سهام چیست و سهامدار کیست؟

سهام چیست و سهامدار کیست؟

سهام چیست و سهامدار کیست؟

شاید به این جمله رایج آشنا هستید که شرکت ها باید ارزش سهامداران را به حداکثر برسانند. اگرچه این ممکن است هدف مدیریت یا مدیران یک شرکت باشد، اما این یک وظیفه قانونی نیست. و یک پیش فرضی است که برای سهامداران حائز اهمیت است. در ادامه با سهام و سهامدار بیشتر آشنا میشویم با ما همراه باشید.

سهامدار چیست؟

سهامدار شخص، شرکت یا موسسه ای است که حداقل یک سهم از سهام یک شرکت یا در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارد. سهامداران اساسا مالک شرکت هستند که دارای حقوق و مسئولیت های خاصی است. این نوع مالکیت به آنها اجازه می دهد تا از مزایای موفقیت یک تجارت بهره ببرند. این پاداش ها به صورت افزایش ارزش سهام یا سود مالی توزیع شده به عنوان سود سهام می باشد. برعکس، زمانی که یک شرکت ضرر می‌کند، قیمت سهام همواره کاهش می‌یابد، که می‌تواند باعث ضرر سهامداران یا کاهش در پرتفوی خود شود.
به عبارتی هر شخص، شرکت و یا موسسه دیگری که حداقل یک سهم از سهام شرکت را در اختیار دارد، سهامدار گفته می‌شود. سهامداران صاحبان یک شرکت هستند. آن‌ها پتانسیل کسب سود در صورت عملکرد خوب شرکت را دارند، اما در کنار آن و در صورت عملکرد ضعیف شرکت احتمال ضرر و زیان سهامداران هم می‌رود.

پیش فرض های سهامدار

– سهامدار به هر شخص، شرکت یا مؤسسه ای گفته می شود که دارای سهام در سهام یک شرکت باشد.
– یک سهامدار شرکت می تواند به اندازه یک سهم در اختیار داشته باشد.
– سهامداران مشمول سود (یا زیان) سرمایه و/یا پرداخت سود سهام به عنوان مدعیان باقی مانده از سود شرکت هستند.
– سهامداران همچنین از حقوق خاصی مانند رای در مجامع سهامداران برای تایید اعضای هیات مدیره، تقسیم سود یا ادغام برخوردار هستند.
– در صورت ورشکستگی، سهامداران می توانند تا کل سرمایه گذاری خود ضرر کنند.

درک واقعیت سهامداران

همانطور که در بالا ذکر شد، سهامدار نهادی است که دارای یک یا چند سهم در سهام یا صندوق مشترک یک شرکت است. سهامدار بودن (یا همان طور که اغلب به آنها سهامدار می گویند) حقوق و مسئولیت های خاصی دارد. همراه با سهیم شدن در موفقیت مالی کلی، یک سهامدار همچنین مجاز است در مورد مسائل خاصی که بر شرکت یا صندوقی که در آن سهام دارند رای دهد.

سهامدار منفرد که مالک و کنترل بیش از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را در اختیار دارد، سهامدار اکثریت نامیده می شود. در مقایسه، کسانی که کمتر از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را در اختیار دارند به عنوان سهامداران اقلیت طبقه بندی می شوند.

برخلاف مالکان یک کسب و کار خانوادگی یا یک شرکت تضامنی، سهامداران شرکت به‌صورت شخصی مسئول بدهی ها و سایر تعهدات شرکت نیستند. همچنین، سهامدران شرکت نقش اساسی در اداره آن ایفا نمی‌کنند. هیئت مدیره و مدیریت عامل شرکت این کار را انجام می‌دهند. بااین‌حال سهامداران قادرند تا در مسائل شرکت نظر دهند و در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند. یکی از مهم‌ترین این مشارکت‌ها، تصمیم‌گیری در مورد این موضوع است که چه کسانی بر صندلی هیئت مدیره شرکت بنشینند.

