یک روز از زندگی یک حسابدار

یک روز از زندگی یک حسابدار

یک روز از زندگی یک حسابدار

با سلام خدمت بینندگان عزیز اگر به دنبال شغل حسابداری هستید، احتمالاً از خود می‌پرسید که روزهای معمولی یک حسابدار چگونه به نظر می‌رسد. این یک سوال عالی است – قبل از اینکه وارد یک زمینه جدید شوید، مهم است که درک درستی از کاری که روزانه انجام می دهید داشته باشید تا بتوانید ارزیابی کنید که آیا شغل واقعاً برای شما مناسب است یا خیر.

ارائه توصیف دقیقی از زندگی روزمره یک حسابدار دشوار است، زیرا این حوزه بسیار گسترده است، با تنوع های بسیار زیاد، و هیچ دو حسابداری روز خود را صرف انجام کارهای مشابه نمی کند. هرچند این چیز خوبی است. با تعداد زیادی از مسیرهای شغلی حسابداری که می توانید از بین آنها انتخاب کنید، فرصت های زیادی برای شناسایی نوع حسابداری که به بهترین وجه با مهارت ها، سبک کاری و ترجیحات شما مناسب است، خواهید داشت. یک روز از زندگی یک حسابدار

با توجه به اینکه حسابداری یکی از رشته های پرکاربردی در تمامی مشاغل و یکی از نیاز های اولیه کسب و کار های موفق است. حسابداری فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت است. روند حسابداری شامل جمع بندی ، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده ها و سازمان های جمع آوری مالیات است. امروزه این فرانید دست خوش تغییرات بسیاری شده و به صورت کاملا علمی و تخصصی به آن پرداخته میشود. همچنین بسیاری از مشاغل برای امور حسابداری ، مالی و مالیاتی خود از شرکت های متخصص در این زمینه یاری می‌جویند.

هنگام طرح این سوال که “حسابدار روزانه چه می کند؟” ممکن است تا زمانی که عمیق‌تر نشوید و به حوزه‌های خاصی از این رشته مانند حسابداری مالیاتی یا حسابداری عمومی نگاه نکنید، پاسخ‌هایی را پیدا نکنید که در مورد وظایف شغلی خاص باشد. با این حال، به طور کلی، متخصصان حسابداری معمولاً می توانند انتظار داشته باشند که برخی از انواع معمول وظایف را انجام دهند و از مجموعه خاصی از مهارت ها به صورت روزانه استفاده کنند.

در حالی که توصیف عمیق زندگی یک حسابدار دشوار است، در اینجا مواردی وجود دارد که در صورت ورود به این حوزه می توانید انتظار انجام آنها را داشته باشید.

حسابداری یکی از کارکردهای اصلی مشاغل

این ممکن است توسط یک حسابدار در آن مجموعه یا یک حسابدار در یک شرکت کوچک یا دپارتمان های مالی قابل توجه با ده ها کارمند در شرکت های بزرگتر اداره شود. گزارش های تولید شده توسط جریان های مختلف حسـابداری ، مانند حسـابداری هزینه و حسـابداری مدیریتی ، در کمک به مدیریت در تصمیم گیری های آگاهانه در زمینه تجارت بسیار ارزشمند است.

در تمام انواع حسابداری، شما باید مهارت های فنی و حرفه ای خاصی داشته باشید که به انواع خاصی از وظایف (صرف نظر از نوع حسابداری که انجام می دهید) نیاز دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

بیشتر بخوانید  اطلاعات مالی نامتقارن ( عدم تقارن اطلاعات ): شر واقعی

الزامات حرفه حسابداری یک روز از زندگی یک حسابدار 

در بیشتر موارد ، حسابداران هنگام تهیه صورتهای مالی از اصول حسابداری پذیرفته شده استفاده می کنند. GAAP مجموعه ای از استانداردها و اصول است که به منظور بهبود مقایسه و سازگاری گزارشگری مالی در صنایع ایجاد شده است. استانداردهای آن مبتنی بر حسابداری مضاعف است ، روشی که در آن هر معامله به عنوان بدهی و اعتبار در دو حساب کاربری اصلی جداگانه که وارد ترازنامه و صورت درآمد می شوند وارد می شوند.

استفاده از مهارت های تحلیلی

متخصصان حسابداری هر روز با تعدادی از وظایف روبرو می شوند که نیاز به تفکر انتقادی و تحلیلی دارد.

انجام کار با جزئیات

بسیاری از کارهایی که توسط حسابداران انجام می شود جزئی گرا است. شما باید در اکثر پروژه هایی که در طول روز روی آنها کار می کنید، دقت و دقت را حفظ کنید.

