مالیات صرافی ها
خدمات مشمول مالیات در صرافی ها
در اینجا ما مختصری در باره مالیات و تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای صرافی بحث می کنیم برای آشنایی بیشتر با تکالیف مشاغل مختلف می توانید بخش های مربوط به مقالبات آموزشی و قسمت حسابداری مشاغل بیشتر آشنا شوید. در ادامه با توجه به همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیات، کلیهی داد و ستدهای ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه سنا ثبت و در اختیار سازمان مالیات قرار داده میشود؛ طبق قانون مالیات بر درآمد از صرافیها کلیه اشخاصی که خرید و فروش ارزی دارند، باید مالیات بپردازند. قوانین و نحوه محاسبه مالیات صرافیها ممکن است هر سال با تغییراتی مواجه شود به همین دلیل لازم است که همیشه از آخرین قوانین آن مطلع بود که دچار زیان و خسارت نشویم. مالیات صرافیها بر اساس نوع و حجم معاملاتی که صرافیها انجام میدهند، محاسبه میشود.
بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، تمام واحد های اقتصادی متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین تمامی صرافی ها، بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی مکلف به ارائه تمام اطلاعات مربوط به معاملات خود می باشند و باید تمامی این اطلاعات را در اظهارنامه به سازمان مربوطه ارائه دهند.
و همچنین همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان امور مالیاتی، تمام داد و ستدها و معاملات ارزی صرافی ها و بانک ها در سامانه سنا ثبت می شود و کلیه این اطلاعات به سازمان امور مالیاتی داده می شود.
هیچ سقف و میزانی برای تعیین مالیات صرافی ها و معاملات ارزی وجود ندارد و میزان تعیین کننده آن با نوسان قیمت ارزی متفاوت می باشد و اگر چنانچه، صرافی برای بالا رفتن قیمت، ارزی گرفته شده از بانک مرکزی را دپو کند و با بالا رفتن قیمت، ارز احتکار شده را بفروشد، باید مالیات مناسب با قیمت افزایش یافته را پرداخت کند. در واقع احتکار ارزی برای سود بیشتر، هیچ فایده ای ندارد.
البته لازم به ذکر است که سازمان مالیات در هر مرکز استانی برای رسیدگی به پروندههای صرافیها باید نیروهای متخصصی داشته که از نحوه عملکرد و امورات مالی و ارزی صرافیها مطلع باشد؛ تا بتواند علاوه بر تسلط به نحوه درآمد صرافیها در پایان هر ماه گزارشهای لازم را برای معاونت مالیات ارزش افزوده ارسال کند.
با توجه به اینکه سازمان مالیات کشور اطلاعات تمامی اشخاصی که در حوزه ارز خرید و فروش میکنند را نزد خود دارد؛ بهتر است از مخفی کردن درآمد خود خودداری کنید. همانطور که سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامههای خود اعلام کرده است، اشخاصی که صرفا جهت دریافت سود بیشتر معاملات ارزی خود را مخفی میکنند، طبق قانون مالیات بر درآمد، مالیات آنها افزایش پیدا میکند. صرافیها هم مثل همه شرکتها قوانین مالیاتی خاصی دارند.
صرافیها باید کلیهی معاملات ارزی خرید و فروش خود را در سامانه سنا ثبت کنند و معاملات بالای ۱۰ میلیون ریال باید با احراز هویت فروشنده انجام پذیرد. کلیهی صرافیهایی که در سراسر کشور مشغول انجام خدمات ارزی هستند اگر در سال ۸۶ درآمدشان بیش از ۳۰ میلیارد ریال بوده و یا در ۵ ماه نخست سال۱۳۸۷ مجموع درآمد آنها ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده، شامل قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند. این دست از افراد با توجه به فراخوان مرحله اول در ۰۱/۰۷/۱۳۸۷ موظف به رعایت و پرداخت مالیات هستند.