بیشتر بخوانید  انواع سرمایه گذاری در حسابداری

سهامدار و بازار بورس

وقتی شرکت عملکرد خوبی دارد و قیمت سهامش افزایش می‌یابد، سهامداران سود می‌کنند و این حق را دارند تا سهم هایشان را در بازار بورس معامله کنند، ویژگی‌ای که سهام را به یک ابزار سرمایه گذاری جذاب با نقد شوندگی بالا تبدیل می‌کند.

سهامداران شرکت حقوقی دارند که در امیدنامه شرکت تعریف شده است. آن‌ها می‌توانند دفاتر حسابداری و سوابق شرکت را موردمطالعه قرار دهند، مدیران شرکت را به خاطر سوء رفتارهایشان تحت پیگرد قرار دهند و اگر شرکت منحل شد، آن‌ها این حق را دارند تا درآمد حاصل از سهام خود را مطالبه کنند؛ اما باید توجه کنید که طلبکاران شرکت، صاحبان اوراق مشارکت و سهامداران ممتاز نسبت به سهامداران عادی در تسویه حساب ارجحیت دارند. همچنین این حق برای سهامداران شرکت محفوظ است که سالانه درصدی از سود شرکت را به صورت نقدی دریافت کنند. این درصد در مجامع سالانه و با رأی اکثریت سهامداران تعیین می‌شود.

سهامداران می‌توانند در جلسات سالیانه شرکت حضور یابند تا از عملکرد شرکت مطلع شوند و برای اینکه مشخص کنند چه کسانی بر کرسی مدیریت شرکت بنشینند، رأی دهند. سهام چیست و سهامدار کیست؟ 

اکثر سهامداران موسس شرکت هستند. در شرکت‌های قدیمی‌تر و با سابقه‌تر، اکثر سهامداران اغلب با بنیانگذاران شرکت مرتبط هستند. در هر صورت، این سهامداران قدرت قابل توجهی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات عملیاتی حیاتی دارند، از جمله جایگزینی اعضای هیئت مدیره و مدیران سطح C مانند مدیران ارشد اجرایی (مدیرعامل) و سایر پرسنل ارشد زمانی که بیش از نیمی از حق رأی را کنترل می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها اغلب از داشتن سهامداران اکثریت در میان رده های خود اجتناب می کنند.

برخلاف صاحبان شرکت های انفرادی یا تضامنی، سهامداران شرکت شخصاً در قبال بدهی ها و سایر تعهدات مالی شرکت مسئولیتی ندارند. بنابراین، اگر شرکتی ورشکسته شود، طلبکاران آن نمی توانند دارایی های شخصی سهامداران را هدف قرار دهند.

نکته: سهامداران حق دارند عوایدی را که پس از انحلال دارایی های شرکت باقی مانده است جمع آوری کنند. با این حال، طلبکاران، دارندگان اوراق قرضه و سهامداران ممتاز نسبت به سهامداران عادی ارجحیت دارند، که ممکن است پس از پرداخت تمام بدهی ها چیزی از آنها باقی بماند.

ملاحظات خاص سهامدار سهام چیست و سهامدار کیست؟ 

وقتی صحبت از سهامدار شدن به میان می آید، چند نکته وجود دارد که مردم باید در نظر بگیرند. این شامل حقوق و مسئولیت های مربوط به سهامدار بودن و پیامدهای مالیاتی است.

بیشتر بخوانید  حقوق صاحبان سهام

حقوق سهامداران ( حقوق صاحبان سهام )

طبق اساسنامه و اساسنامه یک شرکت، سهامداران به طور سنتی از حقوق زیر برخوردار هستند:

– حق بازرسی دفاتر و سوابق شرکت
– قدرت شکایت از شرکت برای تخلفات مدیران و/یا افسران آن
– حق رای در مورد موضوعات کلیدی شرکت، مانند نامگذاری مدیران هیئت مدیره و تصمیم گیری در مورد ادغام احتمالی سبز یا خیر
– استحقاق دریافت سود سهام
– حق شرکت در جلسات سالانه چه به صورت حضوری و چه از طریق تماس های کنفرانسی
– حق رای دادن در مورد موضوعات مهم توسط نماینده، چه از طریق برگه های رای نامه ای پستی یا از طریق پلت فرم های رای گیری آنلاین در صورتی که نتوانند شخصاً در جلسات رای گیری شرکت کنند.
– حق مطالبه تخصیص متناسب درآمد در صورتی که شرکت دارایی های خود را تصفیه کند