ارتباط با سایر متخصصان حسابداری

اکثر حسابداران در یک تیم با یک یا چند متخصص حسابداری دیگر کار می کنند، به این معنی که شما باید بتوانید کار خود را با شرایط فنی حسابداری مورد بحث قرار دهید، و همچنین درک محکمی از مفاهیم مربوط به کارهای حسابداری که همکارانتان انجام می دهند، داشته باشید. خواه روی یک حوزه متفاوت از کسب و کار متمرکز باشد، یا به طور کلی شکل دیگری از حسابداری)، به طوری که می توانید در کل بخش حسابداری همسویی داشته باشید. یک روز از زندگی یک حسابدار

ارتباط با سایر تیم ها و بخش ها

علاوه بر همکاری نزدیک با همکاران حسابداری خود، به احتمال زیاد از شما خواسته می شود تا تخصص، نظرات و گزارش دهی به سایر اعضای سازمان ارائه دهید. این امر مستلزم آن است که در اصول حسابداری به خوبی مسلط باشید و بتوانید موضوعات پیچیده و فنی را به زبانی ترجمه کنید که برای کسانی که کمتر با دنیای حسابداری آشنایی دارند به راحتی قابل درک باشد.

انجام امور مالی فنی

شاید ناگفته نماند، اما به عنوان یک حسابدار، صرف نظر از حوزه تخصصی خود، بیشتر کار شما شامل دستکاری اعداد، کار با فرمول ها و انجام تجزیه و تحلیل مالی است.

استفاده از فناوری حسابداری

حسابداری مدرن شامل استفاده از فناوری حسابداری است. می توانید انتظار داشته باشید که از ابزارهایی مانند مایکروسافت اکسل، برنامه های مدل سازی داده ها و نرم افزارهای مالی استفاده کنید.

فراتر از این وظایف اساسی روزانه، که برای متخصصان حسابداری در همه زمینه‌ها، صنایع و زمینه‌های تخصصی اعمال می‌شود، احتمالاً کارهای تخصصی‌تری خواهید داشت که بیشتر وقت خود را صرف آن‌ها خواهید کرد. اینها به مسیر شغلی حسابداری شما بستگی دارد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

– تهیه صورتهای مالی
– تجزیه و تحلیل هزینه های عملیاتی
– بودجه بندی
– تهیه مالیات
حسابرسی صورتهای مالی
– پیاده سازی و/یا حفظ سیستم های حسابداری
– مدیریت حقوق و دستمزد
– ایجاد و بهبود فرآیندهای حسابداری
– بررسی صورت های مالی از نظر صحت
– سازماندهی و نگهداری سوابق مالی
– ارائه بهترین توصیه های مالی و مشاوره
– اطمینان از رعایت قوانین
– نظارت بر مدیریت وجوه

بیشتر بخوانید  ده مورد مزایا و معایب حرفه حسابداری که باید بدانید

الزامات حرفه حسابداری

در بیشتر موارد ، حسابداران هنگام تهیه صورتهای مالی از اصول حسابداری پذیرفته شده استفاده می کنند. GAAP مجموعه ای از استانداردها و اصول است که به منظور بهبود مقایسه و سازگاری گزارشگری مالی در صنایع ایجاد شده است. استانداردهای آن مبتنی بر حسابداری مضاعف است ، روشی که در آن هر معامله به عنوان بدهی و اعتبار در دو حساب کاربری اصلی جداگانه که وارد ترازنامه و صورت درآمد می شوند وارد می شوند.

اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید کدام مسیر را باید طی کنید، مدتی را صرف مطالعه انواع مختلف مشاغل حسابداری کنید و در مورد وظایف معمول هر کدام تحقیق کنید. هر شکل از حسابداری دارای شرایط استخدام متفاوتی از نظر تحصیلات، تجربه و گواهینامه خواهد بود – حتماً به این موضوع توجه کنید تا به خوبی آماده شوید یا بتوانید مدارک اضافی لازم برای ورود به این رشته را دریافت کنید.

نکات اساسی در ایفای نقش حسابداری

  1. ثبت بی اساس صادر نکنید : حسابدار باید برای ثبت رویدادها مستندات محکمه پسند داشته باشد حتی اگر به مذاق دیگران خوش نیاید.
  2.  در فضای واقعی نباید خطا و آزمون اجرا کنید : بر خلاف تصور برخی از مدرسان، در محیط واقعی نباید عملی را که شک دارید اجرا کنید و منتظر عواقب خوب یا بد آن باشید.
  3.  حسابداری صافی نیست فیلتر است : سیستم حسابدار باید تحلیگر باشد نه اینکه بدون تحلیل و آینده نگری رویدادها از هم مجزا شوند بلکه باید ابتدا همه رویدادها در بخش مالی آنالیز شوند.
  4. حسابدار باید حداقل آیتم های مالیاتی را بداند : تاسف دارد وقتی بشنوید حسابداری به شما بگوید کار مالیاتی مجموعه بر عهده شخص دیگری است این یعنی بی مسئولیتی و بی عرضه بودن.
  5.  نباید عمداً یا سهواً مجری پولشویی گردد : قانون پولشویی هم اکنون زیر ذره بین سازمان امور مالیاتی است و تنها بخش حادثه ساز در این قانون فقط و فقط بخش مالی است حسابدار باید همه شرایط را بداند.
  6. حسابدار باید جایگاه خود را حفظ کند و نباید تافته جدا بافته باشد: معمولا برخی از حسابداران خود را از بقیه همکاران و کارکنان جدا می کنند که یک تصور اشتباه است و باعث افسردگی شدید در آنان خواهد شد بلکه صرفا باید مراقب جایگاه خود باشند و طبق اصول حرفه گری راز دار اطلاعات نزد خود باشند.
  7. حسابدار نباید دبیرخانه باشد ولی باید زبان مکاتبه را بداند : نکته پایانی این است که حسابدار نباید ثبات اداری باشد ولی باید فنون مکاتبه خاص بخش مالی را در دو مدل داخلی و برون سازمانی بلد باشد . منظور در اینجا فرم های حسابداری نیست بلکه یادگیری زبان مکاتبه است که می تواند مدافع بخش مالی محسوب شود.