آن دست از صرافیهایی که مشمول مالیات نبودهاند از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۳۸۷ موظف به رعایت قانون سازمان مالیات هستند. سایر صرافیهایی که مشمول فراخوان مرحله اول نبودهاند مکلف به اجرای مقررات قانون ذکر شده از تاریخ ۰۱/۰۷/۸۸ میباشند. صرافیها باید برای کلیهی خدماتی که به مشتریان ارائه میدهند رسید ارائه دهند. لازم به ذکر است که کلیهی صرافیها باید قوانین ناظر بر پولشویی را رعایت کنند.
صرافیهایی که خدماتی همچون تبدیل ارز را در دستور خود دارند برای فروش ارز خود از مابه تفاوت قیمت روز مشمول مالیات بوده و باید طبق قانون مالیات بر درآمد، برای این دست از درآمد خود نیز مالیات بپردازند. صرافیهایی که خدماتی ارزی همچون کارمزد ارسال حواله ارزی را انجام میدهند، کل کارمزد دریافتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده میباشد. با داشتن نرم افزار حسابداری همسو با فعالیتهای صرافی خود میتوانید با توجه به آخرین بروزرسانیهای قوانین مالیاتی، مالیات خود را به راحتی محاسبه و بپردازید.
مفاد قانونی و دستورالعمل رسیدگی به ارزش افزوده صرافی ها
دستورالعمل ۵۹۶/۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
اداره امور مالیاتی برای یکپارچگی، اجرای قانون، کنترل و نظارت صحیح بر روی مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها، موارد ذکر شده در ذیل را در دستور العمل قرار داده است:
- ادارات امور مالیاتی برای رسیدگی به پرونده ارزش افزوده صرافی ها در مرکز استان ها، موظف به داشتن نیروهای متخصص، آشنا به عملکرد صرافی ها، آشنا به مسائل حسابداری، مالی و ارزی می باشند. این مامورین باید درپایان هر ماه، فرم مربوطه را به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام نمایند.
- تمامی صرافی هایی که مجموع درآمد آن ها در سال ۸۶ سه میلیارد ریال و بیشتر و یا اینکه در پنج ماه آغاز سال ۸۷ یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یوده است، موظف به رعایت و انجام قانون مالیات بر ارزش افزوده تاریخ ۱۳۸۷/۰۷/۰۱ می باشند. صرافی هایی هم که در مرحله اول فراخوان ارزش افزوده، مشمول این مالیات نبوده اند، از تاریخ ذکر شده، موظف به رعایت این قانون می باشند.
- صرافی ها ارئه دهنده خدمات تبدیل ارز می باشند و در زمان فروش ارز به مشتریان خود، مابه تفاوت ذکر شده در روی تابلو، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
- اگر چنانچه، صرافی برای اظهارنامه اقدام نکند و هیچ گونه دفاتر، اسناد و مدارکی برای رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی ارائه نداده باشد، علی الراس می شود و ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده بر روی این پرونده اجرا می شود.
- خدمات دیگر صرافی ها مانند: کارمزد ارسال حواله ارزی، کل کارمزد دریافتی به صورت ناخالص مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
با توجه به سؤالات و ابهامات مطروحه از سوی ادارات کل امور مالیاتی در خصوص چگونگی رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها و همچنین تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آنان، به منظور وحدت رویه و در راستای اجرای صحیح مقررات و کنترل و نظارت مؤثر ادارات کل امور مالیاتی، موارد ذیل را مقرر میدارد:
۱- رسیدگی به پرونده مالیاتی :
در رسیدگی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها، ادارات کل امور مالیاتی مکلفند رسیدگی به پروندههای مذکور را به صورت متمرکز در مراکز استانها (بدون در نظر گرفتن محل فعالیت) به گروهی از مأموران مالیاتی مجرب، متخصص، آشنا به چگونگی عملکرد صرافیها و همچنین آگاه به مسائل حسابداری، مالی و ارزی، محول نمایند. ضمناً اقدامات انجام شده، نتایج و پیشرفت حاصله را در پایان هر ماه به شرح فرم پیوست و در قالب فایل الکترونیکی اکسل به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام دارند.