سهامداران و خدمات درآمد داخلی (IRS)

توجه به این نکته ضروری است که اگر سهامدار هستید، هر سودی که به دست می آورید باید به عنوان درآمد (یا زیان) در اظهارنامه مالیاتی شخصی شما گزارش شود. به خاطر داشته باشید که این قانون برای سهامداران شرکت های S اعمال می شود. اینها معمولاً مشاغل کوچک تا متوسط ​​هستند که کمتر از ۱۰۰ سهامدار دارند. ساختار شرکت به گونه ای است که درآمد کسب شده توسط کسب و کار ممکن است به سهامداران منتقل شود. این شامل هر گونه مزایا دیگری مانند اعتبارات / کسرها و ضررها می شود.

انواع سهامداران سهام چیست و سهامدار کیست؟ 

بسیاری از شرکت ها دو نوع سهام صادر می کنند: معمولی و ترجیحی. سهام عادی بیشتر از سهام ممتاز است. به طور کلی، سهامداران عادی از حق رای برخوردار هستند، در حالی که سهامداران ممتاز از حق رای برخوردار نیستند. با این حال، سهامداران ممتاز دارای حق تقدم نسبت به سود سهام هستند. علاوه بر این، سود سهام پرداختی به سهامداران ممتاز عموماً از سود سهام پرداخت شده به سهامداران عادی بیشتر است.

انواع اصلی سهامداران سهام چیست و سهامدار کیست؟ 

سهامدار عمده ای که مالک و کنترل بیش از ۵۰ درصد از سهام معوق یک شرکت است. این نوع سهامداران اغلب بنیانگذاران شرکت یا فرزندان آنها هستند. سهامداران اقلیت کمتر از ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را حتی به اندازه یک سهم در اختیار دارند.

برخی از حقوق کلیدی سهامداران

سهامداران حق بازرسی دفاتر و سوابق شرکت، قدرت شکایت از شرکت به دلیل تخلفات مدیران و/یا افسران آن، و حق رای دادن در مورد مسائل مهم شرکت، مانند نامگذاری مدیران هیئت مدیره را دارند. علاوه بر این، آنها حق دارند تصمیم بگیرند که آیا ادغام های احتمالی را سبز کنند یا نه، حق دریافت سود سهام، حق شرکت در جلسات سالانه، حق رای دادن در مورد موضوعات مهم توسط نیابت، و حق ادعای تخصیص متناسب درآمد را دارند. اگر شرکتی دارایی های خود را تصفیه کند.

تفاوت بین سهامداران ممتاز و عادی

تفاوت اصلی بین سهامداران ممتاز و عادی این است که سهامداران اولی معمولاً حق رای ندارند، در حالی که دومی دارای حق رای است. با این حال، سهامداران ممتاز دارای حق تقدم نسبت به درآمد هستند، به این معنی که سود سهام قبل از سهامداران عادی پرداخت می شود. سهامداران عادی در مورد دارایی های شرکت آخرین ردیف هستند، به این معنی که پس از طلبکاران، دارندگان اوراق قرضه و سهامداران ممتاز پرداخت می شوند.

سهام چیست و سهامدار

نتیجه گیری

در این مقاله به نکاتی درباره سهام و انواع سهام و سهامدار و اینکه هر شخصی که حتی یک سهم از سهام شرکت را داشته باشد، سهامدار آن شرکت محسوب می شود. دارندگان سهام می توانند از طریق سود نقدی سالیانه شرکت و یا افزایش قیمت سهام خود در بازار بورس، منفعت کسب کنند.  توضیح دادیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

 

1 دیدگاه برای “سهام چیست و سهامدار کیست؟

  1. اشتراک‌ها: اوراق بهادار چیست و انواع آن : مفاهیم، ویژگی ها و کاربردها به زبان ساده - فرتاک حساب

دیدگاهتان را بنویسید