نکات مهم مورد توجه یک حسابدار در تهیه و ارائه صورتهای مالی

  1.  واحدهای تجاری خارج از کشور که ملکیت انها متعلق به واحدهای تجاری ایرانی است در صورتی که در تهیه و ارائه صورتهای مالی خود تابع مقررات و استانداردهای حسابداری محلی باشند ملزم به رعایت استانداردهای حسابداری ایران نیستند.
  2.  مسئولیت تهیه و ارائه صورتهای مالی به عهده مدیریت واحد تجاری (هیئت مدیره) است.
  3.  شرط اولیه مفید بودن اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی اهمیت انهاست
  4.  هدف صورتهای مالی ،ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی ،عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است.
  5.  مجموعه کامل صورتهای مالی شامل ۵ قسمت می باشد:
    – صورت وضعیت مالی
    – سود و زیان
    – سود و زیان جامع
    – صورت جریان وجوه نقد
    – تغییرات درحقوق مالکانه
    – یادداشتهای توضیحی
  6.  بکارگیری نامناسب استانداردهای حسابداری از طریق افشا در یادداشتهای توضیحی جبران نمی شود.
  7.  رویه های حسابداری راه کارهایی ویژه ای است که واحد تجاری برای تهیه و ارائه صورتهای مالی انتخاب می کند.
  8.  ترازنامه حداقل باید شما ۱۲ قسمت اصلی باشد:
    – دارائیهای ثابت مشهود
    – دارائیهای نامشهود
    – سرمایه گذاریها
    – موجودی مواد و کالا
    – حسابها و اسناد دریافتنی تجاری و سایر حسابها و اسناد دریافتنی
    – موجودی نقد
    – حسابها و اسناد پرداختنی تجاری و سایر حسابها و اسناد پرداختنی
    – ذخیره مالیات
    – ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان
    – بدهیهای بلند مدت
    – سهم اقلیت
    – سرمایه و اندوخته ها
  9.  صورت سود وزیان حداقل باید شما ۱۰ قسمت اصلی باشد:
    – درامدهای عملیاتی  یک روز از زندگی یک حسابدار
    – هزینه های عملیاتی و بهای تمام‌شده
    – سود یا زیان عملیاتی
    – هزینه های مالی
    – سایر درامدها و هزینه های غیر عملیاتی
    – مالیات بر درامد
    – سود یا زیان فعالیتهای عادی
    – اقلام غیرمترقبه
    – سهم اقلیت
    – سود یا زیان خالص
  10.  ضرورت فرض تعهدی ناشی از اصل حسابداری دوره مالی می باشد.
  11.  تغییرات حسابداری و انعکاس آن در صورتهای مالی مفهوم ثبات رویه را نقض می کند.
  12.  ثبت منافع اقتصادی به عنوان دارایی و ثبت تعهدات اقتصادی به عنوان بدهی مبتنی بر اصل تداوم فعالیت می باشد.
  13.  اقلام غیر مترقبه اقلامی هستند که به طور متعارف انتظار نرود که در اینده نزدیک به وقوع بپیوندد.
  14.  خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات مربوط بودن و قابل اتکا بودن است.
  15.  عوامل اصلی قابل اتکا بودن اطلاعات:کامل بودن ، احتیاط ، بی طرفی ، بیان صادقانه ، رجحان محتوی برشکل
  16.  عوامل اصلی مربوط بودن اطلاعات:انتخاب خاصه ، ارزش تایید کنندگی و پیش بینی کنندگی
بیشتر بخوانید  اصول حسابداری مالی و انواع روابط حسابدرای و دفتر داری

نتیجه گیری

در این مقاله به نکاتی درباره  خصوصیات و مهارت های یک حسابدار و یک سری موارد مرتبط با کار حسابداری توضیح دهیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه مقالات مراجعه کنید. و همچنین  در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید