مدیریت مالیات : روشهای کاهش مالیات در کسب و کارها | راهکارها برای بهینه سازی پرداخت مالیات

مدیریت مالیات : روشهای کاهش مالیات در کسب و کارها | راهکارها برای بهینه سازی پرداخت مالیات

مدیریت مالیات

مدیریت مالیات برنامه ریزی تجزیه و تحلیل وضعیت و شرایط مالی کلی واحد اقتصادی به منظور ایجاد یک برنامه مالی است که می تواند به روش مالیاتی کارآمد اجرا شود.

جمع آوری و آماده سازی اطلاعات قبل از پایان مهلت تشکیل پرونده مالیاتی فرصتی عالی برای افراد و مشاغل است تا وضعیت مالی فعلی خود را بررسی کرده و در مورد برنامه های آینده خود تصمیم گیری کنند.

به طور کلی، رعایت دستورالعمل های مالیاتی خدمات درآمد داخلی (IRS) می تواند به آنها کمک کند تا وضعیت مالی خود را تقویت کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند از کسر مالیات استفاده کنند و از پرداخت جریمه خودداری کنند که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه آنها می شود.

مدیریت مالیات جزء ضروری یک برنامه مالی خوب است.

هدف مدیریت مالیات

هدف از مدیریت مالیات این است که اطمینان حاصل شود، در حالی که یک شخص برای بازنشستگی، بودجه دانشگاه، سرمایه‌گذاری و غیره برنامه‌ریزی می‌کند، تا حد ممکن ضرر مالیاتی کمتری داشته باشد.
کاهش مالیات توسط دولت اعمال می شود و باعث کاهش درآمد دولت و افزایش درآمد افراد می شود. برای کاهش نرخ مالیات لازم نیست تخلفی انجام دهیم بلکه با رعایت موارد زیر می توانیم از معافیت‌های مالیاتی استفاده کرده و مالیات کمتر پرداخت نماییم.

مدیریت مالیات تمام اجزای مختلف یک برنامه جامع مالی را گرد هم می آورد و نحوه کار آنها را با کارآمدترین روش مالیاتی مشخص می کند.

مدیریت مالیات خود شامل سرمایه گذاری یا حساب نمی شود، بلکه به جهت سرمایه گذاری و حساب های مذکور اشاره دارد تا پس انداز مالیاتی را به حداکثر برساند.

به عنوان مثال، می‌گویند مشتری نزد یک برنامه‌ریز مالیاتی می‌رود.

اشکال مختلف تکالیف اظهارنامه های مالیاتی

ماهیت دائماً در حال تغییر کد مالیاتی، پرداخت مقدار مناسب مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که خودتان آن را امتحان کنید.

چه شما شخصاً روی مالیات خود کار می کنید یا تصمیم به استخدام یک متخصص دارید، ضروری است که از اشکال مختلف مالیاتی که باید هنگام ثبت اظهارنامه در نظر بگیرید آگاه باشید:

اشکال مختلف تکالیف اظهارنامه های مالیاتی

مالیات بر درآمد

این مالیات مبلغی است که افراد بر اساس حقوق و سایر منابع درآمد خود به دولت بدهکار هستند. و باید طی ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر تسلیم کنند.


مالیات حقوق و دستمزد

این بخشی از حقوق و دستمزد کارمندان و شاغلان است که توسط کارفرمایان برای تأمین مالی برنامه های تأمین اجتماعی کسر می شود، و طی لیست های مالیاتی ماهیانه ارسال و مالیات لیست حقوق و دستمزد پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید  مالیات اینفلوئنسر


مالیات بر املاک

طبق ماده ۵۲ قانون مالیات‌های مستقیم «درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری ‌حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌های‌ مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک می‌باشد».

بنابراین چه شخص حقیقی چه شخص حقوقی که از محل اجاره دادن ملک خود، درآمد کسب می‌کند مشمول پرداخت مالیات است.


مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی همانند مالیات بر درآمد نوعی از مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود که در آن مالیات به شکل مستقیم از افراد دریافت می‌شود. 
این منبع در مالیات بر دارایی، ثروت یا همان دارایی افراد است. افراد حقیقی و حقوقی براساس درآمد خود یا از طرق مختلف از جمله اموالی که به آنها به ارث می‌رسد، می‌توانند به دارایی‌های مختلف از جمله ملک و املاک یا نظایر آن دست پیدا ‌کنند.
در بسیاری از کشورها این افراد موظف هستند تا مالیات مربوط به دارایی و ثروت خود را پرداخت کنند. این موضوع علاوه بر تامین بودجه دولت‌ها به کاهش فاصله طبقاتی بین دهک‌های مختلف جامعه نیز کمک می‌کند.
از طرفی برخی اوقات دولت‌ها برای سیاست‌گذاری و تنظیم بازارهای مالی از جمله بازار ملک و املاک اقدام به وضع مالیات می‌کنند که نمونه واقعی آن را می‌توان در چند سال اخیر در ایران و مطرح شدن بحث مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی مشاهده کرد.


مالیات بر فروش

مالیات بر فروش مشابه مالیات بر ارزش افزوده/GST است، زیرا از عرضه کالاها و خدمات نیز اخذ می‌شود، اما مالیاتی مبتنی بر مصرف است که از فروش به مصرف‌کننده نهایی و نه در سراسر زنجیره تأمین اخذ می‌شود. برای مثال در ایالات متحده (“ایالات متحده”) اعمال می شود، اما نه در هر ایالت. تقریباً ۴۵ ایالت وجود دارد که مالیات بر فروش را اعمال می کنند. ایالت ها، همراه با حوزه های قضایی محلی، قدرت تصمیم گیری در مورد مالیات محلی و نرخ های قابل اجرا را دارند. از این رو، بسته به مکان خاص فروش، نوع محصول یا خدمات فروخته شده، شرایط فروش و عوامل مختلف دیگر، تعداد زیادی تغییرات در نحوه اعمال مالیات بر فروش وجود دارد.


مالیات بر کسب و کار

این انوع از مالیات به تکالیف کسب‌وکارها روی سود خود می پردازند و برای تأمین مالی برنامه های دولتی استفاده می شوند، به اینصورت که مکلف که به پرداخت چند مدل مالیات از جمله انواع مالیات بر درآمد، مالیات بر اموال و دارایی، مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات تکلیفی و برخی موارد دیگر هستند. البته نوع مالیات پرداختی بستگی به نوع شرکت دارد و مالیاتی که شرکت‌ها بایستی پرداخت کنند به وضعیت نیز آن‌ها بستگی دارد. 

بیشتر بخوانید  مالیات کارتخوان در ایران:محاسبه و پرداخت مالیات برای فروشندگان

مزایای برنامه ریزی مالیاتی


برخی از مزایای برنامه ریزی مالیاتی عبارتند از:

  • به حداقل رساندن مالیات بر دارایی خود
  • کاهش مالیات بر اموال باقی مانده به ورثه
  • استفاده بهینه از کسورات و اعتبارات مالیاتی موجود
    هدف نهایی برنامه ریزی مالیاتی کاهش مالیات شما تا حد امکان است.

استراتژی های برنامه ریزی مالیاتی

استراتژی های برنامه ریزی مالیاتی
  • دانستن طبقه بندی مالیاتی
  • دانستن تفاوت بین کسر مالیات و اعتبار مالیاتی
  • آگاهی از کسورات و اعتبارات مالیاتی رایج و قابل اجرا
  • آگاهی از  نگهداری مدارک مالیاتی
  • مراقبت مالی و حفظ پول

دانستن طبقه بندی مالیاتی

در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از مشاغل مختلف با توجه به حرفه آن‌ها سالانه مبلغی به عنوان مالیات اخذ می‌شود. در واقع، دولت‌ برای تامین بخشی از بودجه کشور از مشاغل مختلف، مالیات دریافت می‌کند. این مالیات، صرف فعالیت‌های رفاهی برای جامعه می‌شود؛ شرکت‌های فعال در ایران نیز که جزء اشخاص حقوقی محسوب می‌شوند؛ موظف به پرداخت مالیات هستند.
به ‌این ‌ترتیب، تمام شرکت‌هایی که در اداره ثبت شرکت‌ها مورد تایید قرار گرفته‌ و ثبت ‌شده‌اند؛ بایستی با توجه به میزان درآمد و سود خود مالیات بپردازند. شرکت‌ها بایستی در گام نخست، دفاتر قانونی خود را تنظیم کرده و بر طبق آن، اظهارنامه مالیاتی (متشکل از صورت‌حساب سود و زیان و همین‌طور ثبت دارایی) خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند که به این روش خوداظهاری می‌‌گویند.
البته قانون‌گذار برخی فعالیت‌ها را از مشمول معافیت مالیاتی دانسته که در مواد مختلف از جمله مواد ۸۵، ۱۴۵ و ۱۳۹ ق.م.م به آن اشاره شده است. در غیر این صورت افراد حقیقی و حقوقی مشمول جریمه‌های خاص خود می‌شوند که ماده ۱۹۹ ق.م.م به آن اشاره کرده است.
با این حال، مالیات در ایران انواع مختلفی دارد که در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول به شکل مستقیم و دسته دوم به شکل غیرمستقیم از مودیان دریافت می‌شود. 
دانستن اینکه در حال حاضر کجا سقوط می کنید و انتظار دارید بعداً کجا سقوط کنید، گام مهمی در توسعه مدیریت مالیاتی مناسب است.