۲-مشمولین ثبت نام:
- الف: صرافیهای مشمول فراخوان مرحله اول:
کلیه صرافیهایی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر و یا در پنج ماهه آغازین سال ۱۳۸۷ یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است (به جز اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف) حائز شرایط فراخوان مرحله اول هستند و مکلف به اجرای مقررات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱ / ۷ / ۸۷ میباشند.
- ب :صرافیهای مشمول فراخوان مرحله دوم:
سایر صرافی هایی که حائز شرایط فراخوان مرحله اول نبودهاند، مشمول فراخوان مرحله دوم هستند و مکلف به اجرای مقررات قانون فوقالذکر از تاریخ ۱ / ۷ / ۸۸ میباشند.
از آنجائیکه صرافیها به هنگام فروش ارز به مشتریان، ارائهدهنده خدمات تبدیل ارز میباشند بنابراین تفاوت دو قیمت خرید و فروش ارز مندرج در تابلو در زمان انجام معامله، مابهازاء ارائه خدمت بابت تبدیل هر واحد ارز بوده و مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده میباشد.
لذا مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائهخدمات توسط صرافی ها) فارغ از قیمت تاریخ خرید ارز و سود و زیان مکتسبه در زمان فروش آن، از مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش ارز (قیمتهای مندرج در تابلوی صرافی) در زمان انجام معامله با مشتریان محاسبه میگردد.
۴- نحوه تعیین مابه ازاء دریافتی صرافیها بابت خدمت تبدیل یک ارز به ارز دیگر:
در موارد تبدیل یک ارز به ارز دیگر (مثلاً تبدیل دلار به یورو) صراف از یک سو خریدار ارز از مشتری و از سوی دیگر فروشنده ارز به همان مشتری خواهد بود بنابراین در اینگونه موارد مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده حسب مورد طبق مراتب فوقالذکر تعیین میگردد.
۵-نحوه تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابه ازاء ارائه خدمات) از طریق رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک:
برای تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده آندسته ازصرافیهایی که نسبت به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک درخواستی، حسب مورد در موعد مقرر در« دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده» اقدام مینمایند، ادارات امور مالیاتی میبایست مقدار فروش ارز طی دوره مالیاتی و به تفکیک هر روز را از دفاتر و اسناد و مدارک استخراج نمایند و سپس حسب قیمت خرید و فروش ثبتشده در دفاتر و یا از طریق محاسبه آن با توجه به اسناد و مدارک مثبته مبلغ مابهالتفاوت قیمت فروش ارز هر روز را مشخص و طبق مراتب یاد شده از جمله مثال بند ۳ این دستورالعمل نسبت به تعیین مأخذ و مالیات و عوارض ارزش افزوده هر دوره مالیاتی اقدام نمایند.
۶-نحوه تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابه ازاء ارائه خدمات) از طریق علیالرأس:
در خصوص تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده از طریق علیالرأس، ضمن رعایت مفاد دستورالعمل تشخیص مالیات و عوارض از طریق علیالرأس موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، به شماره ۱۲۰۶۹/۲۰۰/ص مورخ ۱۸ / ۶ / ۹۱ در مواردی که اطلاعات واصله، صرفاً مربوط به خرید یا فروش ارز اعم از نقدی یا حوالهای در هر دوره مالیاتی باشد، ادارات امور مالیاتی میبایست میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز را در هر دوره مالیاتی (حسب مورد برای هر روز، هر هفته، هر ماه) تعیین و سپس به شرح ذیل اقدام نمایند:
۶-۱) چنانچه اطلاعات واصله مربوط به مبلغ ریالی خرید ارزدر هر دوره مالیاتی باشد، مبلغ ریالی خرید ارز مزبور را تقسیم بر میانگین قیمت خرید ارز همان دوره نموده تا مقدار ارز خریداری شده بدست آید که میبایست با توجه به کمیت بدست آمده به همان مقدار، فروش ارز برای صرافی مورد نظر لحاظ شود، سپس از حاصلضرب مقدار ارز فروشرفته در مابهالتفاوت میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز در دوره مالیاتی مربوط، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائه خدمات) تعیین، مالیات و عوارض متعلق محاسبه و مطالبه گردد.
