶ – وجوه پرداختی بابت بیمه عمر از طرف مؤسسات بیمه که به‌موجب قراردادهای منعقده بیمه عاید ذی‌نفع می‌شود از معافیت مالیاتی برخوردارند.

معافیت مالیاتی درمانی افراد و خانواده‌ها

ماده ۱۳۷ – هزینه‌های درمانی پرداختی هر مؤدی بابت معالجه خود و یا همسر، اولاد، پدر، مادر، برادر و خواهر تحت تکفل در یک سال مالیاتی به‌شرط این‌که اگر دریافت‌کننده مؤسسه درمانی یا پزشک مقیم ایران باشد دریافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به علت فقدان امکانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است.
پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به مؤسسات بیمه ایرانی بابت بیمه عمر و بیمه‌های درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی کسر می‌گردد. در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب‌العلاج عــلاوه بر هزینه‌های مذکور هزینه مراقبت و توان‌بخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات معلول یا بیمار یا شخصی که تکفل او را عهده‌دار است می‌باشد.
ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم مربوط به معافیت های پزشکی است که البته موارد زیر باید در آن در نظر گرفته شود:

  • هزینه ها باید به تایید بیمارستان تحت نظر وزارت بهداشت برسند.
  • حق بیمه پرداخت شده به موسسه های بیمه جزو هزینه های قابل قبول است.
  • بیمه های عمر و زندگی شامل مالیات بر ارزش افزوده هستند.
  • در بیماری های صعب العلاج به جز پوشش هزینه های درمانی هزینه های توان بخشی نیز از ماخذ مالیاتی کسر می‌شوند.

معافیت مالیاتی سود ابرازی؛ ۵۰ درصد معافیت مالیاتی قانونی

ماده ۱۳۸- به موجب ماده ۳۱ قانون رفع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱، ماده ۱۳۸ و تبصره‌های آن حذف گردید.

معافیت‌های مالیاتی اماکن زیارتی و مذهبی

ماده ۱۳۹ – الف- موقوفات، نذورات، پذیره، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آستانه حضرت معصومه، آستان حضرت احمد ابن موسی (شاه‌چراغ)، آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از معافیت مالیاتی برخوردارند. تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است.
ب- کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی مشمول معافیت مالیاتی است.

ج – کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی صندوق‌های پس‌انداز بازنشستگی و سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تأمین اجتماعی و همچنین حق بیمه و حق بازنشستگی سهم کارکنان و کارفرما و جریمه‌های دریافتی مربوط توسط آن‌ها مشمول معافیت مالیاتی است.

د – کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی مدارس علوم اسلامی از معافیت مالیاتی برخوردارند. تشخیص مدارس علوم اسلامی با شورای مدیریت حوزه علمیه قم است.

ه – کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی نهادهای انقلاب اسلامی مشمول معافیت مالیاتی است. تشخیص نهادهای انقلاب اسلامی با هیئت‌وزیران است.

و- آن قسمت از درآمد صندوق عمران موقوفات کشور که به مصرف عمران موقوفات برسد از معافیت مالیاتی برخوردار است.

ز- درآمد اشخاص از محل وجوه بریه ولی فقیه، خمس و زکات مشمول معافیت مالیاتی است.

…..

اصول حسابرسی عملیاتی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره راه های معافیت مالیاتی بحث کردیم . با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری و حسابرسی صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

منابع :

سپیدارسیستم

 

1 دیدگاه برای “راه های معافیت مالیاتی

  1. اشتراک‌ها: قرائن و ضرایب مالیاتی و اصلاحات تخصصی در این زمینه -

دیدگاهتان را بنویسید