نکات مهم حسابرسی پیمانکاری

نکات مهم حسابرسی پیمانکاری

نکات مهم حسابرسی پیمانکاری

باسلام خدمت همراهان عزیز باتوجه به اهمیت گزارش حسابرسی برای کسب و کارها تهیه گزارش حسابرسی مالیاتی آخرین مرحله کار حسابرس و پایان رسیدگیها است. اعتماد نسبت به گزارش حسابرسی و تعیین مالیات عادلانه و واقعی منوط به این است که وی به هیچ وجه تحت تأثیر و نفوذ دیگران و هوای نفس خود قرار نگیرد و به عذر مأمور و معذوربودن راضی نباشد حقی از دولت یا مؤدی ضایع شود.

شرکت های پیمانکاری بطور کلی به یازده دسته بندی مختلف ازجمله: ساختمان، راه و ترابری، صنعت و معدن، تاسیسات و تجهیزات و …. تقسیم میشود و حسابداری که در این مجموعه ها به کار میپردازد می بایست به مفاهیم و نوع قرارداد، پروژه و اصطلاحاتی که مختص شرکت های پیمانکاری می باشد آگاهی داشته باشد. نکات مهم حسابرسی پیمانکاری

حسابرس باید باشهامت بوده و صحت عمل داشته باشد رسیدگی به حساب پیمانکاران در این نوشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید بخشی از دارایی‌های جاری شامل حساب‌های پیمانکاری می‌شوند. من جمله بانک و صندوق، تنخواه گردان، دریافتنی و … لذا تعدادی نکته حائز اهمیت در اینباره حسابرس هیچ وقت از اظهارنظر واقعی نترسد ولو اینکه این امر به ضرر او تمام شود، ضمناً باید اطلاعات جامعی از اصول حسابداری و حسابرسی داشته و بتواند یا ناصول را در موارد مختلف و شرایط متنوعی که در عمل پیش می­آید به خوبی به کار برد اطلاعات عمومی کافی داشته باشد و با تغییرات جدیدی که هر روز پیش می­آید در ارتباط بوده و به خصوص در جریان قوانین و مقررات جاری باشد،‌و در نهایت با حوصله بوده و در کار خود عقل سلیم، نظر وسیع و حسن تدبیر را توأم نماید و در کلیه مراحل رسیدگی رضای خداوند را بر هر چیزی ترجیح دهد. لذا در این مقاله موضوعات مفیدی را دسته بندی کرده‌ایم تا مورد توجه شما قرار بگیرد.

حسابرسی رسیدگی به حساب پیمانکاران

۱ مصوبات کمیسیون معاملات و هیئت مدیره در ارتباط با انعقاد قرارداد مذکور بررسی شود

۲ گرفتن گردش حساب هزینه یا پروژه و انتخاب ۳ یا ۴ صورت وضعیت با توجه به حجم رسیدگی

۳ تطبیق سپرده ها و پیش پرداخت با قرارداد نکات مهم حسابرسی پیمانکاری

۴ گرفتن گردش حساب پیش پرداخت و سایر حسابهای مربوط به پیمانکار بر اساس یک قرارداد (مانند علی الحساب یا حسابهای انتظامی) و عطف متقابل تضمینات دریافتی تحت عنوان پیش پرداخت ، سپرده حسن انجام کار و سپرده حسن اجرای تعهدات با حسابهای انتظامی و مطابقت نحوه پیش پرداخت با شرایط عمومی پیمان

بیشتر بخوانید  تبانی در حسابداری و وظیفه حسابرسان در کشف و گزارش تقلب

۵ بررسی صورت وضعیت از نظر مطابقت با قرارداد ، تهیه خلاصه ای از قرارداد و کپی گرفتن از قرارداد ، کپی مستندات مربوط به صورت وضعیت ، بررسی امضاهای مجاز صورت وضعیت ها ( ناظر کارفرما ، مهندس ناظر ، رئیس برنامه ریزی و پروژه ، رئیس امور پیمانها ، مدیر مالی و رئیس طرح)