۶-۲) چنانچه اطلاعات واصله مربوط به مبلغ ریالی فروش ارز در هر دوره مالیاتی باشد مبلغ ریالی فروش ارز مزبور را تقسیم بر میانگین قیمت فروش ارز همان دوره نموده تا مقدار ارز فروش رفته بدست آید، سپس از حاصلضرب مقدار ارز فروش رفته در مابهالتفاوت میانگین قیمت خرید و فروش هر واحد ارز در دوره مالیاتی مربوط، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده (مابهازاء ارائه خدمات) تعیین، مالیات و عوارض متعلق محاسبه و مطالبه گردد.
۷- چنانچه اطلاعات واصله اعم از خرید و فروش ارز به شکل سالانه و قابل تفکیک به دورههای مالیاتی موضوع ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، تعیین مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده و همچنین مالیات و عوارض متعلق، طبق بندهای ۶-۱ و یا ۶-۲ این دستورالعمل حسب مورد صورت خواهد پذیرفت. در صورتی که اطلاعات مذکور قابل تفکیک به دورههای مالیاتی نباشد میبایست اطلاعات یادشده به نسبت دورههای فعال سالانه تقسیم و متناسب با دورههایی که مؤدی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده میباشد حسب مورد طبق بندهای فوقالذکر، مالیات و عوارض ارزش افزوده تشخیص و مطالبه شود.
۸- در مواردی که دفاتر و هیچگونه اسناد و مدارکی جهت رسیدگی به پرونده مالیات بر ارزش افزوده بدست نیامده باشد میبایست وفق بند ۱۴ دستورالعمل علیالرأس، موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام شود.
۹- در خصوص سایر خدمات (سایر درآمدها) مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده از جمله کارمزد ارسال حوالهارزی، کل کارمزد دریافتی به صورت ناخالص، مأخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود.
۱۰- چنانچه احراز شود مؤدی در موقع خرید کالا و خدمات مشمول برای فعالیتهای اقتصادی خود و به استناد صورتحسابهای صادره موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت نموده است، مالیات و عوارض مذکور با رعایت سایر شرایط به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود.
۱۱- به موجب بند ۱۴ تفاهمنامه مورخ ۲ / ۱۲ / ۹۰ فیمابین سازمان متبوع و اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران «خرید و فروش سکه طلا که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضرب شده باشد، بعد از اولین فروش توسط بانک مزبور تا اعلام بعدی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.» ۱۲- ادارات کل امور مالیاتی میبایست، نسبت به شناسائی و ثبتنام آن دسته از صرافیها که تاکنون از ثبتنام در نظام مالیات بر ارزش افزوده خودداری نمودهاند، در چارچوب مقررات و با رعایت ترتیبات مقرر، اقدام و مراتب را کتباً به مؤدی اعلام نمایند.
معاملات ارزی غیر مشمول مالیات بر ارزش افزوده
اگر چنانچه خرید و فروش ارزی با هدف مسافرت، خرید دارو، ارز دانشجو، واردات، صادرات و … باشد، مشمول مالیات ارزی نمی باشد.
اما چنانچه این معاملات ثبت شده برای نوسان گیری باشد، ملزم به پرداخت مالیات می باشند. به عنوان مثال اگر چنانچه، شخصی با موارد مربوطه ۲ هزار دلار خریداری کرده باشد در سامانه سنا ثبت می شود و اگر چنانچه در هفته بعد تاریخ خرید ارز، فروش ۱۵۰۰ دلار به نام او ثبت شود، سازمان امور مالیاتی، بر اساس میزان درآمد شخص از این معامله ارزی مالیات اخذ می کند.
گ
نتیجه گیری
در این مقاله به موضوع مالیات صرافی ها پرداختیم. با به انتها رسیدن این مطلب، شما بینندگان عزیز می توانید برای مشاهده و خواندن دیگر مقالات در این زمینه به صفحه
مقالات مراجعه کنید. و همچنین در ادامه مطالب بعدی بیشتر درباره موضوعات خاص مشاغل و مطالب مرتبط با حسابداری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.
اشتراکها: حسابداری وکلا و مالیات حق الوکاله - فرتاک حساب