دانستن تفاوت بین کسر مالیات و اعتبار مالیاتی

کسر مالیات مبلغی است که توسط آن می توانید درآمد مشمول مالیات خود را کاهش دهید که به نوبه خود مستلزم پرداخت دلارهای مالیاتی کمتری است.
اعتبار مالیاتی مبلغی است که توسط آن مالیات بدهی شما به طور مستقیم کاهش می یابد.
به عبارت دیگر، اعتبار مالیاتی میزان مشخصی از پول است که به یک شرکت داده می شود و این شرکت فرصت دارد تا در زمان خاصی از این فرصت برای پرداخت مالیات خود استفاده کند.
اعتبار مالیاتی نوعی امتیاز است که دولت تحت عنوان مشوق در حوزه ای مشخص، مثلاً در زمینه تحقیق و توسعه به شرکت ها می دهد. فرق اعتبار مالیاتی با معافیت مالیاتی در این است که اعتبار مالیاتی، مالیات تعلق گرفته به شرکت را کاهش می دهد به جای آن که درآمد مشمول مالیات را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  جدول معافیت مالیات حقوق سال 1401


آگاهی از کسورات و اعتبارات مالیاتی رایج و قابل اجرا

کسرهای زیادی وجود دارد که می تواند بار مالیاتی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
مطمئن شوید که گزینه های خود را به طور کامل بررسی کنید.

آگاهی از  نگهداری مدارک مالیاتی

نگهداری سوابق آنهم در زمانی که تسویه حساب مالیاتی خود را انجام می دهید، از اهمیت بالایی برخوردار است. این را به خاطر داشته باشید که بدون داشتن سوابق مناسب، شما ممکن است نتوانید آنچه را که مستحق دریافت آن هستید، مطالبه کنید.
دسترسی به برخی اسناد مالیاتی برای برنامه ریزی مالیاتی ضروری است. برخی از اسنادی که باید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

  • اظهارات و پرینت ها و مغایرتهای بانک
  • مدارک مربوط به کلیه معاملات را نگهدارید،
  • سوابق خود را به صورت الکترونیکی نگهدارید و از هر رسید کاغذی، عکس بگیرید،
  • سوابق تجاری خود را مجزا از سوابق فردی خود نگهدارید،
  • اطلاعات مربوط به پیمانکاران و پیمانکاران فرعی مانند نام آنها، نشانی آنها.
  • در اکثر موارد، سوابق خود را برای مدت پنج سال نگهدارید.

برای نگهداری از کسورات مالیاتی و سوابق مربوط به درآمد شما آنهم همگی در یک مکان است. افرادی که هزینه های عمومی یا مرتبط با کار خود را مطالبه می کنند می توانند از این ابزار استفاده کنند. آن دسته از کاسبکاران منفرد که امور مالی ساده ای دارند نیز می توانند از این ابزار برای نگهداری از سوابق مربوط به درآمد بیزنس و هزینه های آن استفاده کنند.  

مراقبت مالی و حفظ پول در مدیریت مالیات

پناه دادن به پول یا مراقبت مالی و حفظ پول خود به این معنی است که با انتقال آن به مکانی خاص از آن در برابر مالیات محافظت می کنید. یا به عبارتی استفاده از روشهایی برای پرداخت مالیات کمتر یا کاهش مالیات است.

برای شناختن روشهای پرداخت مالیات کمتر یا کاهش مالیات، ابتدا باید انواع مالیات را بشناسید و سپس بدانید که چه کارهایی می توانید انجام بدهید که مالیات کمتری پرداخت کنید. 

راه های متداول برای محافظت از پول خود عبارتند از:

  • ارائه درست اسناد و مدارک مربوط به دارایی‌های قابل استهلاک
  • پیگیری قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی
  • نگهداری کوچکترین فاکتورهای هزینه ها جهت پرداخت مالیات کمتر
  • کمک به مراکز خیریه و موسسات عام المنفعه جهت محاسبه مالیات کمتر پیش از پرداخت
  • اشتراک گذاری دارایی و درآمد با اعضای خانواده برای پرداخت مالیات کمتر و استفاده از مزیت‌های کاهش مالیات
  • استفاده از خانه خود به عنوان دفتر کار باعث پرداخت مالیات کمتر می شود.
  • استفاده از معافیت‌های مالیاتی در زمان مناسب
  • کاهش مالیات باعث می شود خوداظهاری خلاف واقع کم شود و درآمد مالیاتی دولت بیشتر شود.
  • یکی دیگر از مزایای کاهش نرخ مالیات، خرسندی مودیان مالیاتی است و پرداخت به موقع مالیات است.

دیدگاهتان را بنویسید