عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

باسلام خدمت بینندگان عزیز با توجه به اینکه تهیه اظهارنامه مالیاتی طبق استانداردهای مصوب و روش های مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور،  یکی از  کارهایی است که مودیان مالیاتی باید همه ساله انجام داده و کارنامه فعالیت کسب و کار خود را جهت محاسبه دقیق مالیات، تحویل دهند.  توصیه می شود که برای استفاده از بخشودگی های  مالیاتی، دریافت معافیت ها و کاهش میزان جرایم قانونی، مودیان محترم نسبت به تکمیل صحیح و در زمان مقرر اقدام کنند. در اینجا به تفسیر ماده ۱۹۲ و جزئیات جرائم عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی برای مشاغل توضیح میدهیم با ما همراه باشید تا نهایت بهره را ببرید. عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

ماده ۱۹۲ – در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی‌درصد(۳۰%) مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده‌ درصد(۱۰%) مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد.

حکم این ماده درمورد درآمدهای کتمان‌شده در اظهارنامه‌های تسلیمی و یا هزینه‌های غیرواقعی نیز جاری است.

تبصره – سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تکالیف و وظایف مودیان مالیاتی درمورد نحوه تنظیم و مواعد زمانی تسلیم اظهارنامه مالیاتی را از طریق رسانه ملی، روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایر وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

به موجب بند ۴۸ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات­های مستقیم، مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، ماده (۱۹۲) قانون و تبصره آن اصلاح شد.
ماده 
۱۹۲ – در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه می‌باشد ‌چنانچه از تسلیم آن در مواعد مقرر در این قانون خودداری نماید مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (۱۰%) مالیات متعلق خواهد بود.
تبصره – عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بندهای (‌الف) و (ب) ماده (
۹۵) این قانون موجب تعلق جریمه‌ای معادل چهل‌درصد(۴۰%) مالیات متعلق می‌گردد و مشمول بخشودگی نمی‌شود. ‌در مورد مودیانی که اظهارنامه خود را تسلیم می‌نمایند حکم این تبصره نسبت به مالیات متعلق به درآمدهای کتمان شده یا هزینه‌های غیرواقعی که‌غیرقابل قبول نیز باشد جاری خواهد بود.”

با تاکید به بخشنامه شماره:۱۷/۹۳/۲۳۰ جریمه کتمان درآمد موضوع قسمت اخیر تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

نوع:بخشنامه
مواد مرتبط با مالیاتهای مستقیم: ۱۹۲ ,۹۵

شماره ۱۷/۹۳/۲۳۰
تاریخ: ۱۶/۰۲/۱۳۹۳
تبصره ماده ۱۹۲
مخاطبین/ ذینفعان :  امور مالیاتی شهر و استان تهران
– ادارات کل امور مالیاتی…

موضوع: جریمه کتمان درآمد موضوع قسمت اخیر تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

نظر به سوالات و ابهامات مطروحه درخصوص اعمال مقررات جریمه کتمان درآمد موضوع قسمت اخیر تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم، بدینوسیله مقرر می گردد:
با توجه به سیاق عبارت مذکور در تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم،عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مشمولان بندهای(الف) و (ب)ماده ۹۵ این قانون موجب تعلق جریمه معادل چهل درصد(۴۰%)مالیات متعلق می گردد و با توجه به اینکه حکم قسمت اخیر این تبصره در ادامه موضوع و برای مواردی که اشخاص مذکور اظهارنامه تسلیم نموده اند می باشد،لذا حکم مزبور صرفاً درخصوص اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای(الف)و(ب) ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم جاری خواهد بود.

بیشتر بخوانید  اینتاکد : اطلاعیه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

حسین وکیلی
معاون مالیاتهای مستقیم

 درآمد کتمان شده

منظور از درآمد کتمان شده
درآمدی است که مؤدی در طول یک سال مالیاتی از فعالیت‌های اقتصادی خود به دست آورده اما در دفاتر قانونی خود ثبت ننموده و در اظهارنامه مالیاتی نیز ابراز نکرده باشد.

در این صورت مأموران مالیاتی پس از دسترسی به اسناد و مدارک قابل اعتماد و یا دریافت اطلاعیه‌های مستند واصله از دفتر اطلاعات مالیاتی و سایر مراجع، و تطبیق آن‌ها با مندرجات دفاتر قانونی و صورت‌های مالی ابرازی در مهلت مقرر و احراز عدم ثبت اطلاعات مربوطه در دفاتر مؤدی، می‌توانند نسبت به تعیین و محاسبه درآمدهای کتمان شده و مطالبه مالیات متعلق طبق مقررات قانون فوق‌الذکر مبادرت نمایند.

البته لازم به یادآوری است که هنگام استفاده از روش علی‌الرأس برای تعیین درآمد مشمول مالیات، درآمدهای تخمینی بدون اتکا به مدارک یا انتخاب فروش ابرازی مؤدی به عنوان قرینه مالیاتی، درآمد کتمان شده موضوع مقررات تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و مشمول جریمه موضوعه نخواهد بود.

در خصوص مصادیق درآمدهای کتمان شده و هزینه‌های غیر واقعی، از آنجایی که در بخشنامه مذکور درآمدهای تخمینی از مصادیق درآمدهای کتمان شده تلقی نگردیده است، لذا صرفاً جهت محاسبه جریمه مربوط به درآمدهای کتمان شده می‌بایست مالیات متعلق را بدون اعمال درآمد مشمول مالیات تخمینی محاسبه و سپس جریمه آن محاسبه گردد.

جدول جرائم ماده ۱۹۲

نوع ماده نوع و عنوان تخلف مالیاتی نوع و میزان جریمه
ماده ۱۹۲ ق . م . م ۱- عدم تسلیم اظهار نامه در موعد مقرر از سوی مودیانی که ملزم به تسلیم اظهارنامه هستند.
۲- عدم تسلیم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی و مودیانی که ملزم به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و درآمد و هزینه هستند.
۳- کتمان درآمد یا ابراز هزینه های غیر واقعی و غیر قابل قبول در اظهارنامه تسلیمی
۱- جریمه ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه
۲- جریمه ای معادل ۴۰ درصد مالیات متعلقه + غیر قابل بخشش بودن جریمه
۳- جریمه ای معادل ۴۰ درصد مالیات متعلقه + غیر قابل بخشش بودن جریمه

منبع 

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم
نحوه محاسبه جریمه ماده ۱۹۲ 
طبق ماده ۱۹۲ ق.م.م و ماده ۱۰۵ ق.م.م ابتدا درآمد مشمول مالیات محاسبه می شود و سپس مالیات متعلق محاسبه خواهد شد. برای هزینه های غیرواقعی چون در ماده ۱۹۲ ق.م.م صریحا گفته ۳۰% مالیات متعلق یعنی ابتدا باید درآمد مشمول محاسبه و سپس مالیات و سپس ۳۰% جریمه محاسبه شود.
چون هزینه غیرواقعی بوده یعنی به اندازه آن درآمد مشمول مالیات کم شده پس معادل هزینه غیر واقعی باید به درآمد مشمول مالیات اضافه شود. وقتی که این هزینه به درآمد مشمول مالیات اضافه شود پس ۲۵% آن به عنوان مالیات مورد مطالبه قرار می گیرد و در نهایت از این ۲۵% معادل ۳۰% آن به عنوان جریمه ماده ۱۹۲ ق.م.م مطالبه خواهد شد.
مثلا شرکتی مبلغ ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به عنوان هزینه غیر واقعی در دفاتر خود ابراز کرده است. چون هزینه غیرواقعی بوده و باعث شده درآمد مشمول مالیات به اندازه ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال کاهش یابد پس این مبلغ یعنی ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به درآمد مشمول مالیات اضافه می شود و ۲۵% آن به عنوان مالیات مطالبه می شود که می شود: ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
حالا از این ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال جریمه ماده ۱۹۲ ق.م.م یعنی ۳۰% مطالبه میشود که می شود: ۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال
یعنی جریمه ماده ۱۹۲ ق.م.م برای این هزینه غیر واقعی مبلغ ۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال خواهد بود.
بر طبق ماده ۱۹۲ ق.م.م جریمه ماده ۱۹۲ ق.م.م غیر قابل بخشش است در واقع تنها جریمه غیر قابل بخشش در قانون مالیات همین جریمه ماده ۱۹۲ ق.م.م است.

بخشنامه درآمد کتمان شده و هزینه های غیر واقعی غیر قابل قبول

شماره: ۱۷۹۴۰
تاریخ : ۱۳۸۴/۱۰/۱۲

نظر به اینکه در خصوص درآمد کتمان شده و هزینه های غیر واقعی غیر قابل قبول موضوع قسمت اخیر تبصره ذیل ماده ۱۹۲ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم تاکنون ابهام و سؤالاتی مطرح گردیده است ،لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویه واحد مقرر می دارد:

بیشتر بخوانید  مالیات وظیفه اجتماعی برای عموم

۱_ منظور از درآمد کتمان شده،درآمدیست که مؤدی در طول یک سال مالیاتی از فعالیت های اقتصادی خود بدست آورده اما در دفاتر قانون ی خود ثبت ننموده و در اظهارنامه مالیاتی نیز ابراز نکرده باشد در این صورت مأموران مالیاتی پس از دسترسی به اسناد و مدارک قابل اعتماد و یا دریافت اطلاعیه های مستند واصله از دفتر اطلاعات مالیاتی و سایر مراجع،و تطبیق آنها با مندرجات دفاتر قانون ی و صورت های مالی ابرازی در مهلت مقرر و احراز عدم ثبت اطلاعات مربوطه در دفاتر مؤدی،می توانند نسبت به تعیین و محاسبه درآمدهای کتمان شده و مطالبه مالیات متعلق طبق مقررات قانون فوق الذکر مبادرت نمایند.البته لازم به یادآوری است که هنگام استفاده از روش علی الرأس برای تعیین درآمد مشمول مالیات،درآمدهای تخمینی بدون اتکا به مدارک یا انتخاب فروش ابرازی مؤدی به عنوان قرینه مالیاتی،درآمد کتمان شده موضوع مقررات تبصره ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم نبوده و مشمول جریمه موضوعه نخواهد بود.

۲_ هزینه های غیر واقعی موضوع قسمت اخیر تبصره ذیل ماده ۱۹۲ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم،هزینه هایی هستنند که در دفاتر قانون ی ثبت شده و ممکن است متکی به مدارکی نیز باشند. اما مأموران مالیاتی پس از تحقیقات لازم و یا دسترسی به قرائن و مدارک قابل اعتماد احراز نمایند که هزینه موصوف صوری بوده یاتحقق نیافته و یا مدارک مربوط به آنها نیز غیر واقعی و مجازی بوده است. در این صورت این گونه هزینه ها که طبعاً واجد شرایط مقرر در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مذکور هم نیستند. در حساب مالیاتی مؤدی هزینه غیر قابل قبول تلقی و مشمول جریمه مقرر خواهند شد.

انواع کتمان درآمد ها

  1.  عدم ثبت درآمد در دفاتر و یا کمتر ثبت کردن آنها از طریق به وجود آوردن خریداران ساختگی و کد (شماره) اقتصادی جعلی و یا کد دیگران مخصوصا موسساتی که فروش کالای آنها از طریق شعبه، نمایندگی و… بعمل می آید.
  2.  حساب سازی و حساب به حساب کردن ثبت فروش یا درآمد در حساب های بستانکاران ، جاری شرکاء و غیره.
  3. ثبت خرید کالا و دارایی در حساب هزینه بر خلاف موازین مربوطه.
  4.  اضافه منظور نمودن قیمت خرید کالا و دارایی از طریق به وجود آوردن فروشندگان و فاکتورهای ساختگی و یا ثبت خرید کالا و هزینه هایی که واقعیت ندارند. عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم
  5.  کمتر تحویل گرفتن مقدار یا تعداد کالاهای خریداری داخل یا وارداتی و ثبت تمامی مبلغ خرید در دفاتر.
  6.  ثبت هزینه های مستقیم خرید یا واردات کالا در حساب هزینه های جاری.
  7.  متورم کردن مبلغ مندرج در فاکتورهای خرید و هزینه ها از طریق تبانی با مشتری.
  8.  منظور نمودن هزینه های واهی و شخصی به حسا­ب هزینه های موسسه.
  9.  ارائه صورتحساب های خرید و هزینه ها بیش از یک بار به حسابرسان.
  10.  خارج کردن کالای سالم از حساب ها به عنوان ضایعات و عدم ثبت فروش آنها در دفاتر.
  11.  دست کاری در وسایل اندازه گیری کالا (کم فروشی) و سوءاستفاده از صندوقهای فروش نقدی و عدم ثبت فروش واقعی در دفاتر.
  12.  منظور نمودن مطالبات لا وصول واهی و یا عدم ثبت وصول مطالبات حذف شده.
  13.  بستانکار نمودن حساب مشتریان بابت برگشت واهی کالا و منظور نمودن تخفیفات نقدی ساختگی به حساب مشتریان.
  14.  خارج نمودن دارایی های مستهلک شده از حساب ها به منظور کتمان درآمد و فروش آنها در زمان واگذاری یا انحلال.
  15.  تسعیر غیر واقعی نرخ ارز به منظور کتمان سود و نشان دادن زیان.
  16.  انعقاد قرارداد های صوری و فاکتورهای ساختگی خرید مواد ، کالا و هزینه.
  17.  عدم ثبت برخی از هزینه ها به منظور کتمان برخی از درآمدها.
  18.  ارائه قیمت تمام شده کالای ساخته شده بیشتر از قیمت واقعی از طریق افزایش غیر واقعی قیمت مواد یا موادی که خریداری نشده ، دستمزد و سربار تولید.
  19.  جایگزین کردن مواد اولیه ارزان قیمت به جای مواد گران قیمت.
  20.  از بین بردن گزارشهای خروجی و جایگزین نمودن گزارشهای خروجی جعلی به جای گزارشهای خروجی اصلی.
  21.  حذف ، الحاق و تغییر اعداد و اطلاعاتی که قبلا به کامپیوتر داده شده است ، از طریق دستکاری در برنامه کامپیوتر.
  22.  استفاده از نرم افزارهای متعدد به منظور تهیه صورتهای مالی متفاوت برای شرکت و سازمان امور مالیاتی.
بیشتر بخوانید  مالیات کارتخوان در ایران:محاسبه و پرداخت مالیات برای فروشندگان

نتیجه گیری

در این مقاله به نکات درباره  عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و عواتقب آن با توجه به ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم و با یک سری مفاهیم و نکات برجسته در این خصوص آشنا شدیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

1 دیدگاه برای “عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه ماده ۱۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

  1. اشتراک‌ها: مالیات صرافی ها - فرتاک حساب

دیدگاهتان را بنویسید