۶ کنترل محاسبات پیش پرداخت ، بیمه ، مالیات , سپرده حسن انجام کار ، سپرده حسن انجام تعهدات و عوارض مربوط به هر صورت وضعیت

۷ رسیدگی به حساب علی الحساب (از طریق سندرسی) و گرفتن مجوزات لازم بابت پرداخت علی الحساب که از محل چه صورت وضعیتهایی بوده و کنترل اینکه با اولین صورت وضعیت بعد از پرداخت علی الحساب تسویه شده باشد

۸ بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه با توجه به جدول زمانبندی ارائه شده توسط پیمانکار در قرارداد و با گزارشات هر ماهه شرکت تحت عنوان گزارش پیشرفت کار ماهانه نکات مهم حسابرسی پیمانکاری

نکات مهم در حسابرسی شرکتهای پیمانکاری

  • بررسی برآورد اولیه مقداری و ریالی پروژه ها
  • بررسی هزینه ها متناسب با میزان پیشرفت فیزیکی پروژ ها
  • بررسی مستندات مربوط به برنامه زمانبندی پروژه ها
  • بررسی مغایرت بین برآوردهای مندرج در پیمان و مقدار کار انجام شده طبق آخرین صورت وضعیت تایید شده پیمانکار انجام شود تا اضافه پرداختی به پیمانکار تعیین شود
  • بررسی پیشرفت فیزیکی و ریالی پروژه ها تا تاریخ ترازنامه با میزان پیشرفت کار پیش بینی شده و بررسی علل انحرافات
  • بررسی مواد و مصالح پایان کار در پایان دوره مالی جهت تعیین درصد پیشرفت کار و موجودی مواد و کالا
  • کنترل داخلی مناسب در خصوص مواد و مصالح تحویلی به پیمانکاران
  • بررسی مواد و مصالح مصرفی بر اساس دفاتر در خاتمه عملیات با مواد مورد نیاز طبق نقشه ها و مدارک فنی پروژه و علل انحرافات
  • بررسی کسر سپرده بیمه ماده ۳۸ تامین اجتماعی و مالیات ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص پیمانکاران دست دوم
  • بررسی پروژه های در جریان تکمیل سنواتی
  • بررسی مدارک انتخاب پیمانکاران دست دوم استعلام مناقصه و ترک تشریفات
  • بررسی حسابهای سنواتی پیمانکاران شامل پیش پرداخت علی الحساب و …
  • بررسی تضامین قراردادهای فیمابین با کارفرمایان و پیمانکاران دست دوم
  • بررسی هزینه های تامین مالی شرکت جهت تفکیک مخارج تولیدی وهزینه های مالی قابل انتساب به دارایی واجد شرایط به عنوان بهای تمام شده  نکات مهم حسابرسی پیمانکاری
  • بررسی پروژه های بهره برداری شده بابت تعیین تکلیف تحویل قطعی به کارفرما و استرداد تضامین و …
  • بررسی پروژه های فسخ شده و طرح اقامه دعوی
  • بررسی بیمه پروژه (بیمه تمام خطر تجهیزات ) و تعهدات طرفین
  • بررسی اصل تطابق ، به منظور تفکیک هزینه های پیمان در هر سال
  • بررسی جرایم تاخیرات اجرای پروژه و پاداش تسریع پروژه
  • بررسی آیین نامه تسهیم هزینه های مشترک به بهای تمام شده پروژه ها و تکیک هزینه های پیمان و هزینه های دوره
  • بررسی هزینه های جذب نشده ناشی از عدم استفاده کامل از نیروی موثر کارکنان و ظرفیت ماشین آلات
  • بررسی زیان دوره پروژه ها و پروژه های زیانبار و ذخیره زیان
  • بررسی بودجه زمانی و پیش بینی ریالی پروژه ها به منظور تناسب تخصیص هزینه ها با کار واقعی انجام شده بابت هزنیه های غیر قابل جذب به پروژه ها
  • بررسی سیستم کنترل داخی به منظور جذب مواد و مصالح مصرف شده در پروژه و دستمزد و سربار جذب نشده به پروژ ه ها
بیشتر بخوانید  آموزش حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

نکات مالیاتی که در رسیدگی های مالیاتی مورد توجه حسابداران پیمانکاری

حسابداران پیمانکاری برای جلوگیری از جرایم مالیاتی پیمانکار به نکاتی که در ادامه بیان میشود توجه نمایند. اگر این موارد را رعایت ننمایید برای شما بار مالیاتی خواهد داشت حتی اگر این امر به دلیل بی اطلاعی و یا نا آگاهی حسابدار اتفاق افتاده باشد.

ثبت هزینه ها بعد از تایید صورت وضعیت

یکی از مواردی که معمولا حسابداران به آن توجه نمیکنند مساله ثبت هزینه خرید مواد و مصالح بعد از تایید آخرین صورت وضعیت می باشد. چنانچه حسابدار بعد از تایید آخرین صورت وضعیتی که درآمد آن در دفاتر ثبت شده است، هزینه ای بابت مواد و مصالح در دفاتر ثبت شود، غیر قابل قبول بوده و برگشت داده خواهد شد. برای مثال درصورتی که پیمانکار به دلیل کاهش هزینه ها یا اطلاع از افزایش قیمت مصالحی را مثل آهن و یا … در حجم زیادی تهیه نماید، نباید آن را در دفاتری که صورت وضعیت آن تایید شده است ثبت نماید. بلکه به عنوان موجودی کالا در تراز دارایی محسوب می شود نه به عنوان هزینه مواد و مصالح در سود و زیان. و یا پیمانکار برای پروژه خاصی که قرار است در سال آینده صورت وضعیت شود، به خرید مواد و مصالحی می پردزاد که شما به عنوان حسابدار می بایست کار در جریان یک پروژه خاص را در بخش دارایی های ترازنامه مالی ثبت نمایید. پس این نکته را مورد توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هزینه مواد و مصالح را بعد از تایید آخرین صورت وضعیت در دفاتر ثبت ننمایید.

بیشتر بخوانید  مثلث تقلب در حسابرسی

صورت وضعیت و کار انجام نشده

یکی دیگر از نکاتی که حسابداران عزیز می بایست به آن توجه نمایند این موضوع است که نباید صورت وضعیتی برای کاری که انجام نشده است را ثبت نمایند. برای مثال پیمانکار به دستور کارفرما در ۱۵ اسفند صورت وضعیتی را ارائه می دهد. کارفرما برای هزینه کرد بودجه در یک سال معین، پیمانکار را تحت فشار قرار میدهد تا کل بودجه سال را در صورت وضعیت ثبت نماید برای کاری که هنوز انجام نشده است تا این بودجه را در هزینه امسالش دیده باشد، و پیمانکار در سال بعد کار را تا پایان سال انجام داده و هزینه می کند. حال موضوعی که پیش می آید این است که اگر ممیز مالیاتی برای آن صورت وضعیت، نامه کتبی برای کارفرما ارسال نماید که آیا هزینه هایی که از ۱۵ اسفند تا پایان اسفند هزینه شده است مربوط به آن صورت وضعیت هست؟ در این شرایط به دلیل انجام شدن یک کار غیر قانونی به هیچ وجه کارفرما زیر بار مسئولیت آن نمیرود و قطعا جوابیه کتبی برای انجام یک کار غیرقانونی برای ممیز مالیاتی ارسال نمی نماید. پس در این شرایط است که پیمانکار متضرر شده و حسابداران می بایست در ثبت رویدادها دقت زیادی داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله به نکات مهم حسابرسی پیمانکاری اشاره نمده ایم و با یک سری مفاهیم و نکات برجسته در این خصوص آشنا شدیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید